Aldersgrense: 18 år
Utvikler: Bethesda
Utgiver: Bethesda
Antall spillere: 1
Antall spillere online: Ingen
Utgivelsesdato: 28. oktober 2008

200 år etter en massiv atomkatastrofe våkner du opp i hovedpersonens sko og får høre at faren din har rømt ut i villmarka kalt The Wasteland. Så knyttet til faren din som du er, er det nesten din plikt å følge etter. Dette resulterer i mange titalls timer med moro på høyt plan.

Solen brenner nesten hull i øynene dine da du entrer verdenen utenfor Vault 101, ditt hjemsted i nitten år. Med nesten ingenting å beskytte deg med, begir du deg etter faren din. Historien er gripende og dyp, men fanger deg ikke i like stort omfang som Oblivion [som også er laget av Bethesda]. Selve historiedelens varighet varierer jo fra person til person, men jeg brukte omtrent førti til femti timer. Dette er ikke medregnet alle sidequestene jeg gjorde innimellom. I sterk kontrast til Oblivion' evigvarende liv, så slutter Fallout 3. Skuffende etter min mening, men det setter et fint punktum for en sterk historiedel.

Du vil finne ut at villmarken skjuler mange fiender. Karakteren din vil ofte måtte bruke våpen, både på mennesker og dyr. Dessverre er ikke den kunstige intelligensen mye å skryte av, og alle virker under gjennomsnitte dumme. Du får ikke følelsen av at de vil kommunisere med hverandre og prøve å flanke deg. Derimot har du fått tilegnet et flott verktøy for å ta ut hver minste fiende; nemlig VATS. VATS fryser tiden, og lar deg sikte inn på enhver kroppsdel for å prøve å skade denne mest mulig. Det ender med at man bruker den til alt og alle, og følelsen av desperat og panisk kamp mot naturens brutale levevei detter litt bort. Uansett, VATS bidrar til et dypere gameplay, og det ligger en fancy feeling over frysningen av tiden.

Ser man bort ifra det fiendtlige, og fokuserer mer på kommunikasjonen i spillet, vil du fort bli imponert. Bethesda viderefører sitt enormt gode talent til å utvikle solide stemmeskuespill for sine karakterer. Alle karakterene har ikke unike navn, men det er likevel kreative mennesker å bli kjent med, og mange er svært morsomme å prate med, da dialogene er både gjennomtenkte og gode.

Dialogene er viktige for spillet fordi historien spiller en så stor rolle. Du vil aldri ha lite å gjøre. Sidequest er det nok av, og det vil resultere i minst hundre timers spilletid for deg hvis du gjør det ordentlig og blander det med utforskning av det post-apocalyptiske landskapet. Spillet har helt klart en god atmosfære, men ligger et stykke unna kongen av atmosfære, nemlig Oblivion.

Du vil ønske å utforske. Det er alltid noe nytt å finne. Områdene er vellagde og interessante. Grafikken i spillet holder også høye mål, men føles til tider litt gammel. Blod og gørr er godt laget, men disse punktene redder ikke spillets desidert svakeste side, nemlig bugs. Spillet inneholder et høyt antall bugs og feil - du vil møte noen overalt. Skuffende å se hvor slappe Bethesda har vært på dette område, da dette kan ødelegge ethvert spill om det er mange nok.

Sett bort ifra den dårlige kunstige intelligensen, og det høye antallet bugs i spillet vil du garantert la deg imponere av Fallout 3. Et utrolig gjennomført spill som vil holde deg til skjermen i mange timer i strekk. Definitivt årets rollespill.

Konklusjon
Tross sitt høye antall bugs, og dumme fiender føles Fallout 3 som et svært gjennomført spill. Etter nesten hundre timer med over gjennomsnittet god grafikk, gripende historie og gjennomførte skuespill forstår jeg alle de positive omtalene.

Spillet klarer ikke helt å overta etter Oblivion, som sitter som kongen av rollespill, men gjør et friskt pust inn i rollespillverdenen. Must have for alle rollespillavhengige.

Medlemsanmeldelser35
Samlet karakter: 9/10