FIFA 09

Skrevet av: skalk   2009-01-28

Fifa-spillene har lange tradisjoner, og med andre ord mye erfaring innen sjangeren. Det har blitt eksperimentert både med og uten suksess. Men til tross for et par bomskudd, så har eksperimenteringen gitt muligheten til å kunne perfeksjonere.

Opplevelsen av det fotballmessige i Fifa 09 er fabelaktig. Man kan sette opp formasjoner og strategier utenfor banen, og på banen kan man virkelig kjenne på godfølelsen av å kontre mot et lag som blir litt for tung på forbena, og straffe dem med raskt pasningsspill, gode bevegelser og en giftig avslutning. Eksempelvis.

Grafikk og gameplay er upåklagelig. Man kan omtrent se sømmene i spillernes drakter, kjenne svetten dryppe etter to ganger intense 45, og kjenne pulsen i håndkontrollen på det avgjørende straffesparket. Man skriker i frustrasjon for å ha truffet treverket på stillingen 1-1 etter et upåklagelig angrep, og vrir seg i sinne etter å ha tapt en kamp man så vitterlig slet for og fortjente å vinne. Eg har sett gode venner gå til fysisk angrep på hverandre etter bare en halvspilt omgang.

Alle følelsene som fotball setter i sving, aktiveres når man spiller Fifa 09.

Så da er det bare detaljer og flisespikkeri som gjør at spillet ikke når helt opp på karakterskalaen. Noe så enkelt som at vinneren av tippeligaen ikke får spille Champions League, eller noen europeiske turneringer, er en av disse. At man ikke kan gå inn og gjøre endringer på spilleren man har laget, underveis i manager mode, er en annen. Og om man rykker opp til premier league fra wankership, så er fremdeles wankershiplogoen på draktene. Og at man aldri får se spillerne løfte de gjeve trofeene man sliter for å vinne, er i samme gate. Den eneste grunnen til at eg nevner disse detaljene er at de understreker hvor hårsbreddaktig nære EA er til å lage det helt perfekte fotballspillet. Man kan våge håpe at det kommer i løpet av de neste par årene.

Foruten disse turneringsmessige og grafiske detaljene, så er det også småplukk i gameplayen. Det er et aldri så lite helvete å skulle kunne skåre på frispark, uansett hvor god frispark-takeren måtte være. Når man header ballen ut fra egen 16-meter, kommer den aldri lenger ut enn ca 20 meter, hvor den umiddelbart plukkes opp av en motstander. Og målmannen, uavhengig av hvor god han måtte være, gjør noen ganger manøvrer som indikerer at han har inntatt fleinsopp i pausen.

Nyhetene i Fifa 09 er blant annet at man kan prøve seg som enslig spiller på et lag gjennom en lengre karriere. Dette er artig for en stund, men i lengden blir det litt ensformig, og sågar frustrerende å ikke kunne ha større innvirkning på spillet rundt seg. Mon tro om det var en av grunnene til at min tidligere fotballkarriere gikk i vasken. Det er umåtelig kjekt å kunne kontrollere alle elleve.

Likevel, til syvende og sist er det bare småplukk å finne. Fifa 09 er fotballfølelse helt til beinet, og når man tar i betraktning at man i utgangspunktet gjentar det samme kamp etter kamp; jakter ballen for å få den i mål, så er det en bragd å lage et spill der kombinasjonene for å få denne ballen i mål synes å være utallige, og der det aldri blir kjedelig.

Medlemsanmeldelser9
Samlet karakter: 8.7/10
1