Kane & Lynch: Dead Men

Barske spillhelter kan ikke redde spillet denne gangen. Kane & Lynch er et sleivskudd i mørket, bokstavelig talt.

Introduksjon
I spillet sitter du bak spakene til karakteren Kane. Gruppen The 7 er ikke spesielt glad i Kane, og føler at han skylder dem diverse greier. Gjør han ikke som de sier, dreper de Kanes datter og din kone. Selv skal Kane drepes uansett, men han har sjansen til å redde familiens liv. På laget har han med seg den langhårede og storkjefta psykopaten Lynch som trives godt med avtrekkeren inne.

Skyte, skyte skyte og... Skyte
Ja, er det noe spillet ikke har for lite av, er det skyting. Kane & Lynch er sterkt action-preget, og inneholder flere engasjerende skytekamper - vertfall i starten. Flukten fra fangetransporten er meget spennende, og legger til rette for det som kunne blitt et kvalitetsspill med en spennende historie. Men herfra går det egentlig bare nedover.

Det er vanskelig å beskrive frustrasjonen som sprer seg mellom ørene mine i det sekundet jeg får presentert spillets kunstige intelligens. Den er kort sagt ubrukelig. Motstandernes IQ har tatt sommerferie, og Lynch opptrer ikke som noe annet enn en tilbakestående sau. Han står i veien, står i veien og står i veien. Ettersom spillet spilles i tredjeperson, må du hele tiden tilpasse kameraet, og da er det fantastisk irriterende at minst en av dine medspillere 90 % av tiden skal opptre som inkompetente linselus.

Hitboxen fra helvete
Skuddene flyr i alle retninger. Er du fan av nøyaktig hitbox i spill, burde du holde irritasjonsterskelen din langt vekke fra Kanes skytedrama. Når du får dobbelt hodeskudd på 2 personer når du tydelig ser at de står 3 meter til siden for hverandre, er det åpenbart noe som er gale. Bedre blir det ikke når skuddene til tider ikke går igjennom ruter og lignende. Siktingen i spillet er rett og slett håpløs. Du treffer ikke der du sikter, og dreper ikke når siktet er som låst på fienden. Det samme gjelder omvendt - Skulle du være så uheldig å skyte mot veggen, skal du ikke se bort ifra at skuddene treffer midt mellom øynene.

Stort potensiale
Det er egentlig ganske trist å se de bråkjekke heltene bli misbrukt på denne måten. Historien er god, og spillet kunne hatt potensiale til å bli mye mer enn det er. Spillet lider av mange, mange åpenbare feil - feil som hvem som helst oppdager. Du skal ikke være rakettforsker for å se at Kane & Lynch har blitt hastet ut i butikkhyllene.

I tillegg til alle feilene, ser spillet rett og slett ikke imponerende ut. Animasjonene er dårlige, karakterene ser stusselige ut, og selve finishen til spillet er kjedelig. Min HD-tv skriker etter detaljer, men får ingen.

Spillet har dog sine høydepunkter og enkeltscener som gir et lite kick, men disse er såpass små at de drukner i alle disse åpanbare små og store feilene som spillet lider av.

Konklusjon
Kane & Lynch er dessverre en skivebom. Det er et spill som potensielt kunne blitt bra, men som drukner i en endeløs liste med feil som ødelegger opplevelsen. Kane & Lynch lever et spennende eventyr, og dette eventyret hadde fortjent bedre behandling. Ting som dårlig siktesystem, dårlig påkostet grafikk, irriterende motstandere og medspillere, samt alt for mye ensformighet, er bare noen av tingene som er med på å trekke spillet ned på en bunnkarakter.

Spillet får dog sine poeng for den underholdningen det tilbyr. Noen deler av spillet er meget underholdende, og historien i spillet er nærmest vanntett. Det er bare synd at resten har såpass mange hull.

Gå tilbake til Hitman-serien, IO Interactive, for Kane & Lynch gjør en direkte dårlig opptreden som spillfigurer.

Samlet karakter: 6.7/10
1