Fallout 3

Fallout... et univers som alltid har vært nært på en måte. Det universet som den Kalde Krigen kunne utviklet seg til. En verden der alt er dødt eller mutert som følge av stråling.
En verden etter en atomkrig mellom komunistene og USA, der alle hemninger blir sluppet. Ja, en virkelighet som kan skje når som helst. Vel, nok dystopia.

Først kan jeg si - dette spillet er ganske ulikt de game Fallout spillene (inkludert Fallout Online). Siden Bethesda (Skaperne av ES: Oblivion) overtok lisensen, er dette nå et 3D rollespill. Og jaggu meg et bra et.

Grafikken er kanskje ikke helt ufattelig utrolig. Men stemningen gjør opp for det i hopetall. Alle veier er det forlatte byer, små skur, og en og annen desperat by eller uteligger som ber etter rent vann. Det er virkelig troverdig, og jeg tror det er slik vi ville oppført oss om situasjonen ble reell. Bilene ligger i gatene med fisjonsbrennstoff i tanken, og går en av dem av, frister det å gå mot soppskyen. Det hele er realistisk på en skitten måte. Mye som MGS4 briljerte med når det kom ut.

Storyen elsker jeg. Du bor i et digert bomberom. Vault 101, der du er trygg fra farene i "The capital wasteland" (spillet tar sted i Washington D.C området) og radioaktivitet. Måten man setter opp karakteren sin er kanskje det mest geniale jeg har sett NOEN gang. Du tar faktisk kontroll første gang ved fødselen, der du bestemmer ditt voksne utseende. Deretter får du styre deg selv oppover i oppveksten for å velge skills, attributes osv. Helt til din kjære far (tro meg, du kommer til å like fyren) drar ut fra the vault, og du følger etter. Men det interresante er at du kan bare gi faen i faren din, og bare løpe til en annen by å begynne å gjøre oppdrag. Eller sprenge hele skiten til himmels for cash! Det er DU som er hovedfokuset her, ikke hovedhistorien. Skap din egen path, som helt eller drittsekk.

Hele spillmotoren er tatt fra Oblivion, med en hel del fixer. For det første byttes den svære slegga ut med en bærbar atombombeskyter og andre prosjektilvåpen - for å være ærlig ville spillet vært elendig om det var det. Men det er et nytt og utrolig tilfredsstillende system. Trykker du R2 (PS3) vil tiden stoppe, og du kan sikte deg inn på kroppsdeler (med treffsjanse og kroppsdelhelse representert) ved hjelp av Vault Assisted Targeting System, V.A.T.S. Dette belønner deg med utrolig gørrete dødscener. Jeg mener det, dette spillet er definitivt noe av det voldeligste jeg har sett, hoder sprenges, armer faller av - det er enda et plus til realismen - skytes du med en rifle på point blank, trenger du en DEL plastisk kirurgi, for å si det sånn.

Våpenene er tilfredstillende, og de degenerer og må repareres for å opprettholde sin skalleknusende kraft og presisjon, noe som bare gjør det ENDA mer realistisk.

Dungeons som vi kjenner fra alle rollespill, er erstattet av forlatte fabrikker, huler og hus, fulle av mutanter, zombier og det som værre er. Dette gjør bare spillet enda mer troverdig, istedenfor å legge inn vanlige dungeons. Man kan dessuten Hacke computere... og din samhandling med andre er ufattelig dyp. Du kan bare gå rett fram, eller prøve litt smooth-talk for å skaffe ekstra informasjon.

Lyden er helt grei. Ikke på topp, men grei. Lydene av skudd, grynt og den ekle lyden når noens hode kverkes er troverdig nok. Spesielt det siste... dessuten er mange andre ting bra i dette aspektet.

Dette er et rollespill fra vesten, med våpen, gørr, en ordentlig og ikke overdrevet glossy "Adventure" historie og masse, masse trøkk. Det forteller en historie som kunne skjedd, og kan skje.

Eneste som trekker litt ned er en litt utdatert spillmotor, samt at fiendenes AI ofte finner på bortimot helteite ting. Som å avfyre en atombombe på 2 cm avstand, eller løpe bort fra deg bare for å finne et jernrør, og rushe deg når du står med en autohagle - heroisk, kanskje, men ikke særlig lurt. Og selv om man kan instant-teleportere seg til steder man har vært, blir det en del LANGE turer. Ta med kvikk lunsj og mandarin!

Utrolig bra spill. Kjøp det og skap din egen historie. Mine 2 karakterer har det gøy - en nøytral, og en skikkelig drittsekk :)

en SOLID 9'er, som bare trenger en negl lengre for 10ern.

Bilde: Stemningen ..... GAAAAH