Portal

Valve er en av de beste spillprodusentene i vår tid (etter min mening), sammen med Blizzard og Harmonix, og er skjent for stilige skytespill. Denne gangen går de en helt annen vei, med mørk humor, eksprimenter og kake...

Portal er et av de beste spillene fra Valve (sammen med Half-Life serien og Counter-Strike), og har en utrolig opplevelse: Man spiller som en mennesklig forsøkskanin som må bruke et gevær som skyter portaler, 2 dører som kan bli plasert hvor som helst, der en dør fører til den andre, for å komme seg videre. Vist en platform er for høyt oppe til og hoppe opp på, bare skyt en portal over plattformen, og en under føttene dine, og vips: du er oppe på plattformen.

Med dette konseptet må man komme seg igjennom en rekke utfordringer, der du må bruke de små grå og litt kreativ tenkning for å klare det. I tilleg til det gode konseptett blir spillet enda bedre med den mørke humoren fra robboten GlAdOs som gir deg "hjelp" underveis. GlAdOs har en merkelig monoton stemme som virker helt følelsesløs, samtidig som hun snakker om at du må passe på så du ikke dør. Dette skaper en herlig mørk og humoristisk stemning i de kritthvite prøvningslokalene. Og så er det alt snakket om kaken. Kaken du skal få vist du greier hele testen. Den deilige kaken laget av fiskeformet radioktivt avfall. Så kort sagt: Man skal skyte portaler for å få tak i en kake. Snålt, men yterst genialt konsept!

Spillet bruker også "Source" motoren, som etter min mening er den beste på markedet, til tross for at den rudnt 5 år gammel. Grafikken er til tider ikke mye variasjon i, men den er detaljert og fin som et vilket som helst "nestegenerasjons" spill, med untak av den siste banen som er så forskjellig fra resten av spillet at det er skummelt (selvom grafikken ikke blir no dårligere av den grunn).

Musikken er det ikke mye og snakke om. Den er veldig anonym og er tross alt bakgrunnsmusikk, men når du tar deg tid til å høre på tonene er de veldig fine. Også når du skal sloss med roboter senere i spillet har robotene merkelig nok sånne stemmer som tegneserie dyr har, til tross for at de prøver å drepe deg med maskingevær. Dette høres genialt ut og er hysterisk på samme tid. Eneste minus med lydbilde er at GlAdOs sin stemme kan bli yterst iritterende i lengden.

Eneste minus er at det bare er 19 baner, og det er vanskelig å finne ut hvordan man instalerer nedlastede baner. Men utenom det er dette helt fantastisk! Det er derfor en veeeeeldig sterk 9'er fra meg. Må bare bli spillt!

+ Fantastisk stemning, utrolig gameplay og grafikk, GlAdOs, Kake og kuber.

- Få baner

Grafikk: 10/10 (vist du har god nokk PC eller PS3/X360)