logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄

Fable II

Fable 2 har vært et av årets mest etterlengtede spill. Mest på grunn av at Peter Molyneux har hypet opp spillet. Denne herremannen er kjent for å snakke varmt om sine egne spill, og de fleste gangene skuffet spillene. De skuffet stort. Men vi gir denne mannen en ny sjanse gang på gang, og denne gangen skuffer ikke Peter Molyneux.

Det første jeg legger merke til når jeg spiller Fable 2 er den nydelige grafikken og den herlige stemningen i byen. Du inntar rollen som little sparrow og er sammen med søsteren din. Det er lett å se at forholdet mellom hovedpersonen og søsteren er veldig godt, fordi det ser ut som om de liker hverandre skikkelig godt. Den første halvtimen av spillet bruker du til å bli kjent med spillet og du drar bare rundt i byen. Plutselig skjer det noe med søsteren din og du vil ha hevn. Det er dette som er grunnlaget til historien. Historien er ikke akkurat i verdensklasse, men den er absolutt godkjent og er engasjerende. Dette er historien til spillet kort fortalt og den styrker seg etter hvert i spillet.

Det som er virkelig imponerende med Fable 2 er den levende verdenen. Albion er en virkelig vakker verden og byene er stemningsfulle. Du kan også gjøre veldig mye i byene. Vil du jobbe som bounty hunter, eller jobbe som smed? Vil du kjøpe alle husene i byen eller eller gjøre djevelskap? Du kan også gjøre ting med andre innbyggere og stifte deg familie. Mulighetene er mange, men det er ikke alt som er fullt så morsomt i lengden.

Hovedhistorien i Fable 2 er dessverre for kort. Du vil bruke cirka 9-11 timer på hovedhistorien, noe som er for kort for et rollespill. Heldigvis er hovedhistorien engasjerende og de 9-11 timene er virkelig underholdende. Fable 2 har også mange sideoppdrag som du kan gjøre, men sideoppdragene mangler som regel variasjon. Heldigvis er det noen sideoppdrag som er utrolig kule, og jeg satt med gåsehud etter noen av disse oppdragene. Andre sideoppdrag er ikke fullt så engasjerende.

Hvilken helt vil du være? Vil du være god eller ond, fryktet eller beundret? Dette har vært hovedfokuset før Fable 2 lanseringen. Personlig talt ble jeg skuffet over dette. Jeg synes det var veldig halvhjertet. Den eneste måten å bli ond på er å drepe vakter og andre mennesker eller få assassin kontrakter. Du får sjeldent noen moralske vanskelige valg og det skuffet meg stort. Hadde du fått flere vanskelige valg i spillet som kunne gjøre deg ondere eller mer god hadde det vært mye bedre.

Hunden i Fable 2 har vært et annet fokus og den er virkelig lojal mot deg. Hunden bjeffer på deg viss han finner skatter eller andre ting. Du kan også lære ham triks og andre ting, men hunden kunne gjerne vært smartere. Hunden går seg fast alt for ofte og den gangen jeg virkelig trengte hunden funket han ikke. Hunden kan også kjempe med deg i kampene.

Noe som også er skuffende er at det er begrenset for hvordan du kan forme karakteren din når det gjelder klær og frisyre. Akkurat det er veldig viktig i et slikt rollespill, og det er skuffende at alle butikkene har så utrolig få varer. Helten min så plutselig ut som Marcus Fenix og jeg ville aldri i verden at helten min skulle ligne på han.

Musikken og stemningen i spillet er rett og slett fantastisk. Det er på mange måter musikken som gjør spillet så stemningsfullt. Utviklerne har gjort en briliant briljant jobb når det gjelder å putte inn riktig musikk til riktig tid. Stemmeskuspillet er som regel også godt, og det er spesielt godt stemmeskuespill til søsteren din. Det er godt å se Lionhead studios gjøre en så solid jobb når det gjelder musikk og stemmeskuespill.

Selv om Fable 2 skuffer på noen områder er selve gameplayet helt fantastisk. Rollespillelementene fungerer nesten optimalt. Kategoriene du kan spesialisere deg på er magi, styrke og skyting. Skyting og styrke har 3 ting hver du kan fokusere på. Er du en skyter kan du spesialisere deg innen accuracy, hurtighet og Dextrous style. Selvsagt kan du oppgradere kun en av de tre viss du vil, men etter hvert vil det nok være lønnsomt å utvikle alle tre. Du kan spesialisere deg på flere ting innen magi, men for meg er magikampsystemet halvhjertet og kjedelig. Det er rett og slett ikke noe moro og det lønner seg ikke å bruke magi, fordi at fiendene tåler magitriksene dine og du blir nesten forsvarløs etter du har tatt magitriksene.

Kampsystemet til Fable 2 er ekstremt lett, men utrolig godt. Viss du er en sverdmann trykker du X for å bruke raske angrep, og vil du ta mer kraftfulle slag holder du inn X og beveger deg til siden og slipper X. Selv om kampsystemet er enkelt så fungerer det optimalt og er spillets sterkeste side. Det er ekstremt tilfredsstillende når du mestrer kampsystemet, og er det mange fiender rundt deg kan du slå ut ekstremt mange av de på bare et slag. Jeg fikk rett og slett gåsehud når jeg tok cirka 30 fiender på under 10 slag og spesielt når spillet går over i slow motion mens du kjemper mot fiendene. Lionhead studios har gjort en perfekt jobb når det gjelder kampene i spillet. Slow motion effekten er helt sinssykt bra gjennomført, musikken er herlig og kampsystemet fungerer utmerket. Disse tre elementene gjør at kampene aldri blir kjedelige, og det er veldig viktig siden det er så mange fiender. Kampsystemet er uten tvil spillets sterkeste side og det må oppleves.

I Fable 2 er det umulig å dø og akkurat dette har både sterke og svake sider. Siden det er umulig å dø trenger du ikke å spille gjennom de samme områdene flere ganger, men det er også med på å ta vekk en del av spenningen og det gjør at spillet blir enklere. I starten trenger du ikke å tenke så mye på dette på grunn av at det er så lett i starte. Plutselig blir spillet mye vanskeligere og du må finne i deg å dø et par ganger. Når du dør mister du erfaringspoeng, men dessverre mister du ikke nok erfaringspoeng, noe som er veldig synd. For du blir knapt straffet når du dør og det tar vekk en del av spillegleden og nervøsiteten. Alt i alt blir ikke dette noe suksess for meg på grunn av at det er lett å ikke bry seg noe om kampene, men det er med på å la mindre gode gamere til å mestre spillet bedre.

Fable 2 er et et rollespill du bør få med deg på grunn av kampsystemet, den levende verdenen og den herlige musikken. Du kan drømme deg bort i Albion i flere titalls timer og det er et spill du kan spille om og om igjen. Viss du klarer å se bort i fra Fable 2 sine svake sider og liker rollespill er dette et must for deg. Fable 2 er en rollespillperle av de sjeldne.

Grafikk: 8
      Gameplay: 9
      Lyd: 9