Saints Row 2

Saint's Row 2 - A violent trip down memory lane!

Fem år har gått siden du, lederen av 3rd Street Saints havnet i koma. Gjengen din er oppløst og byen har gjennomgått radikale forandringer. Nye gjenger styrer gatene og the Ultor Corporation styrer det meste av det som skjer av byplanlegging - de har blandt annet radikalt forandret bydelen Saints Row.

Spilleren starter med at vi får vite at hovedpersonen akkurat har våknet av koma, og at bandasjen skal fjernes. Her kastes man med ett inn i personsskapelsesprosessen. Du velger kroppsbygging, kjønn, rase, ganglag, alder, fjes, ansiktsuttrykk, kroppsspråk, kampstil og stemme. Mer om dette senere. Når du er fornøyd med hvordan du ser ut, tas bandasjene av. I sengen ved siden av deg ligger broren til et medlem av gjengen din, han har kommet for å få deg ut. Utbrytelsen fra fengselet er en fin innføringsprosess i kontroller og styring.

Omsider ute må du samle gjengen din, og den lange kampen for igjen å få kontroll over byen kan begynne. Du må sloss mot tre gjenger som har etablert seg, og tilbakevinne bydelene de har underlagt seg.
De tre gjengene er;
Sons of Samedi er en typisk Jamaicagjeng, de røyker dop, driver med voodoo og er generelt sett tøffere i praten enn i trynet.
Ronin er som navnet tilsier en asiatiskinspirert gjeng. De løper rundt i gule motorsykkeldresser og veiver med katanaer. Ronin betyr herreløs samurai på japansk, så det sier vel egentlig sitt om kodekser og kampstil.
The Brotherhood er en gjeng med tett tatoverte muskelknuter som har sitt å slite med. Kjører rundt i tyngre biler og er kledd i rødt.
Om du utrydder en og en gjeng eller jobber litt frem og tilbake spiller ingen rolle, men det er generelt sett enklest p ta en av gangen, da gjengene konstant prøver å gjenerobre de bydelene du har tatt fra dem.

Det ligger vel litt i kortene at man mot slutten av spillet skal yppe seg mot the Ultor Corporation ettersom disse kontrolerer den største bydelen, og i tillegg har sitt eget politi.

Historien er med andre ord ikke den mest infløkte, og det kan være godt å få seg en pause fra territoriedisputter. En stor del av Saints Row 2 er alle sideoppdragene. Du kan gjøre leiemorderoppdrag, stjele biler, sprute bæsj på eiendom for å senke verdien, drive forsikringssvindel, kjøre race, stjele prostituerte for ditt lokale bordell, slåss i en fightclub, knuse biler i demolition derby og en rekke andre ting. Listen er lang, og skal du gjøre alt har du mange titalls timer med oppdrag foran deg. Hver type aktivitet har seks nivåer, og ved gjennomføring av hver tredje og sjette nivå får du en belønning.

Ønsker du bare å tusle rundt, så er det nok av motivasjonsfaktodrer også her. Du kan kle deg naken og streake gjennom gatene, eller du kan prøve å finne alle taggingene som er gjemt i byen. Det er også gjemt cder rundt i Stillwater, og for hver tiende du finner av disse så vanker det en gratis låt i platebutikken. Du kan også hoppe i fallskjermer, eller gå på søken etter hemmelige områder. Som et lite hint kan jeg si at kartet er større enn det ser ut som. Jeg har spilt i over 20 timer, og jeg har fortsatt ikke funnet alle tingene man kan gjøre. Saint's Row 2 har en utrolig stor mengde med ting man kan more seg med.

Nytt av året er at du ikke bare kan kjøpe deg leiligheter og klær, men også butikker. Så fort du kontrollerer en bydel kan alle butikkene i denne kjøpes, og vil gi en daglig avkastning.

Rundt om i byen er en rekke leiligheter du kan kjøpe, og pusse opp. Du kan velge hvilken stil du vil ha den i, i tillegg til et utvalg a møblementet kan oppgraderes. Det er foreløpig ikke så mye å velge mellom her, men jeg aner en fremtidig nedlasting. Du kan også kjøpe båtplasser og en hangar.
Når vi først er inne på modifikasjoner, så er det her jeg vil begynne å syte. Volition har lovet at Saint's Row 2 skal gi mye større modifikasjonsmuligheter enn spill nummer en hadde - vel det kan hende, men det er ikke så store muligheter som de har gitt uttrykk for. Allerede i introduksjonsfasen møter du den første begrensningen - du kan ikke stille inn størrelse på de forskjellige kroppsdelene! Vil du har en fyr med veldig lange armer og bein, og en liten kule av en kropp så blir du skuffa - du kan være feit, eller atletisk eller utmagret, men du kan ikke bli et bolemonster. Heller ikke høyden kan justeres, dette skuffer også. I følge Volition klarte de ikke å få til dette uten at spillet glitchet masse, så det kommer kanskje i en oppdatering senere?
Klær imponerer heller ikke så veldig, selv om du trolig har noen tusen kombinasjonsmuligheter når det gjelder farger og stil mangler det faktisk en del potensielt kule plagg - men dette er ting som typisk kommer på et senere tidspunkt.
Bilmodifikasjoner ligger omtrent på samme nivå som tidligere, men du kan nå forsterke støtfangere, dekk og ramme. Men dette synes ikke visuelt på kjøretøyet. Til stor glede er at alle kjøretøy som får plass nå kan modifiseres til en viss grad. Jeg savner dog de ville og store ombyggingene. Jeg skal ikke klage på modifikasjonsmulighetene for de er de beste du finner i denne typen spill, men jeg hadde nok håpet på litt mer enn hva de faktisk leverer.

Det er mange som har hengt seg opp i at spillet er veldig inspirert av wankster-stilen alà 50 cent. Til disse kan jeg bare si at jeg selv løper rundt i ninjadrakt, mens gjengen min er kledd i SWAT-kostymer og kjører pick-up trucks. Jeg har skrudd av reggae og rap kanalene på radioen og ser bare den überteite gangbangerstilen i enkelte filmsekvenser.

Lyd - 8/10 Grei nok musikk i radio, A-HA trekker opp her. Ellers er lydbildet i stil med resten av spillet godt gjennomført, som forventet, men ikke nødvendigvis noe mer. Stemmeskuespillet trekker en del ned, jeg likte bedre at min helt var en taus type.

Gafikk - 8/10 Volition har pusset på grafikken i Saint's row 2. Alt ser litt bedre ut enn før, men er det egentlig bedre? Alt er gråere, litt plattere enn jeg syntes det var i originalen. For meg så mister spillet mye sjarm når de tar bort pastellpalletten og erstatter den med fargene du ser i virkeligheten. GTAIV gjorde det samme, og også der ble jeg skuffet. For meg funker ikke denne oppussingen optimalt, men likte du forandringen fra GTA: San Andreas til GTA:IV så liker du sikkert denne forandringen også.

Spillbarhet - 9/10 Fun, fun, fun. Det er masse å gjøre, hele tiden. Tempoet er det du ønsker at det skal være. Historien får vel neppe noen nobelpris i litteratur, men den fungerer, og er i mine øyne ikke det viktigste i dette spillet. Jeg gir her minus for at det kan være vanskelig å finne ut hvordan man skal gjøre alle de ekstra aktivitetene, veldig mye må man finne ut av på egen hånd. Det er eksempelvis ingen som forteller hvordan man streaker, ingen indikasjoner på hvordan man skal kunne basehoppe, men det er fremdeles et utrolig bra spill med intuitive kontroller og lite glitching. Det er ikke inkludert noe auto-aim, noe som gir deg en større mestringsfølelse når du skyter ditt femte hode eller balleskudd på rad.

Totalt 9/10 Jeg føler meg snill og gir spillet 9/10. Jeg ser forbi mine skyhøye forventninger til modifikasjoner og ser det for det det er. Det beste sandkassespillet på markedet i dag til denne genereasjonen. Det eneste som hindrer Saint's Row 2 i å oppnå full score er gjenspillbarheten. Jeg tror ikke nødvendigvis det er like moro å spille gjennom spillet andre gang. Ikke la dette hindre deg i å kjøpe spillet, det er utrolig gøy, og er et spill jeg vil la stå i samlingen uten at det skal byttes eller selges på noe tidspunkt.

Jeg har ikke prøvd multiplayerdelen, men med flere nye spillmodi her, samt muligheten for co-op ser jeg at dette kan utvide spillet med mange, mange timer. Nå er det nok skriving, jeg skal gå og stjele noen biler, før jeg fester en ladning C4 på en uteligger og detonerer den mens han løper panisk vekk...

Medlemsanmeldelser7
Samlet karakter: 8.9/10
1