Resident Evil 4 (2004)

Skrevet av: HaCkzur   2008-10-20

Capcoms "Resident Evil 4" som så dagens lys på Gamecube og Playstation 2 var definitivt 2005s mest action fylte og sannsynligvis beste spill. Spillet er en perle som på den tiden skilte seg ut veldig mye fra de andre innen skrekk sjangeren. Spillet hadde nydelig grafikk, fantastisk lyd og sinnssykt, buksevetende gameplay. Nå er denne eldrende perlen kommet til Nintendo Wii to år senere, er spillet like fantastisk som før?

Du inntar rollen som Leon S. Kennedy, en soldat som er på redningsoppdrag etter USAs presidents datter, som ble kidnappet da hun var på reise. USAs myndigheter har fått tips om at presidentens datter, Ashley Graham, visstnok skal være sist sett i en liten landsby en plass i Europa (Spania for de som ikke har fattet det), og Leon blir sendt dit for å etterforske. Leon skjønner raskt at ikke alt er som det skal være når han spør en av lokalinnbyggerne om han har sett Ashley, forså å angripe Leon. Han må så skyte, kutte, sprenge og slakte seg igjennom fiender for å endelig redde presidentens datter og avsløre mysteriet med de fiendtlige innbyggerne.

Innbyggerne, eller Ganados som de blir kalt, er ikke som du først skulle ha trodd hvis du har spilt tidligere Resident Evil spill. De er ikke zombier. Ja, akkurat, de er ikke zombier. De kan tenke (sånn halvveis i hvert fall), bruke våpen og gå i grupper for å omringe Leon. Dette gir en mer klaustrofobisk og intens følelse enn tidligere RE-spill.

Noe som er spesielt med dette spillet er hvordan en lagrer våpen og ting som en plukker opp. Leon bærer en koffert, som han gjemmer godt når han ikke bruker den, og der kan han ha sitt arsenal samt legende urter og lignende. Leon kan bruke alle mulige slags våpen. Fra en enkel pistol, hagle, maskingevær og resten får du se selv for jeg vil ikke avsløre mer.

Kameravinkelen hvor det står bak Leon når han går, forså å gå bak skulderen hans når han skyter, var nytenkende tilbake i 2005 og det fungerer ennå. På Gamecube/PS2 når en siktet tok man fram våpenet, sto stille også var det bare å plaffe ned ganados etter ganados. Det som gjør denne versjonen annerledes fra de andre er hvordan en sikter med våpnene. En må ennå stå stille, trekke frem våpenet og fyre løs, men det som skiller Wii versjonen fra den gamle er at en sikter med Wiimoten istedenfor med analogen, noe som gir en mye større treffsikkerhet enn før. Den nye siktemåten med Wiimoten er slettes ikke helt perfekt. En må ennå snu seg ved hjelp av analogen mens en sikter med Wiimoten, noe som er vanskelig å bli vant til med det første. Hvis du har spilt "Metroid Prime Coruption" fra før så skjønner du hva jeg mener. Spillet har også flere vittige gåter og puzzles som er standard i survival-horror sjangeren. De får ikke akkurat hjernen til å slite seg helt ut, men en føler en slags tilfredsstillelse når en får det til.

Spillets grafikk var helt fullstendig superb da RE4 kom ut. Denne grafikken, som til dags standard, ser fortsatt bra ut i forhold til mange andre spill. Fra første gang en går inn i landsbyen og til en går gjennom tunneler under bakken, til klostre og store slott så forbløffer virkelig kunsten i designet. Alt ser så levende og innbydende ut. Det er noen stygge teksturer her og der, men det er ikke mye å klage på her. Noe som gnager meg litt er at Capcom ikke har gjort noe for å oppdatere grafikken til RE4. De kunne godt ha gjort dette som en finpuss. Men spillets kunst og unike design gjør egentlig opp for blurry teksturer og andre små brysomheter.

Lyddesignet, musikken, ganadosenes skrik når du skyter en kule midt i pannen på dem er nok til å få en til å fryse nedover på ryggen. Lyden er laget for å få den som spiller til å føle litt panikk og sinnssykt mengder med adrenalin når en bli jaget av for eksempel gale motorsag bærende ganados. Når en fiende nærmer seg vil en type musikk bli spilt av som skal få spilleren til å føle at det er noe på ferde. Er det en ting jeg vil nevne som Capcom kunne ha lagt mer arbeid i er ganadosenes gjentagelse av spanske banneord eller hva dem nå enn sier. Det er ofte at jeg måtte høre de samme frasene gjentatte ganger, noe som tok meg en smule vekk fra opplevelsen. Lyden av pistolen som fyres av, hoder som eksploderer og stemmeskuespillet var meget bra tilbake i 2005, og det er sammenlignet med nåtidens lyddesign faktisk ennå veldig bra.

I motsetning til Gamecube og Playstation 2 versjonen har utviklerne valgt å ta alt ekstra som ikke følgte med i Gamecube versjonen men som var i PS2 versjonen, over i Wii utgaven. Det inkluderer "Seperate Ways" som er ett slags sideoppdrag hvor enn spiller en annen hovedkarakter, Ada Wong, som prøver å hjelpe Leon gjennom spillets hovedhistorie. Dette er ikke akkurat noe stort sideoppdrag, men det hjelper å forklare litt hvordan Leon klarte å unnslippe ganadosene uttalige ganger.
Når en har rundet spillet så kan en begynne igjen med de samme tingene som en hadde fra før. En fin liten ekstra, men det at en ikke kan skifte vanskelighetsgrad neste gang en skal runde det irriterer litt.

Alt i alt er "RE4: Wii Edition" en must buy. Det er en action pakket thriller som vil få hjertet ditt til å pumpe, fingrene til klamre seg rundt kontrolleren og du kommer til å hoppe i sofaen av alle de uttalige skremselsøyeblikkene. Hvis du ikke har dette vidunderet i hylla fra før så kjøp det... nå... MED EN GANG!!!

Grafikk: 9
Gameplay: 10
Lyd: 8