Mass Effect

Mass Effect er et spill som har blitt mye lovprist i forskjellige medier, kanskje mest spesielt på grunn av historien. Og jo da, historien er konge, den, og det er vel verdt pengene, men det er likevel noe som mangler. Det største problemet er dialogen, som de hadde snakket så mye om. Særlig imponert ble jeg av den scenen hvor Shepard avbrøt han andre midt i en replikk fordi at han som spilte trykket på en av handlingene i dialoghjulet. Men når jeg spilte det samme oppdraget selv, og resten av spillet for den saks skyld, merket jeg at dette ikke var en særlig implentert del av gameplayet. Det er umulig å avbryte noen, og alle oppfører seg svært forutsigbart i forhold til hva du gjør. Og når det er sånn, har jeg problemer med å se hva som skiller Mass Effects dialog fra andre Biowarespill, som f. eks Neverwinter Nights eller Jade Empire.
Et annet problem som for så vidt ikke har noe å si for gameplayet, men som likevel er en stor logisk brist. Nemlig hovedpersonen, Shepard. I andre spill er du gjerne læregutten, eller den foreldreløse fattigjenta, men i Mass Effect er du en kommandør som senere blir utnevnt til en Spectre, og så går man rundt og løper filleærend for alle i hele Citadellet! Man er Galaksens viktigste menneske, og så går man rundt og scanner Keepers? Og i en av videoene jeg har sett, hadde man visstnok mye bedre kontroll over lagkameratene enn jeg opplevde. Hva skjedde? Bestemte de seg for å degradere spillet underveis?
Men jeg skal ikke gi karakter basert på logiske brister og små skufffelser. Jeg gir Mass Effect 8/10, fordi at på tross av de nevnte svakhetene, er Grafikken strålende (selv om menneskene ser litt gufne ut, noe som virker rimelig for de av oss som kjenner til the Uncanny Valley), lyden god, holdbarheten ligger på rundt 20-30-40 timer, avhengig av hvor grundig du spiller gjennom det, og kontroll og gameplay er gode.
Alt i alt er Mass Effect et forseggjort spill, som likevel ikke svarer opp til de enorme forventningene. Jeg må innrømme at jeg er litt skuffet.

Medlemsanmeldelser23
Samlet karakter: 9.3/10