Soul Calibur IV

Fightingsjangeren er en stor sjanger med mange imponerende spill. Med beinhard konkurranse fra Tekken, Street Fighter og Virtua Fighting skal det mye til for å skille seg ut. Heldigvis gjør Soul Calibur det, og her får du vite hvorfor.

Soul Calibur handler om historien om de to sverdene Soul Edge og Soul Calibur og krigerne som sloss om kontrollen over disse, enten for å ødelegge eller ta makten fra dem.

Det første du legger merke til i Soul Calibur 4 er den nydelige grafikken og de pene omgivelsene rundt deg. Fargene er dritpene og figurene er bra laget, men det viktigste for meg var omgivelsene rundt deg. Kampene hadde vært veldig kjedelige viss det ikke hadde vært liv i rundt deg, og da mener jeg spesielt baner som beveger seg og andunger som går ved siden av deg.

Lyden kan du heller ikke klage på, men for meg er lyden Soul Caliburs svakeste ledd. Jeg mener Namco Bandai kunne laget flere enn 3-4 replikker til hver person og etter et par timer blir de replikkene som er laget veldig irriterende. Heldigvis er musikken i kampene godt laget. Musikken er fin og den varierer fra bane til bane. Musikken får deg i skikkelig kampstemning så lyden er langt fra dårlig.

Holdbarheten i spillet er fantastisk og ble belønnet med 10/10 i GR offisielle anmeldelse. Du kan bruke flere timer på å finne ut hvilke karakterer du synes er best og det blir aldri kjedelig. Hver av karakterene i spillet har sin egen historie og det tar en stund får du har spilt gjennom alle. Det som er dumt er at alle storyene er nesten like. Du kjemper nesten hele tiden mot de samme karakterene og det er ikke spesielt utfordrende. Det som jeg syntes var mest interessant var bakgrunnshistoriene, som er ganske godt fortalt. Soul Calibur 4 kan også by på en ganske bra arcade-mode. Personlig mener jeg at den moden burde vært mye lengre. Det er kun 8 motstandere i arcade-moden. Hadde det ikke vært på grunn av kampen mot the Apprentice hadde den moden vært en gedigen skuffelse. Du kan også spille en mode som heter tower of lost souls. Noen ganger blir den moden veldig krevende, men det er utrolig gøy.

Noe annet jeg hadde sett fram til i Soul Calibur 4 var at du kan lage din egen karakter. Dette er glimrende utført og jeg er sikker på at de fleste vil ha stor glede av å lage sin egen karakter. Du kan også forandre karakterene i spillet. Jeg syntes det var veldig gøy å gi favorittkarakteren min Siegfrid bedre utstyr og et konge sverd.

Selve gameplayet i Soul Calibur er fantastisk. Det er rett og slett et glimrende kampsystem og er uten tvil spillets sterkeste side. Kampsystemet er dypt, men samtidlig ikke for dypt. Det tar litt tid for å bli god, men en nybegynner kan gjøre det godt. Det er vanskelig å si hva som er fantastisk med kamsytemet. Det må rett og slett bare prøves. Motstanderne i spillet er ganske smarte, men det er med venner og online det virkelig skal nytes.

Gjestefigurene i spillet er Yoda ( Xbox ), Vader ( PS3 ) og the Apprentice. Jeg føler at gjestefigurene er der bare for morro skyld, men de underholder stort. Viss du blir god med de blir det vanskelig å ta deg online.

Soul Calibur 4 er en spillperle av de sjeldne. Er du fan av sjangeren kan du ikke gå glipp av Soul Calibur 4.

Pluss ( + )

Glimrende kampsystem, underholdene, pen grafikk og god holdbarhet