Beijing 2008

Husker du de gode gamle klassiske sportsspillene Track and Field, Summer Games, Winter Games og California Games? Det gjør i alle fall jeg. Om det er fordi jeg begynner å bli gammel eller ikke, får andre bedømme, men disse sportsspillene har satt dype spor i den delen av hjernen som elsker denne sjangeren. Jeg husker også smertelig godt alle joystickene som ble ødelagt grunnet brutal styring i de forsjellige grenene. Men spesielt artig var det å knuse vennene mine med ett hundredel eller to og se de grine sine tapre tårer. Verre var det om jeg tapte med tilsvarende. Det hendte også at både joysticker og andre nærliggende ting fikk seg en luftetur om øvelsen ikke gikk som planlagt eller at tapet ble for stort. Slike ting hører med til nostalgiens verden og beviser at spill kan være artige selv om det kanskje ikke krever all verdens av grafikk, kontroll m.m.

Nettopp et slikt spill har sett dagens lys og jeg er veldig glad for at utvikleren Eurocom Entertainment har dratt tilbake til røttene med spillet Beijing 2008. Et spill som på mange måter ligner klassikerne med styringen, bortsett fra at du denne gangen skal bedrive knappetrykking og det til man ser mannen med ljåen. Jeg vet ikke hvor mange liter svette jeg har mistet, men det begynner å bli noen og etter en del timer med trening er jeg nå klar som et egg til å møte verden i Beijing 2008. Vår egen moderator skal endelig få møte motstand i et spill jeg har øvd mye på. Svette, nøyaktighet, presisjon, irritasjon og jubel er ingrediensene du opplever med dette spillet og sammen med venner er dette noe for seg selv. Jeg har brukt mang en time på å trene på øvelsene og som takk har jeg begynt å bli god. Men tro meg, det har krevd den del av meg og både med tanke på bannskap og irritasjon over å ikke klare øvelsen i beste stil.

Grafikken i spillet er kanskje ikke på topp, selv om de fleste animasjonene er fine i forhold til virkelige menneskers bevegelser under de forskjellige grenene. Faktisk har utvikleren brukt en god del motion capture for å fange opp bevegelsene slik at utøverne skal se ut som i virkeligheten. Lyden er heller ikke det beste vi har hørt, men når vi kommer til gameplayet, oser det nostalgi og jeg takker utvikleren for dette. For det er nettopp slik jeg kjenner igjen hvordan sportsspill skal spilles. Dessverre er noen av øvelsene litt vel vanskelige med tanke på hvordan de fungerer med kontrollen. Disse kunne man ha fjernet eller forandret. Utenom dette er spillet på lik linje med det jeg forventer av sportsspill og nå om ikke så altfor lenge blåses OL i gang med mange norske talenter.

Jeg blir nok ikke å se i Beijing, men jeg kan delta med mitt eget spill og mesterskap. Det er trøst nok og nå må jeg løpe, for ny treningsrunde venter meg i svømming. Jeg koser meg gløgg i hjel og håper på å kunne slå Kengro og resten av gjengen i vårt eget mesterskap som går av stabelen på Coop Mega i Snåsa den helgen OL starter. Pan Vision sponser oss premier og jeg er spent på hvem som blir OL-mester her i bygda. Kanskje blir det en som ikke kommer fra Snåsa, hvem vet? Vi skal i alle fall kjempe med nebb og klør.

Samlet karakter: 7.5/10
1
2