Go Vacation

(Denne anmeldelsen er basert på Wii-utgaven)

"Go Vacation" er et ferieparadis hvor man kan velge å dra til fire feriesteder. Hvem ville vel ikke vært på en tropisk øy, eller på ridetur over heiene på landsbygda, chille i byen eller dra til et storstolt alpintannlegg? Vel, ikke jeg. Jeg hadde heller dratt på heisatur til Sverige og levd livet i jordbæråkrene med en six-pack i den ene hånda og en dobbel cheeseburger i den andre. Dette var dog ikke noen mulighet her, så man får ta til takke med det man får.

Det er nettopp det som kanskje vil stoppe en del gamere fra å finne noen glede i "Go Vacation". Enten du spiller som jeg, på Wii-versjonen, eller du kaster bort penga på Switch-versjonen; du må nemlig lære deg til å være takknemmelig med det du får. Ikke at jeg forlanger svenske jordbæråkre, men jeg hadde håpet på et litt bedre sammensatt spill. Når jeg sier kaste bort penga er det for å understreke Nintendos uvane med å selge gamle, restaurerte spill til blodpriser.

Først og fremst er spillet herlig om du greier å se vekk fra dets mangler. Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har kost meg med spillet via split-screen, men det er faktisk overraskende mange. Og nei, her er det ingen online-funksjoner per dags dato. Et lite minus? Både ja og nei, for jeg tror dette spillet passer best om man spiller med noen andre som er i det samme rommet. Men om du ikke skulle ha noen i samme sofa, tror jeg man raskt vil gå lei.

Det er en hel del ulike sportslige og morsomme grener man kan spille på i de ulike feriemiljøene. Du kan stå på ski, rollerblades, kjøre snøscooter, ri hest, kjøre bil, ATV, fly og en hel mengde andre ting. Hvert sted har også en god del konkurrerende oppdrag hvor det selvsagt er om å bli den beste. Treffe store bowlingkjegler mens du står på ski ned en bakke er en av mange ulike ting man kan finne på om man da ikke ønsker å leke seg fritt rundt på feriestedene. Feriestedene er dessuten nokså store, så det at det bare er fire av dem, gjør egentlig ingenting.
Det jeg derimot tror er årsaken til at spillet lider er at det prøver å være så mye mer enn det greier å være. Altså; de fleste ulike fremkomstmiddlene og konkurransene bærer et sterkt preg av at både pressisjoner og kontrollfunksjoner ikke er perfekte. De ligger ikke på middels engang. De har rett og slett pakket inn alt for mye og glemt å finpusse hver enkelt idrett, transportmiddel og konkurranse. Om mam derimot greier å godta dette og lære seg den beste måten å håndtere det på, vil man få en bedre opplevelse. Likevel vil man ikke glemme hvor dritt alt egentlig er når man farer ned fjellsiden på ski i strake, fine bevegelser før det plutselig bærer rett inn i bergveggen.

Det som er spillets største prestasjon er i mine øyne de fire feriestedenes innhold. De er vakre, ulike og store. Ikke gigantiske, men større enn hva jeg hadde forventet. Min favoritt er nok alpintannlegget hvor man kan ta skiheis helt opp til toppen av en fjellkjede for deretter å ake ned, eller stå på ski. Selvsagt er det mange avstikkere på vei ned som også kan før deg til huler, hus eller andre ting som gjør stedet fyldig. Jeg liker meg også godt på landet hvor jeg kan kjøre bil eller ri. Dessuten frister den tropiske øyen også like mye. Der kan man til og med dra ut pæ dykketur for å finne mange ulike arter som lever under havoverflaten. Bylivet fikk jeg derimot ikke noen store gleder av.

Musikken i spillet er ikke noe å nevne noe særlig om, men jeg må vel prøve. Jeg kan ikke klage på den da den stort sett uteblir. Man hører musikk fra høytalere her og der, men det er liksom ikke noe musikk som fester seg. Det ender opp som å bli kun bakgrunnsstøy.
Grafikken er helt grei med tanke på at dette er fra Nintendo. Ikke forvent deg noen større severdigheter på dette punktet enn hva spill som Wii Sports Resort en gang kunne gi. Switch-versjonen har nok et bedre kort i ermet her, men det er nok ikke den alt for store forskjellen fra Wii-utgaven.

Kontrollene trenger jeg vel ikke å uydype noe mer enn hva jeg allerede har gjort. De er rett og slett ikke finpusset godt nok til at man kan føle en god opplevelse hele veien. Om dette er tilfellet for Switch-versjonen kan ikke jeg svare på, da jeg nå fokuserer på Wii-versjonen. Wii-versjonen er derimot full av irriterende øyeblikk hvor kontrollene er de skyldige.

I tillegg til feriestedene har man et eget fristed man kan dra til. Her har man hvert sitt hus som man kan innrede slik man ønsker. Dette ble også en morsom liten bonus ved spillet for min del. Mulig jeg er sær, men for de som liker å innrede et hus, lage det til sitt eget og føle at man er på en ferievilla, er nok dette en fin greie. Mye mer enn dette er det desverre ikke å gjøre, foruten at man også får med et kjæledyr. Jippi!

Om du vil like "Go Vacation" eller ikke er helt opp til deg. Joda, det er et supert spill for barn, men en voksen kan nok ha det minst like morsomt. Nå er heller ikke jeg noe kravstor sjel, men kontrollene og loading-skjermene er begge dyktige til å stikke kjepper i hjulene for meg. Ellers hadde vel en nettbasert tjeneste ikke vært å avfeie, iallfall på Switch da Wii som kjent har sendt sin onlinjetjeneste på dynga for en god stund siden.
"Go Vacation" er et godt forsøk på å skape en klassisk ferie og et variert og morsomt spill. Med litt finpuss hadde det nådd høyere på min karakterskala, men det er absolutt verdt en titt. Det er jo deilig å stikke fra hverdagens kjas og mas for å dra på ferie. Iallfall en gang i blandt...

Samlet karakter: 7/10
1
2