Farming Simulator 17

Man spiller ikke flysimulator hvis man ikke er over middels fasinert av fly. Det samme gjelder for denne gårdssimulatoren. Synes du det hadde vært en opplevelse å drive en gård med alt arbeid og tid det innebærer, er Farming Simulator 17 noe du kan bryne deg på. Er det sært? Ja, det er det, men det kan være nokså forfriskende å bare nyte det gode bondelivet.

Sett bort fra alt av DLC til spillet, begynner du med to ulike gårder. Du velger hvilken, deretter kjønn og klesdrakt, samt en vanskelighetsgrad. Du starter på gården med noen få tusen dollar, primære gårdskjøretøy og noen jorder. Vil anbefale nye spillere, og de som ikke aner hva en forhøster er om å spille seg gjennom tutorial-delen.
Spillet består av å forme gården slik man ønsker og som er best økonomisk. Men husk at det ligger mye arbeid bak, og er du en av de som undervurderer bønder vil du her få en åpenbaring. Ja, for det å måtte pløye og så, innhøste og levere varene fra de store jordene koster en mengde tålmodighet. Dette vil ta tid. Lang tid. En traktor er ingen racerbil. Husk det.

Man kan også leie inn flere hjelpere på gården mot en pengesum. Dette ble til mer brydderi enn hjelp for min del da AI-en i dette spillet er helt på trynet. De gjorde ikke jobbene skikkelig så jordene hadde ikke det utseendet de burde. Skal man så frø bør man bruke plassen og ikke ha mange mellomrom. Det værste er likevel hvor ofte disse hjelperne blir hjelpesløse. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger de har kjørt seg fast i trær som ligger flere hundre meter unna jordet de skulle jobbe på. Og skulle det skje at to av hjelperne får traktorsnutene mot hverandre har ingen av dem vett nok til å rygge. Så på en måte ble jeg både bonde og støttekontakt på samme tid.

Grafikken er helt grei. Enkelte ganger meget vakker når man ser landskapet rundt det landlige området. Grafikken og bevegelsene på andre biler og folk i byene er derimot litt labert. Det føles desverre ikke realistisk nok. Ikke forvent deg noe i nærheten av spill som GTA V på dette planet.
Musikken er heller ikke noe minneverdig, derfor utelukker jeg å skrive noe om den også.

Jeg håper du synes at traktorer er kule. Ja, for mye av gleden og dra-kraften i spillet blir å jobbe lenge for å spare opp nok gryn til å kjøpe de kulere maskinene slik at gården får et anstendig preg. Disse koster selvsagt uhorvelig mye penger og du vil trenge mange gode avlinger og utallige timer med å kjøre rundt på jordene. Man kan også ha dyr i spillet, samt drive med skogsarbeid for å tjene noen grunker.
En god inntektskilde vil også bli å gjøre oppdrag for andre bønder. Du kan raskt tjene 20 000$ ved å hjelpe til med å for eksempel høste inn bygget på et av de større jordene. Dette innebærer at du raskt kan bli sittende i 30-45 minutter og kjøre fra side til side på jordet i et sakte tempo for å fullføre jobben. Her må man virkelig være tålmodig.

Gameplayet har sine opp-og nedturer.Det føles noe labert når man går til fots og skal plukke opp ting for hånd. Kjøretøyene er som regel gode å kjøre, og man får raskt knappene inn i fingrene. Desverre er bilene ikke noe å skryte av når det kommer til kjøreferdighet. Svinger du en smule med styrespaken går bilen tværs om og rett i et tre. Frustrerende. Trodde en simulator ville være mer presis enn dette.

I tillegg til en bråte DLC-er får man også tilgang til en mengde Mods. Her kan man laste ned alt fra nye gårder til gamle, klassiske traktorer, fugleskremmsel og også en cheat-box som automatisk gir deg 10 000$ hver time i spillet. Ja, jeg må innrømme at etter 30 timer med grinding for å samle cash så ble jeg fristet til å bruke denne pengefjuskeren. Jeg satte dessuten tiden i spillet så raskt at en time i spillet tilsvarte nærmere ett minutt i virkeligheten. Dermed rydde pengene inn og jeg kunne raskt kjøpe de kule gårdsmaskinene. Jeg vet det ødelegger mye å bruke en slik jukse-mod men min tålmodighet strakk ikke lengre til.
Etter at jeg hadde det jeg trengte av utstyr kunne jeg leke meg rundt på gården, avinnstallere pengefjuskeren, jobbe litt og slutte å sikle etter de kule traktorene jeg tidligere ikke hadde råd til. Jeg satte gårdsopplevelsen fremfor det å grinde etter cash.

Alt i alt er Farming Simulator 17 et greit utført gårdsspill med en mengde kule maskiner, men som gjerne kunne bydd på litt flere muligheter. Det er avhengighetsskapende. Det er også en grei multiplayer-del her hvor bønder kan hjelpe hverandre. Likevel er det tidkrevende, og et spill for den tålmodige gårdsentusiasten.
Hadde rammene vært litt mer forseggjorte, AI-en vært bedre, og man kunne formet gården enda mer etter eget ønske ville nok det dratt opp spillets karakter betydelig.
Per nå er jeg litt vemodig, gir spillet 7/10 og håper på muligheten for å kunne kjøpe et hjemmebrentsappearat slik at man kan produsere noe nyttig, drikke vekk frustrasjonen på denne gården hvor drengene stadig står fast med plogen i en bjørk.

+
Maskinene, grafikken, mods, multiplayer

-