Mass Effect

Den beste historien i et spill jeg noen sinne har spillt og et persongalleri uten like gjør dette spillet til et av de mest minneverdige av mine spill.

Historie: En gal og hevngjerrig person tar kontrollen over en mektig hær og truer menneskeheten. Ser det ut som i starten, for etter hvert blir situasjonen verre. Mye verre.

Teknisk: Spillet bruker Unreal Engine 3, og det legger man merke til ganske raskt. Det ser rett og slett nydelig ut. Ansiktsanimeringen er av toppklasse, teksturer er skarpe og fine, og fargene er klare og skarpe. Dessverre er videoene fylt av svarte prikker og noen problemer med oppdatering, litt likt Halo 2 sine problemer. Det er ikke like ekstremt her, men det kan være litt plagsomt siden det er så mange videoer og klipp i spillet. Framraten kan falle noen ganger, og jeg har opplevd at intelligensen til noen av folka mine rett og slett har blitt borte, men dette er bare små og ubetydelige problemer.

Lyd: Stemmene er varierte, skuespillet er av toppklasse, lydeffektene er ganske stilige og musikken er episk, i sine rette ord. Det er som i en Sci-Fi film med et skyhøyt budsjett, Bioware har virkelig gjort en god jobb her.

Gameplay: Du har kankje hørt det før om mange andre spill, men Mass Effect er like mye en film som du kan spille gjennom, som et videospill. Mye av spillet består av snakking, og du velger selv hva du skal si og gjøre. Dette foregår under videoklippene, og former det som skjer videre i spillet. Du har flere forskjellige alternativer å velge mellom, og noen er mer effektive enn andre, disse er farget i rødt eller blått. Selve spillingen er godt gjennomført, det går i å dukke bak ting for å ungå og bli skutt, for så å ta et par skudd selv. Dessverre er det ikke alle ting som du faktisk kan skjule deg bak, selv om det kan se sånn ut.
Velger du visse klasser i starten av spillet, kan du også bruke tekniske eller "psioniske" (les telekinetiske) krefter.

Holdbarhet: Siden du i bunn og grunn kan skape og forandre historien som du vil, gir spillet en god del muligheter for gjennomspilling. Du kan gå "levle" opp til nivå 60, være både snill og bestemt, og spillet kan slutte på mange måter. De mange og godt balanserte vanskelighetsgradene trekker også opp. Det er allerede ekstra oppdrag på vei, noe som burde gi spillet enda mer spilletid en sine de 30 timene jeg brukte på det.

Historie: 10/10
Teknisk: 9/10
Lyd: 10/10