Skrevet av: Xtord   2016-12-08

Sjanger: Action-adventure , survival og horror (ifølge wiki).
Tillegg: Anmeldsen er også skrevet med tanke på Grounded.
Ingen spoilers
Hvis dere vil lese gamle anmeldelsen som er utdadert : http://www.metacritic.com/user/Xtord?page=1
Og anmeldelse uten multiplayer og selv om det var inkludert tror ikke jeg ville gitt det en 10.

Før vi starter må jeg starte kort med å si av alle anmeldesene jeg skal ha over fra metacritic/steam er dette den desidert vanskeligste, for det første er metacritc anmeldelsene min utdatert for den andre så antar jeg denne anmeldelsene fortkan bli kanskje "kontrovisell" endten blir denne godt tatt i mot, eller så blir "jeg hatet"... I tillegg så får den en score med og uten grounded det forandrer såpass mye. Tilslutt vil jeg si at spillet er fullført to ganger og at jeg er godt over halvveis på grounded.

Så de fleste vet antageligvis hva dette er nå. Men, uansett vi starter med gameplay. Gameplayet funker stort sett mer enn bra nok. Noen vil kanskje si at de kunne gjort litt mer angående gameplay og kanskje er det også sant... men jeg syns det er mer enn bra nok. Siden dette er et survival spill så gjelds det da og være forsiktig med ammo, resurser og lete etter det når du kan. Så er kampsystemet såpass bra at du får valget, skal du gå inn å prøve å ta de en etter en , eller skal du snike rundt. Det er jo heller ikke smart å bare skyte vilt ,så en og en er definitivt anbefalt, snike rundt kan være såpass vanskelig .
Når det er sagt så funker også takedown system bra nok. Jeg vil si at når det kommer til og cover systemet kunne det diskutabelt vært et hakk bedre. Mer om det etter på. Kan vel nevnes også at noen ganger nekter Joel å skyte hvis en fiende er alt for nærme, irriterende.

Story/plot. For meg så er plottet her relativt tynt og svakt, hvis du skal ha et historie drevet spill med mye twister og turns osv så kunne dette vært bedre, men nå er jo ikke The last of us et plot drevet spill ,men heller karakter fokusert og da på tanke på Ellie og Joel og er derfor mer en karakter drevet historie. Og der er det strengt tatt ingen spill som matcher the last of us, man kan si at enkle spill har bra karakter utvikling men , dog ikke fokusert på primært to karakterer men, da flere. Men, heldigvis så skal det sies at de fleste karakterene her for relativt grei med utvikling de å. Selv om jeg vil tørre å påstå at noen av de kanskje burde ha mer.
Men , uansett her er spillet helt, helt på toppen.

Atmosfere og musikk.
Vel the last of us sin atmosfære er meget bra. Det er nok ikke mitt favoritt spill her og spesielt ikke på musikk, veldig lite av musikken jeg husker og det er bare to unntak og det er kanskje theme og soundtracket som spilles av i et spesielt sted og det var vel å merke bare på grounded som gjorde at jeg husket det. Men , musikken gjør jobben sin.

Nå går jeg litt igjennom det negativ delen samt hva grounded også fikser.

Grounded, det er viktig å påpeke at Grounded fikser noen store negativer på spillet og det er horror og survival, uten grounded så var det kanskje bare to ganger hvor jeg ble skremt ,det er ikke nok til å kalle det horror etter min mening. Men, dette er subjektivt eller objektivt eller hva dere kaller det. Dette leder meg til survival elementene som vel å merke på normal og hard er hva jeg vil tørre påstå ikke er like viktig ,det var kanskje en eller to ganger på normal og hard hvor du har litt for lite ammo/resurser og det første stedet så før du lett ammo/resurser hvis du går tom for det... siden dette er spoiler fritt så er det eneste jeg vil si at det gjelds det stedet du møter den første "minibossen". Er du forsiktig å leter rundt overalt så skal det mye til å gå tom for ammo/resurser, men på grounded derimot der må du være forsiktig , bruke stealth for det , det er, lete og du kan omtrent ikke misse på et skudd, det kan du på normal og hard.
Til slutt siden vi nevner ammo/resurser, droppes ganske så ofte når du virkelig trenger det, det er ikke som resident evil 2 hvor har du for lite ammo så er det til syvende å sist din skyld, ok det er det her å , men her dropper faktisk fienden relativt ofte ammo når du trenger det som mest og det på grounded også, men bare ikke like mye skudd på grounded, hvor du kanskje får 3-4 skudd på normal/hard får du 1-2 skudd på grounded , og du får det som regel da du virkelig trenger det.
Til syvende og sist så fikser grounded et par problemer , det første vanskelighets graden , det andre det føles mer som survival og det siste som da er selvklart det føles mer som horror.

Så har dette spillet for meg tre store problemer og et litt mindre problem.
Det mindre problemet er bugs som Joel hånd går gjennom veggen, ammo i ny og næ bare forsvinner fra kroppen i det du skal plukke det opp så forsvinner de bare. Og det spesielt også piler som du skyter.. du ser den er hel du ser den kan plukkes opp du er litt treig og den er borte. Kropper som forsvinner. Plukke opp ting gjennom små vegger. Og jeg har opplevd en krasj, men når dette skal sies så har jeg ikke opplevd noe av dette på normal og hard MEN bare på Grounded. Kan også nevne som nevnte tidliger takedowns og cover noen ganger så er det litt vrient å få Joel til å se mot høyre en venstre sånn at kamerat auto justerere seg istedenfor at du bevege det helt rundt... takedowns er kanskje mer realistisk i den forstand at Joel tar dem som fange, men allikevel skulle jeg ønske det fantes instant takedown, men veldig, veldig minor begge delene.

Det ene av de tre store problemet , og hvis dette hadde vært løst så hadde jeg nok gitt det en 10 uavhengig av de andre problemene, det en er ai spawn, dette er mest merkbart på grounded på grunn av ammo og resurs problemer, men det er for all del også eksisternde på alle vanskelighets grader. Dette er mer irriterende etter du når sikkert halvveis uti spillet ( Pittsburgh). Hvor du skal si gå fra første til andre etasje , blir sett stikker ned til første etasje og der er det plutselig kommet 3-4 fiender fra ingen steder , så går du opp hvor du så 3-4 stykker er det plutselig et par flere stykk. Det er ikke like merkbart senere i spillet og skjer antakeligvis bare på to steder , hvor det ene stedet er veldig langt.

Men, det er ikke bare ai spawn , du har også problemer med svak Ai og jeg tåler grafikk downgrade, med Ai downgrade ... som mange vil si det er , der går en liten grense et sted. Dette som sagt ble mest merkbart da du spiller spillet og sammenligner med e3 2012 traileren spesielt. Ai kunne vært skarpere, og sjelden går de flere enn en mot deg om gang , og noen ganger så lurer du på hvorfor de ikke flanker deg osv. Så har vi jo Ellie , som noen ganger bestemmer seg får ignorer fiender som går rett forbi ho, men andre ganger så tar hun livet av de. Ellie kan også sperre veien noen ganger ,det er irriterende. Og siden Ellie ikke kan bli sett ødelegger det å for innlevelsen litt.

Siste problemet, men allikevel et problem som er litt lettere å ignorere er at spillet er veldig forutsigbart. Noen vil si spillet er trist ,ja det er trist, det spillet som er mest trist , ikke i nærheten, men jeg skjønner at dette er subjektivt og kan ha mye med om du har sett mye slike filmer eller serier eller spilt litt samme type spill for da vil du nok uten og tenke deg om skjønne hva som skjær , det ødelegger jo selvsagt litt for overraskelse faktoren men, også for faktoren innlevelsen.

Noen vil sikkert spørre om gjennomspilling verdi og la meg si at for singel playeren er den ikke så stor, men du har en multiplayer del som vist nok skal være bra.

Så vil jeg nevne at spillet har utrolig bra voice acting. Relativt troverdig karakter, er heller et stor spørsmål om du ikke liker de eller ikke

Fult klar over at mye av dette som forutsigbarhet, survival og horror elmeneter er litt subjektivt ,kanskje og ai. Men, meninger.

Spillet gjør mye bra, men perfekt vil jeg vel ikke kalle det. Og for de som klarer og kalle det perfekt og ignorer små feila så sier jeg bare gratulerer , for jeg får det ikke til , sikkert en magisk knapp dere slår av. Dette er et av få spill hvor strengt tatt jeg vil sagt er overvurdert men, selv det er et ord jeg ikke liker, men dog user scoren rundt omkring funker bra.

Tilslutt vil jeg nevne at dette går nok på top 3 for survival horror spill jeg har spilt.

Score 9/10 på grounded
score 8/10 på normal/hard

Dette blir nok en av de mer lange anmeldelsene jeg tar.

Siden taktikkeren nevner jeg hadde litt lite begrunnelse , å nevnte senere gjennomspilling så skal jeg prøve å forklare litt bedre hva jeg mener.... Fra et rent produksjons value så vil du jo runne det flere ganger jeg har jo runnet det to ganger, snart tre, menn jeg mener allikevel at til syvende å sist så er det ikke noe stor grunn for deg å gjøre det vet unntak av trophies. Liker du gameplayet, atmosfæren og karakteren , kanskje og story ( plot+ karakter utvikling ) så er det klart du ville runne det flere ganger, for kanskje å legge merke til ekstra detaljer eller for en større utfordring . Jeg har runnet det flere ganger,uten å ikke ha noe grunn til det, men heller håpet at vanskelighets graden fikset mitt problem med survival noe jeg syns det ikke gjorde på hard og ikke før jeg bestemte meg 3 år senere for å prøve grounded. Det hadde vært fint med si et bonus område, ekstra fiender osv , noe som virkelig gjør at det er vært å ta en andre gjennomspilling

PS: Noen ganger tror jeg dette er at folk ser litt for mye i hva spill gjorde riktig enn hva det gjorte feil...
Oppdatert 13.12.16

Medlemsanmeldelser9