Far Cry Primal

Tenk deg en verden uten biler, fly, våpen og andre moderne duppedingser. Har du lurt på hvordan det var i steinalderen, og hvordan folk overlevde? Du trenger ikke å lure lengere. Ubisoft har prøvd å reise tilbake til en tid for å la folk oppleve steinalderen med sine egne øyner. Er dette et ubrukelig forsøk eller er dette det nye friske spillet vi alle har ventet på? Jeg har utforsket det store landet Oros og har funnet svaret.

Anmeldelsen er basert på Playstation 4 versjonen

Far Cry serien er en First Person Shooter, Adventure Action spill utviklet først av Crytek (Far Cry 2004) og Ubisoft Montreal (2005 - til dags dato) og har en serie på 4 hovedspill og 7 spin-off spill. Spilleren blir sendt til et ukjent miljø hvor det handler om å klatre opp på næringskjeden, og stige seg over fienden. Tilfeldigvis havner spilleren alltid i midten av en krig mellom to eller flere grupperinger.

Historien begynner veldig enkelt. Du kryper etter en person som din karakter kjenner, dere er på jakt, og har et mål i øyene. Mammuter. Fordi dette er steinalderen, tiden hvor du ikke bare kan se bilder og statuer av de store stolte hårete elefantene. Her kan du observere dem i sitt naturlige miljø, og med observere, så mener jeg at du kaster spyd etter de som en annen gal man. Jakten tar seg en kjapp endring når du blir angrepet av et annet forhistorisk beist, som setter deg på flukt. Etter en kjapp introduksjon til provisjonsystemet, og overlevelses systemet så blir ting litt klarere på hvem du er og hva du sloss for. Ditt navn er Takkar, en skjeggete fyr med langt hår, og du sloss for stammen Wenja. En utdøende stamme som blir jaktet på av to andre stammer.

Udam er den første stammen som du møte, og kan minnes litt om blodtørstige barbarer, mest for at det er akkurat det de er. De blir styrt av en stor arrete barbar som kalles Ull, Udam har da en grunn til deres raseri som blir fortalt i spillet. Den andre stammen som er aktivt ute etter å ta livet av deg og dine venner er Izilia, som er inspirert av Aztekerne, i spillet blir de referert til som «Sun-Walkers».

Fun Fact - Ideen om spillet kom fra da Ubisoft spurte fansen om hva de ønsket seg som neste Far Cry spill.

Far Cry serien har alltid vært den pene blondinen bakerst på skolebussen, men som mange gang så blir det med utseendet, det har sine øyeblikk, men har også sine store mangler. Grafikken er nydelig, og animasjonene er fantastiske å se på. Landet har variabelt miljø og mye forskjellig å se, alt fra det kalde nord som kan minne om Norge. (Om Norge hadde farlige sabeltigere, og sultne barbarer) til det varme sør hvor gresset alltid gror. Dessverre så er de tilfeldige NPCene veldig kjedelig designet, mest for at de vennlige NPCene ser ut til å ha en mannlig figur og en kvinnelig figur som bare går med forskjellige klær for hver gang man møter de. Det samme går for de forskjellige fiendtlige NPCene, hvor utsende blir fordelt på klassene de er, og selv da er det lite variasjon, hvor de bare har på seg en annen maske eller skalle over hodet sitt. Dyrene blir på en måte unnskyldt fordi man forventer ikke at folk skal se etter så mye forskjell på 5 forskjellige villsvin.

Lydeffektene er bra utført, med bra utført så mener jeg at du kan høre forskjellen om du blir angrepet av en sabeltiger og om du blir trampet ned av en stor mammut. De har fått spillet til å høres ekte ut, om du lukker øyene og bare høre spill-lydene så blir du nesten å tro at du er der. Spesielt når du er for opptatt å lytte og du plutselig hører en sint kattefres og du åpner øyene å ser at figuren din ligger død på bakken. Du kan forutse farene som kommer med bare lydeffektene de har lagt til i spillet. En ting som virkelig fikk munnen min til å gape var at i vanlige spill som foregår i et land som ikke er Amerika, eller England så kan alle snakke flytende eller halvveis gebrokken engelsk, derimot i Far Cry Primal så snakker de sitt eget språk som Ubisoft skjøl fant opp basert på rekonstruert Ur-indoeuropeisk. Det eneste som er plagsomt er at tekstingen er gjort på Tarzan vis, eksemperl på det er : Du, Jeg, Spise!

Fun Fact - Far Cry Primal ble lagt ut på databasen til Steam med navnet Far Cry Sigma før Far Cry Primal ble annonsert

Historien var passe bra, og det er mye å gjøre i det store landet Oros, du kan gå på jakt, du kan dra å plukke blomster, og trær, og stein. Eller du kan dra å hjelpe dine likesinnet Wenja'er som er strødd over hele landet. Det er nemlig masse forskjellige side oppdrag, som du kan finne, og de gir deg ressurser, «experience», flere mennesker i landsbyen din, og tilogmed hele «skillpoints». Det er mange oppdrag som kan utføres, dessverre så er det som forventet, ganske ensformig etter du har gjort et sett med de. Du kan også reise rundt i landet og temme de forskjellige råvdyrene som er spredd utover kartet, og få de til å hjelpe deg i strid.

Det er lagt mye fokus i utforsking, og samling, det er dermed et titalls forskjellige materiell du kan se etter til å lage nytt utstyr, og oppgradere hyttene til deg og vennene dine i landsbyen din. Du må også jakte på det flertalls forskjellig dyr som finnes i spillet fordi de har forskjellige skinn som kan brukes til de samme tingene. Du må også utforske landet for å få «Experience points» til å oppgradere figuren din. Og oppgraderingene er fordelt på de forskjellige vennene du finner i spillet, for eksempel en «shaman» lignende karakter kan lære deg å temme dyr, mens en annen kan lære deg å ri på enkelte av de. Når man snakker om å temme dyrene, så når du har et temmet dyr så kan du kose med det, og du må mate dyret når det er skadet. Mye ansvar? Kanskje det, men du kan kommandere dyret rundt og få dyret til å angripe de du vil. Du kan bruke dyret ditt som avledning mens du sniker deg inn på fiendene å tar de bakfra. Snikmodusen i spillet er kraftig forbedret og du har mange forskjellige måter å handle en situasjon på, om det er i det åpne miljøet, eller midt i en hule. Det er også som vanlig spredd baser utover hele kartet, men isteden for radiotårn man klatre opp igjennom, så er det trestokker som er stablet på en stilig måte som du må sette fyr på.

De har også en ny måte å få oversikt over et stort område uten å bli oppdaget, og det er at du har kallenavnet «beast-master» som vil si at du lever i et med dyrene, og da har du en ugle som viser deg hvor alle er. Du kan også få uglen til å kaste bi-bomber, ildbomber, og gift for å ta ut dine fiender. I våpenutvalget så har du ganske enkelt et par klubber, noen buer, spyd, et greit utvalg med bomber, feller, og kastekniver. Det høres ut som et dårlig utvalg men du blir mer knyttet til utstyret ditt i Far Cry Primal en hva du ble i tidligere Far Cry spill.

Fun Fact - Stemmen til Takkar er Elias Toufexis som har blant annet hatt roller i Deus Ex som Adam Jensen, og vakter i Assassins Creed, og flere roller i mindre spill.

Men for å forklare dette spillet veldig lett. Du er en mann i steinalderen som jobber deg oppover næringskjeden blant dyr og andre stammer. Grafikken er bra utført, men enkelte ting kunne ha vært mer variabel, og lydeffektene er meget bra, Noen sære preg innenfor gameplayet og historien er passe bra, men ikke noe å rope hurra for. Alt i alt så er Far Cry Primal et ganske friskt spill, men man klare ikke å slutte å sammenligne det med forgjengerne, både på en god og dårlig måte. Når du endelig er ferdig med spillet så føles verden mye mer tom, og du har ikke mye «endgame» å jobbe med utenom å kanskje jakte trofeer, eller achievements.

Grafikk - 8/10 - Det er mye pent å se på, men kan bli alt for repetitivt.
Lyd - 10/10 - Fantatiske lydeffekter, og det at de har sitt eget språk gikk over alle mine forventinger
Gameplay - 9/10 - Mange nye stilige ting i spillet, som lar spilleren utvikle sin egen spillestil