Infamous: First Light

Kan tilleggspakken toppe det hele?

Jeg må innrømme at det snart har gått to måneder siden jeg sist satte føttene, eller fingrene, i Infamous: Second Son-universet. Selv om vi denne gangen er i kontroll av Delsin sin kvinnelige venn, "Fetch", tok det bare noen sekunder før kontrollene satt i ryggmargen igjen, og jeg husket hvorfor jeg lot meg imponere av originalen i utgangspunktet. Spørsmålet ble da bare om utvidelsen også ville overbevise over en lengre periode, eller om det ville bli for mye av det samme?

Hvordan det hele begynte

Som nevnt over kontrollerer vi ikke Delsin Rowe lengre, men hans lillahårede vennine. Det hele starter en stund før begynnelsen av Second Son. Fetch er allerede tatt til fange av DUP-organisasjonen, og er nå en del av deres intense forskningsprosjekt. Når hun ikke tar del i denne forskningen spiller vi gjennom tilbakeblikk til hvordan hun levde før fangenskapet, og da særlig forholdet hennes til Brent ( mannen hun bygde flere sørgealter til i originalen ).

Jeg lot meg fasinere litt av Fetch i originalen, og det var interessant å se hvor dyp karakteren hennes faktisk var i denne prologen. For selv om utviklingen hennes gjennom historien føles ganske lik Delsins utvikling i Second Son er det underholdende å se hvordan personligheten hennes ble definert gjennom den meget korte historiedelen.

Historien er nemlig meget kort til en slik utvidelse å være. Selv om jeg stadig utforsket Seattle og de nye utfordringskartene tok det meg bare fire timer å komme meg gjennom alt. Dette er for kort i mine øyne når ekstrainnholdet i stor grad består av å utforske en by jeg allerede har sett hver eneste centimeter av.

Bare neon

Det kom ikke som en overraskelse, men jeg ble allikevel skuffet da jeg innså at jeg denne gangen kun fikk neon-kreftene å leke meg med. Fetch er ikke like allsidige som Delsin, men har isteden noen få ekstra neonkrefter i forhold til han. Hun kan blant annet sende avgårde varmesøkende neonraketter, samt bevege seg over lengre distanser raskere. En positiv side ved dette var at jeg ikke trengte å gå gjennom en lang opplæringsdel, men dette demmer ikke opp for den meget sterke følelsen av deja vu.

Fetch er tydeligvis også litt bedre i nærkamper enn Delsin. Dette er dog ikke mye, bare at jeg følte det var lettere å bevege seg fra en fiende til en annen denne gangen. Kanskje har de tatt litt inspirasjon fra Batman Arkham-serien, eller at det bare var jeg som var litt heldigere med kombinasjonene denne gangen.

Denne følelsen støttes bare enda mer opp av det du kan gjøre utenom historien. Sideoppdragene er bare små justeringer av Second Son sine varianter. Isteden for å finne et stasjonært kamera blir du denne gangen satt til å finne bevegelige droner. Andre er ren copy/paste fra forgjengerne, hvor du blant må beskytte en buss fra fiender.

Den helt nye modusen er de nevnte utfordringskartene. Her kan du velge mellom tre ulike baner som setter deg opp mot bølger av fiender du må beseire. I motsetning til historiedelen kan du ikke flykte for å lege deg her, noe som skaper mer spenning og utfordring. Om du eier Second Son kan du også spille som Delsin og bruke alle hans krefter. Det skal bli interessant å se om du finner det underholdende i lengden, eller om du får nok med å leke deg med i historiemodusen. Personlig lot jeg meg underholde i noen få ekstra timer med modusen, men etterhvert ble også dette for ensidig siden jeg stadig kjempet mot akkurat de samme fiendene jeg kjempet i timene før.

Konklusjon

Kanskje høres dette ut som bare negative punkter, men dette stemmer ikke. First Light gir oss nesten alt det positive med orignalen, samt pusser på noen av dens svakheter. Det er bare at hele opplevelsen føles så kort og gjenkjennelig. Utvidelsen byr nærmest ikke på noe nytt, men vil isteden underholde dem som er interessert i mer informasjon om Infamous-universet. Likte du Second Son vil du også like First Light. Du må bare spørre deg selv om du er villig til å betale for mer bakgrunnsinformasjon om universet, noen små nyvinninger innen neonkreftene, forbedrede nærkamper og tre utfordringskart når det hele er over på rundt fire timer.

Samlet karakter: 7/10
1
2