Luigi's Mansion

Luigi's Mansion

Etter nesten seksten år er Luigi's Mansion tilgjengelig på 3DS-konsollen. Har ventetiden vært verdt det?

Det er år 2000, og Nintendo har en liten framvisning av hvor kraftig Gamecube er ved å bruke Luigi's Mansion som tech-demo. Seerne retter istedet fokuset mot spillet og ikke selve konsollen, og ender opp med å få lyst på et fullverdig spill av Luigi's Mansion. Nintendo plukket opp på dette og i 2002 finner man Luigi's Mansion i alle butikkhyller. Spillet blir tatt godt imot og selger såpass bra at det blir kåret til en av de beste titlene på Gamecube. Spoler man seksten år fram i tid finner man en relansering av spillet til Nintendo 3DS med noe ekstra stæsj som er lagt til, og med Halloween rett rundt hjørnet er det særdeles god timing.

Handlingen tar oss med til et forlatt herskapshus som Luigi (på mirakuløst vis) vinner. Han forstår ikke hvordan han kan vinne noe slikt når han ikke har deltatt i noen konkurranser, men nysgjerrigheten overvinner skepsisen og han drar til for å se hva han finner der. Når han innser at det er noe som ikke stemmer helt, er det for sent å snu.

Vi er alle vant til at det er Mario som har hovedrollen, derfor kan det kjennes litt rart å ikke styre ham. Samtidig føles det godt å kunne styre hans vettskremte bror. Akkurat som Mario er ute etter å redde Princess Peach i Mario-spillene, er det nesten det samme i Luigi's Mansion, bare at han leter etter sin forsvunnende bror, Mario. Det viser seg å ikke være så enkelt som Luigi ser for seg, derfor er det godt å få litt hjelp av professor E. Gadd som bor i herskapshuset. Med støvsugeren Poltergust 3000, og andre redskaper som lommelykt og Game Boy Horror, samarbeider de om å fange alle spøkelsene og se etter ledetråder til hvor Mario befinner seg.

Luigi's Mansion
Den viktigste gjenstanden for å komme seg videre i spillet... Nøkkel.

Luigi's Mansion er et godt eksempel på hvor viktig det er å ha støvsugere i alle hus

Spillets gameplay er hovedsakelig basert på å fange flest mulig spøkelser ved bruk av Poltergust 3000-støvsugeren. Selv om det ser ut som en helt vanlig støvsuger så kan den brukes til mye annet enn kun å fange de ufyselige vesenene, som blant annet å suge opp ulike elementer som vann, is og ild. Du vil nemlig støte på ulike hindringer i spillet som f.eks. den ene gangen hvor jeg møtte på en dør som stod i flammer og som jeg måtte gjennom for å komme meg videre i historien. Problemet ble raskt løst med å spyle døren ned med vann, og på mirakuløst vis blir døra god som ny.

Det høres kanskje ut som at det eneste man gjør i spillet er å vandre fra rom til rom og fange spøkelser, og det er det for så vidt også. Men det er litt mer enn det, for selve lommelykten spiller en viktig rolle i arbeidet. Allerede i starten av spillet får du valget mellom to alternativer - enten at lommelykten setter spøkelsene umiddelbart i sjokktilstand eller holde ned en knapp til lommelykten har spart opp nok energi til å fyres av mot spøkelsene.

En relansering med ekstra innhold

Vanligvis legger man mest merke til visuelle forbedringer i relanseringer av spill, men i dette tilfellet her så er det visuelle blitt justert ned i 3DS-utgaven. Mest av alt handler det om kraften 3DS sitter med kontra Gamecube, samtidig handler det om å ikke miste sjarmen spillet hadde for over 15 år siden. Personlig foretrekker jeg 3DS-utgaven på grunn av tilgjengeligheten, og ikke minst muligheten til å få spille i farta på en håndholdt maskin. Dessuten så synes jeg det er veldig imponerende å se hva den japanske spillstudioet - Grezzo har klart å få til.

Ekstra innhold som støtte for Amiibo-figurer finner man her, som for eksempel Boo-amiiboen som viser deg gjemte Boo på kartet, eller Luigi-amiiboen som redder deg fra døden. Greie og simple støttemidler, ellers er de ikke til noe særlig mer nytte. Det beste med denne utgaven av Luigi's Mansion er nok den lokale flerspillerdelen. Man kan nemlig spille sammen med en venn, noe som også er mulig selv når den andre personen ikke har spillet. Spillet støtter nemlig Download Play og lar begge spille i enten treningsrommet eller i 'Portrait Battles' - en modus der du prøver å beseire bossene raskest mulig. Dessverre fikk jeg ikke prøvd meg på flerspillerdelen fordi... Ja, spillet byr kun på lokal flerspilling og IKKE flerspilling over nett, noe som er skuffende med tanke på at vi er i 2018 og at for barn som bor lant fra hverandre men som gjerne vil spille sammen, blir dette svært problematisk.

Ellers er det også mulig å spille historiedelen sammen med en venn (naturligvis også via lokal flerspilling). Navnet på kameraten din er Gooigi og er en ren kopi av Luigi i grønn, slimete form. Personlig synes jeg det er litt trist at det er to Luigi-figurer på samme skjermen og at muligheten for å styre andre figurer fra Mario-universet, som blant annet Bowser, Mario, Toad og Peach, ikke er mulig.

Luigi's MansionLuigi's Mansion
Man tuller ikke med hverken babyer eller veltrente personer

Problemer som fører til frustrasjon og vansker

Er det et område Luigi's Mansion lider i, må det være kontrolloppsettet. Jeg har ikke sett maken til hvor vanskelig det er å styre den forbanna støvsugeren og bevege seg rundt samtidig. Lettere blir det ikke akkurat heller når man møter to eller i verste fall tre spøkelser samtidig! Det er jo ren kunst i å mestre styringen. Jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg måtte ta pause fra spillet på grunn av smerter i fingrene. Det er så vrient å bruke flere knapper samtidig, og bruken av gyroscop (er mulig å skru av den funksjonen), som man kanskje ville tenke seg at gjorde jobben lettere, gjør faktisk ikke det. Man må jo nesten plassere 3DS-konsollen på et flatt bord hvis man ikke ønsker å se se Luigi dingle opp-og-ned konstant enten med støvsugeren eller lommelykten. Du lurer nok kanskje på hvordan man skal se seg rundt, og på New 3DS-konsollene gjøres det ved hjelp av den bittelille C-sticken. For små fingre er det sikkert null problem, men for voksne fingre er det ren tortur å bevege seg samtidig som man sikter rundt med lommelykten eller hva man enn nå måtte gjøre.

Dessverre er kontrolloppsettet med på å gjøre opplevelsen til tider frustrerende og kjedelig, spesielt når man bruker flere minutter på å plukke opp en gummiball med støvsugeren, og håpe på at støvsugeren ikke gir slipp på ballen (noe den merkelig nok gjorde av og til).

Et glimrende gjensyn med et av tidenes beste Gamecube-spill

Allerede fra første stund ble jeg forelsket i spillet. Gameplayet, atmosfæren, lydeffekten og ikke minst grafikken imponerer. Selv om det ikke akkurat er like mye å gjøre her som det er i Luigi's Mansion 2, må jeg innrømme at det er gøy å oppholde seg i et stort herskapshus man kan utforske videre i. Dessverre er kontrolloppsettet til stor plage og frustrasjon, og ekstrainnholdet klarer ikke helt å veie opp for den korte historien spillet har. I hvert fall ikke når det er snakk om lokal flerspillermodus og ikke flerspilling over nett. Om du allerede eier Gamecube-versjonen er det ikke så mye nytt man finner her, og ønsker du den aller beste opplevelsen med best mulig grafikk er det uten tvil den originale utgaven som anbefales på det sterkeste. Ellers er dette et fin spill om du er ute etter en barnevennlig Halloween-spill.

Luigi's Mansion
Sammenligning fra begge konsollene. Venstre er fra Gamecube og høyre fra 3DS.
7 / 10