Norsk
Gamereactor
artikler

Kommentar: Steam Greenlight

Med sin nye tjeneste Steam Greenlight har Valve gitt brukerne makt til å velge hvilke spill de synes skal få se dagens lys. Grønt lys, vel å merke. Adrian deler sine synspunkter...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er sant for nesten alle marked at produkter som dekker en etterspørsel vil selge bra. Med andre ord, vann vil selge godt i en ørken mens isbiter selger dårlig på nordpolen. Spillindustrien er et av få marked hvor dette ikke gjelder. I stedet har fokuset til flere av de største aktørene lenge vært å skape etterspørsel gjennom dyre markedsføringskampanjer, fremfor å finne ut hva kundene egentlig vil ha.

Et godt eksempel er EA sin tunge satsing på skytespill som Medal of Honor og Battlefield, to spill fra samme utgiver som er så like at de godt kunne vært samme spill, men som hver for seg har utviklings- og markedsføringsbudsjett som små nasjonalbudsjett. EA har satset på at kundene vil ha skytespill og reklamerer tungt for å være sikker på at vi får med oss at de lager dem.

Kommentar: Steam Greenlight
Soldat med ild og røyk rundt seg.

Dette og lignende tilfeller har skapt en stor avstand i spillindustrien mellom forbruker og produsent. De siste årene har flere uavhengige utviklere kortet ned denne avstanden betraktelig ved å invitere fansen til å komme med forslag og dele sine meninger, slik som Minecraft, Project Zomboid og flere. De trenger ikke reklamere stort fordi folk søker dem ut på eget initativ, noe som er mye mer verdt enn en rekamefilm på TV.

Dette er en annonse:
Kommentar: Steam Greenlight
Soldat med ild på seg og røyk rundt seg.

Steam Greenlight er en ny tjeneste som åpner en direkte linje mellom spillere og utviklere. Utviklere kan laste opp sine prosjekt på Steam Greenlight, uansett hvor langt eller kort de er kommet med utviklingsprosessen, og pitche ideen sin direkte til kundene. Brukere av Steam kan stemme på de prosjektene de liker og hvis nok stemmer blir samlet opp får prosjektet grønt lys og blir overført til en ny avdeling i Greenlight systemet. De spillene som kommer hit får støtte, råd og veiledning fra Valve, og når prosjektene er ferdigstilt vil de bli lansert via Steam.

Kommentar: Steam Greenlight
Steam Greenlight gir brukerne mulighet til å bestemme hvilke spill de vil ha.

Hele systemet fungerer veldig likt Kickstarter i at det er gode ideer som står i fokus fremfor prosjekter med fin innpakning men liten substans. På denne måten gir Valve uavhengige, og muligens fattige, spillutviklere en mulighet til å få hjelp av den type støtteapperat som vanligvis er forbeholdt de utviklerne som selger sjelene sine til store selskap. Allerede har Greenlight fungert som springbrett for Source-moden Black Mesa som Gamereactor nylig anmeldte.

Dette er en annonse:
Kommentar: Steam Greenlight
Moden Black Mesa er at av de første spillene til å trenge gjennom nåløyet.

Det som er mest uvanlig med Greenlight er at all makten ligger i hendene på brukerne. Den klassiske modellen i spillindustrien er at utviklere pitcher til produsenter, som så bestemmer om ideen kan selges. Med Greenlight har Valve ingen innflytelse på hvilken spill som blir plukket ut og lar brukerne selv bestemme hva som selger eller ikke.

Siden Valve lansert tjenesten Steam i 2002 har de vært kjent for å være tidlig ute med å kaste seg på spennende nye ideer. Med Steam Greenlight viser Valve at de fortsatt ser fremover og ikke er redd for å bryte med det tradisjonelle. Steam Greenlight gir Valve en mulighet til å se nøyaktig hvilken type spill deres brukere er interessert i å spille, en innsikt som andre bare kan drømme om. Hva de vil bruke denne informasjonen til gjenstår å se. Muligens ingenting, men i likhet med Google vil de stå sterkt til å kunne reklamere for spill de vet spesifikke brukere vil like, og de kan hente inn spill til Steam som passer til de trendene de ser i Greenlight.

Greenlight har nå vært oppe i en måned, og allerede har ti spillprosjekt samlet opp nok stemmer til å få grønt lys stempelet. Disse er, i alfabetisk rekkefølge: Black Mesa, skrekkspillet Cry of Fear, det introspektive Dream, onlineskytespillet Heroes and Generals, Kenshi, et orientalsk sandkassespill, McPixel, et retroinspirert, humoristisk pek og klikk eventyrspill, No More Room in Hell, et hyperrealistisk zombiespill i samme ånd som Left 4 Dead, Project Zomboid, en zombieapokalypsesimulator, og Towns, et strategirollespill med fokus på bybygging. Det alle disse spillene har til felles er at de har pirret nysgjerrigheten til samfunnet på Steam, og engasjert folk til å gi sin støtte.

Kommentar: Steam Greenlight
Greenlight har hundrevis av prosjektforslag. Kanskje finner du ditt drømmespill der?

Steam Greenlight er fortsatt under utvikling, og forandringer er nok både forventet og ønskelig. I begynnelsen var tjenesten svekket kraftig av tulleprosjekter, noe Valve løste ved å kreve en symbolsk pengegave fra alle som ville ha prosjektene sine representert på Greenlight. Denne pengegaven gikk så videre til den veldedige organisasjonen Child's Play, som kjøper og donerer spillmaskiner til barneavdelinger på sykehus. Valve vil nok forandre på Greenlight etter hvert som de prøver seg frem, men ut ifra hvordan de har løst problemene så langt er jeg optimistisk for fremtiden.

Et par ulemper med Greenlight tjenesten er jo at spillentusiaster kan ofte være ganske ensporede. Det store fokuset på zombiespill, og det at to zombiespill kom gjennom som de første ti, viser at overfladise trender kan påvirke hva folk stemmer på. Jeg håper at kreative og nyskapende ideer blir lagt merke til på tross av dette, og at Greenlight blir en portal hvor slike prosjekt som Minecraft kan få blomstre i en industri som er veldig fokusert på oppfølgere og sikre inntektskilder.

Kommentar: Steam Greenlight
Stort fokus på zombiespill, noe som forhåpentligvis roer seg litt ned etter hvert.

Sist men ikke minst vil jeg oppfordre alle som benytter seg av Steam til å sjekke ut Greenlight. Kanskje kan du finne ditt drømmespill blant biblioteket av foreslåtte spillprosjekt, og din stemme kan være akkurat det som skal til for at det spillet går fra idé til virkelighet.



Loading next content