Kirby's Extra Epic Yarn

Kirby's Extra Epic Yarn

John-Edvard har dratt frem 3DS-en sin og spilt nok et Kirby-spill. Lever spillet opp til forventningene?

En av de morsommere Nintendo-vitsene, i hvert fall i mine øyne (ører?), er at Nintendos konsoller alltid avsluttes med et Kirby-spill, og det stemmer jo faktisk til en viss grad; Kirby's Adventure kom til NES to år etter at SNES kom ut, Kirby's Dream Land 3 kom ut til SNES to år etter at Nintendo 64 kom ut, Kirby 64: The Crystal Shards kom ut ett år før GameCube, Kirby Tilt 'n' Tumble kom til Game Boy Color samme år som Game Boy Advance kom ut, Kirby & the Amazing Mirror kom ut til Game Boy Advance samme år som Nintendo DS kom ut, og Kirby's Dream Collection kom til Wii samme året som Wii U kom ut. Nå har Kirby's Extra Epic Yarn kommet ut til Nintendo 3DS, som er en nyere versjon av spillet med litt mindre episk navn fra 2011, og vi må vel være enige om at 2019 ganske sikkert er det siste året hvor 3DS kan betraktes som levende.

Nei huff, nok historietime, la oss snakke om spillet! Kirby's Ekstra Epic Yarn er en 2D-plattformer med, som de fleste Kirby-spill, et sjarmerende premiss. En dag spiser Kirby en tomat lagd av garn. Tomaten transformerer Kirby til garn, og Kirby blir dermed fanget i skurken Yin-Yarns verden, mens Yin-Yarn tar over Kirbys verden med hjelp av sine garn-skapninger. Kirby møter prins Fluff, som prøver å reparere landet de er i og som Yin-Yarn har ødelagt. Hvordan reparerer man dette landet Kirby har endt opp i? Med å sy det sammen igjen, så klart! Spørsmålet er: Klarer Kirby å redde dagen og få tilbake sin vanlige kropp, lagd av... øhm... Hva er Kirby egentlig laget av...? La oss bytte tema!

Som dere skjønner er ikke historien i dette Kirby-spillet noe ekstraordinært, men det forventet jeg ikke heller. Kirby-spillene har alltid siktet på de aller yngste gamerne, og jeg vil faktisk gi skryt til Nintendo for å faktisk lage en liten, morsom historie som er både forståelig og sjarmerende for både store og små. Historie-scenene er pent animerte, og en britisk, koselig forteller fører deg videre i historien, litt som i de gamle klassiske Ole Brumm-tegnefilmene. Historien er rett og slett klassisk Kirby: Sjarmerende og enkelt. Noe som dog IKKE er klassisk Kirby, som imponerte meg, er faktisk gameplayet!

Kirby's Extra Epic Yarn

Dette spillet suger ikke!

Hva tenker du på når du tenker Kirby? Du tenker nok på fire ting: Han er rosa, han er rund, han kan fly, og han spiser ting (jeg vet at "suger" nok det mer teknisk korrekte begrepet, men for min egen sarte sjel velger jeg å bruke ordet spise, ok?). I dette spillet stemmer to av disse fire tingene: Kirby er rund, og Kirby er rosa. De siste detaljene er dog tatt vekk, og du får ikke lenger spise fiender i hytt og pine eller fly rundt og stjele kreftene deres. Du løper nemlig rundt som en Kirby laget av garn, og hvis han prøver å spise noe, går det bare rett igjennom kroppen hans! Kirby må dermed bruke sin egen garn-kropp til å angripe fiender, klatre rundt i verden, og gjøre diverse kreative endringer ved å dra i knapper, stramme snorer og lure seg gjennom hull i stoffet! Her er det mye rom for kreativitet, og spillutviklerne har virkelig grepet muligheten til å være så kreativ som mulig rundt hvert hjørne! Det skal sies at det er mulig å få transformasjoner på flere andre måter i spillet, som både gir deg krefter og endrer utseendet ditt (shout-out til damplokomotiv-transformasjonen). Dette er fortsatt et tradisjonelt Kirby-spill på mange måter, men de mange små endringene som kommer av garn-verden gir dette spillet et særpreg som f.eks. Kirby Star Allies til Switch mangler.

Nok å finne på, hvis det passer!

Utenom 2D-plattformingen kan du designe ditt eget hus, spille minispill med King Dedede og Meta Knight, og bedrive andre små-aktiviteter. Det er definitivt plattformingen som er i fokus, som er solid men samtidig enkel. Du kontrollerer en Kirby som er udødelig i den vanlige modusen, og må klatre deg gjennom banene til du er til veis ende. Her ligger den lille utfordringen ikke i å overleve, men i å samle alle dingsene på banen, men siden det ikke er noen klokke som presser deg til målet er det bare å ta seg god tid. Man har en vanskeligere modus hvor en liten lilla skapning forfølger deg, og den kan faktisk slå deg ut etter noen treff, men heller ikke dette er noe særlig vanskelig for de som har spilt mer utfordrende plattformspill (som vil si de fleste andre plattformspill). Dette spillet er enkelt og kan til og med si å være designet med barn som hovedmålgruppe, men jeg ser ikke på dette som et problem, og gir heller ros fordi Nintendo har oppnådd nettopp det de har prøvd på.

Dette ser jo bra ut, jo!

Dette spillet ga meg en opplevelse på 3DS jeg ikke har hatt på mange år, for jeg ble imponert av grafikken. Noe med denne garn-stilen gjør at det myke bildet skjermen leverer ikke er en begrensning. Tvert imot hjelper det faktisk denne grafikkstilen, og jeg tror dette må være det spillet på 3DS hvor art-style og grafikk fungerer best! Musikken er også god, selv om jeg nok aldri kommer til å tenke på noen av sangene igjen, og resten av presentasjonen er også bunnsolid.

Som du kanskje merker i denne anmeldelsen har jeg ikke spilt original-spillet til Wii, så den ene tingen jeg ikke kan kommentere på er om du burde spille dette spillet hvis du har spilt originalen. Det jeg kan si, er at hvis dette er Nintendo 3DS sin svanesang, så er det et kreativt pust som passer fint inn i konsollens bibliotek, og jeg tror faktisk det til og med er mitt favoritt Kirby-spill!

Kirby's Extra Epic YarnKirby's Extra Epic YarnKirby's Extra Epic Yarn
8 / 10
+