Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Har du ønsket å oppleve heder og ære i et autentisk 1400-tallets Europa? Vel, Kingdom Come: Deliverance er her for å gi deg nettopp det!

Kingdom Come: Deliverance er et spill jeg har fulgt med nysgjerrighet siden jeg hørte om det. Et rollespill som skulle gi oss muligheten til å oppleve Europa under middelalderen, med et sterkt fokus på autentiske våpen, rustninger, klær, arkitektur og kultur? Kroppen min var klar. I dette spillet tar man ikke turen til et land fylt med trollmenn, fryktinngytende monstre, og magiske sverd, men heller til Europa, eller mer spesifikt, Bohemia (nå kjent som Tsjekkia).

Så hvilken stor rolle skal du ta på deg i dette middelaldereventyret? Hvordan skal du forme historiens løp og bli kjent i legender og sagn? Vel...

I Kingdom Come: Deliverance er du ingen ridder i skinnende rustning, mektig kriger eller sønnen til en adelsmann. Du er Henry, sønn av en smed. En bygdetulling fra en liten landsby. Du er ikke helten alle forventer at skal redde verden, bekjempe onde drager eller redde prinsesser. Du er et ubetydelig lite kjøttstykke kastet inn i en historisk konflikt. Og gjett hva? Jeg digger virkelig denne rollen. Det er en slags befrielse i ikke lenger å være helten fra atter en profeti, eller den utvalgte med det legendariske våpenet, eller hvilken annen rollespillklisjé som skulle falle en inn å bruke. Her er det bare deg og dine problemer, og folk flest kunne ikke brydd seg mindre.

Kingdom Come: DeliveranceKingdom Come: Deliverance

Handlingen er satt i 1403. Etter at kong Charles IV av Bohemias død i 1378 har kongedømmet blitt styrt av hans sønn, Wenceslaus IV, som viser seg å være en passiv og udugelig monark. Wenceslaus sin halvbror, Sigismund av Luxemburg, ser dette som en gylden anledning til å begå et aldri så lite statskupp. Ting eskalerer, og store konflikter oppstår. Midt i dette havner altså du.

Henry lever et ganske så rolig liv i sølvgruvebyen, Skalitz. Han bor sammen med sine foreldre, henger på puben med venner og har en flott kjæreste. Likevel drømmer han om å reise ut og oppleve verden. Det rolige landsbylivet begynner å kjede ham. Vel, før dagen er omme blir Skalitz invadert av Sigismunds hær av leiesoldater, og det ender med nådeløs nedslakting av alle innbyggerne. Henry unnslipper så vidt med livet i behold, men blir likevel vitne til hvordan hans foreldre brutalt hugges ned. Ikke helt uforståelig sverger han hevn, og det er dette som blir ledetråden gjennom historien.

Mens mange andre rollespill som oftest lar deg skape din egen figur, som du tilpasser etter eget ønske, så har Kingdom Come: Deliverance allerede en hovedperson. Du får ingen muligheter til å endre på utseende, kjønn, navn eller bakgrunnshistorie. Ikke at dette egentlig plager meg noe særlig, og i dette tilfellet syntes jeg det passer bedre med hvordan spillet prøver å formidle historien.

Kingdom Come: Deliverance

Dette betyr ikke at du står helt uten valg. Du kan fortsatt være med på å forme Henrys personlighet med de forskjellige valgene og avgjørelsene du tar. Klærne du går med påvirker hvordan folk behandler deg og prater til deg, og ryktet ditt kan være med på å skape både venner og fiender. Du kan velge om du vil være en mann som løser problemene med vold, eller via dialog. Her har du flere muligheter til å takle alt som dukker opp i din vei. Henry har nemlig et sett med ferdigheter som blir bedre jo mer du bruker dem, og som gir diverse oppgraderingsmuligheter.

Med det sagt så utfoldes handlingen i spillet i et ganske så rolig tempo. Du blir ikke kastet rett inn i den ene episke slagmarken etter den andre. Mesteparten av tiden brukes på samtaler, og på å løpe diverse ærend for forskjellige individer, alt mens det politiske spillet og dramaet foregår i bakgrunnen. Det føles ofte som det tar litt tid før ting går fremover. Som en vanlig borger har du ingen innflytelse over noe, og du må jobbe deg oppover rangstigen for å nå dine mål.

Jeg har ikke sett historien helt gjennom enda. En helg er rett og slett for kort tid for et spill som virker så langt og innholdsrikt som Kingdom Come: Deliverance, men ut ifra hva jeg har gjort til nå så er det masse jeg liker, men også en god del jeg ikke liker. Som jeg nevnte tidligere så føles det ganske bra å ikke være "den utvalgte". Istedenfor føler jeg meg som en observatør. En som bevitner hendelsene som utspiller seg rundt meg.

Kingdom Come: Deliverance
Kingdom Come: Deliverance

Utforsking er ikke like spennende her som i de mer fantasiinspirerte spillene i sjangeren. Her er det ingen skjulte skattekister å finne gjemt inne i en mystisk grotte, eller merkelige skapninger du kan slåss mot. Her vandrer du på landeveien og i skog og mark, og den største faren er banditter som vil overfalle deg på veien. Du kan velge om du vil slåss, prøve å stikke av, eller trygle for ditt liv. Andre kuriositeter dukker selvsagt opp på veien, ofte i form av NPCer i forskjellige situasjoner.

Nei, i Kingdom Come: Deliverance er det i byene og i gårdstunene at ting skjer. Der hvor folk er å finne. Her kan du finne folk som trenger din hjelp til diverse ting, og nei, det er ikke snakk om å drepe X antall av noe. Sideoppdragene kan variere fra å hjelpe noen med å handle, kreve inn gjeld, banke opp noen, stjele noe, plyndre en grav, være sendebud eller andre deltidsstillinger fra middelalderen. Om tjenestene du gjør er moralsk riktig eller på rette siden av loven er helt opp til deg å bestemme, det er tross alt dine valg.

Men la oss fokuserer på hvordan spillet oppfører seg. Rent teknisk er det et realt rot. Her snakker vi wonky AI og NPCer, stive animasjoner og ansiktstrekk, teksturer og modeller som bruker flere sekunder på å laste etter at du er kommet en plass, klær som forsvinner, uforutsigbare reaksjoner, og dårlig optimalisering. Jeg har en ganske kraftig spill-PC, og har ingen problemer med å treffe 60+ fps på de nyeste spillene med høye innstillinger. Kingdom Come: Deliverance, derimot, slet jeg virkelig med. Selv på medium innstillinger fikk jeg bare rundt 40 - 45 fps. På de laveste innstillingene steg dette tallet opp til rundt 50ish. Jeg klarer ikke helt forstå hvordan dette er mulig engang. Grafikken er jo ikke akkurat det beste eller mest detaljerte.

Kingdom Come: Deliverance

NPCer har også en tendens til å overreagere ganske raskt. En av de merkeligste tingene jeg opplevde i spillet var da jeg kom til en by og stilte meg opp midt på torget. Jeg hadde nå spilt et par timer og tenkte at dette var et greit tidspunkt å ta en pause for å løpe ned og hente meg et glass med noe å drikke. Da jeg kom opp igjen to minutter etterpå så jeg at jeg nå var blitt rapportert for å ha utført en kriminell handling. Nå kjenner ikke jeg lovene fra middelalderen, men jeg er rimelig sikker på at det å stå stille og rolig ikke var ulovlig. Det viste seg å være at, siden jeg stod bom stille, så kom det en NPC gående som tilfeldigvis dunket bort i meg, og av en eller annen grunn tolket spillet dette som om jeg angrep ham. På null komma niks ble jeg omringet og drept av vakter, og jeg måtte begynne fra forrige lagringspunkt som, takket være spillets noe ustabile autolagring, var for over en time siden... Jeg satt der som et stort spørsmålstegn over dagens "Hva i helv---" øyeblikk.

Åja, mens vi snakker om lagring. For å lagre manuelt så må du ha en spesifikk gjenstand, og denne gjenstanden blir konsumert hver gang du lagrer, så om du plutselig finner ut at du må avslutte så bør du be om at du har en igjen. Ja, jeg vet ikke helt hva utviklerne tenkte her.

Jeg ville ikke hatt noe imot dette hadde bare autolagringen vært til å stole på. I det herrens år 2018 har jeg blitt ganske vant med autolagring som lagrer mellom forskjellige checkpoint, eller starten av et nytt område jeg har kommet til, som betyr at jeg aldri mister for mye fremgang dersom det verste skulle skje. Her, i Kingdom Come: Deliverance, så kan du miste alt i fra to minutter til godt over en halvtime, fordi spillet ikke er spesielt interessert i å lagre at du nettopp har utforsket, oppdaget og tjent noen slanter, men kun ser ut til å lagre mellom hvert ledd i et oppdrag, så skulle du finne på å gjøre noe mellom oppdragene, sørg for at du i det minste fullfører et steg slik at det faktisk blir lagret til neste gang.

Kingdom Come: Deliverance

Riktig nok ble en oppdatering sluppet dagen før anmeldelsen skulle være klar. En 20gb stor oppdatering som skulle fikse på de tekniske problemene, ytelsen, flyten i historien og oppdragene, og masse annet. Men selv etter å ha brukt halve dagen på å laste ned oppdateringen og tilbrakt et par timer med den oppdaterte utgaven av spillet, så merket jeg ikke særlig mye forskjell. Hva var det egentlig de endret på? På enkelte områder følte jeg bare at ting ble verre, spesielt teksturer som hele tiden sliter med å laste inn.

Musikken i spillet fikk jeg mer sansen for. Her har vi tradisjonell tsjekkisk musikk som passer til perioden og kulturen, samtidig som det setter den rette stemningen. Stemmeskuespillet er jeg fornøyd med, og jeg liker stemmen til Henry. Resten av rollebesetningen er også positivt overbevisende, men de stive og unaturlige animasjonene gjør det vanskelig for meg å leve meg inn i følelsene til figurene og historien. Det er ikke bare under dialog og i mellomsekvensene at animasjonene ikke helt strekker til, men generelt gjennom hele spillet. Måten folk navigerer seg gjennom byene og utfører hverdagslige handlinger virker så hakkete og merkelig å se på. Plutselig stopper de opp, reiser seg brått, kaster seg rundt eller setter seg fast.

Kontrollen er litt hipp som happ. Den fungerer for det meste greit med et standard oppsett både på tastatur og kontroll. Kampkontrollen, derimot, tok det virkelig tid før jeg ble komfortabel med. Spesielt når jeg brukte mus/tastatur. Når man slåss i Kingdom Come: Deliverance er det nemlig viktig å sikte inn hvilken side man skal slå fra, dette gjør man ved å bevege musa i den retningen, men så snart du flytter musa en annen vei begynner siktet ditt også å bevege seg i den retningen. Så jeg ble hele tiden sittende å gjøre små rykk med musa i den retningen jeg ville slå, for deretter å rette opp siktet igjen før jeg gjorde neste rykk for neste angrep. Jeg har enda ikke fått en god flyt i dette, og syntes det er tungvint og litt klønete.

Kingdom Come: Deliverance er et spill jeg virkelig sliter med å plassere. På en side så er jeg over gjennomsnittet interessert i middelalderen. Jeg liker hvordan historien utspilles ved siden av en virkelig historisk hendelse, og jeg syntes konseptet med et historisk korrekt spill har mye potensial. På en annen side sliter spillet virkelig teknisk, og fremgangen kan virke mye tregere enn andre rollespill.

Selv kommer jeg til å fortsette å spille gjennom spillet nettopp på grunn av min egen interesse for temaet og konseptet, men det er noen harde drops å svelge her. For hver ting jeg oppdager at jeg liker har jeg også oppdaget ting jeg skulle ønske var gjort litt bedre eller annerledes. Spillet underholder, men ikke uten å gi meg frustrasjoner med jevne mellomrom.

Forhåpentligvis så vil vi får flere oppdateringer som kan fikse eller eventuelt forbedre på disse problemene, for potensialet ligger der virkelig, og jeg kan se hva utviklerne har prøvd å få til.
Kingdom Come: Deliverance er uansett en tittel som skiller seg ut, og en fin motpart til andre mer fantasifylte rollespill der ute. Bare ikke regn med noe av samme kaliber som for eksempel The Witcher 3: Wild Hunt.

6 / 10
+
Interessant konsept, temaet, mye detaljer i omgivelser, arkitektur, klær, mm, historisk korrekt, lydsporet.