Norsk
Gamereactor
forspill
Killzone: Mercenary

Killzone: Mercenary

I Guerrillas nyeste er det blitt gjort sport av kampen mot de oransje øynene. Vi har vært på Helghast-jakt i Killzone: Mercenary til PS Vita...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Løftene var mange om PS Vita, og såvisst leverte Sony en skikkelig kraftpakke. Likevel har de virkelig gode skytespillene uteblitt. Sony slapp selv Resistance: Burning Skies, en stor flopp som ikke på noen måte leverte det PS Vitaen er i stand til. Deretter kom Call of Duty: Black Ops Declassified, et spill som ifølge ryktene ble slengt sammen i kaffepausen hos Nihilistic Software, og det er igrunn alt vi er blitt servert av tunge førstepersons skytespill. En skuffende mengde av skuffende kvalitet.

I september derimot, kommer endelig Killzone: Mercenary. Bak spakene finner vi britiske Guerrilla Cambridge, som fått i oppdrag å lage et bærbart Killzone med alt vi forventer fra serien. Det betyr deilig tunge kontroller, steinhard action og ikke minst lekker grafikk. Akkurat det Sony lovte at PS Vita skulle by på.

Killzone: Mercenary

I løpet av noen timer med forhåndsversjonen i hendene kan jeg med trygghet si at førsteinntrykket er godt. Faktisk veldig godt. Det Guerrilla har forsøkt å gjøre er å skape en slags hybrid mellom et tradisjonelt skytespill i første person og et arkadespill. Tanken bak er å gjøre spillet lettere å nyte i korte økter, der oppsamling av penger og nye highscores gir deg motivasjonen du trenger.

Dette er en annonse:

Det første du legger merke til er imidlertid grafikken. Den er ganske enkelt sinnssyk imponerende. Personlig synes jeg grafikken i Uncharted: Golden Abyss var veldig skuffende, fordi oppløsningen virket å være så lav. At Nathan Drake levde i en flimrende verden tok meg ut av opplevelsen, og PS Vitaen klarte ikke å bevise hvor kraftig den faktisk var. Det har den bevist nå. Til tusen.

Killzone: Mercenary

Planeten Helghan er like skitten og ekkel som den alltid har vært, idet du trer inn i din rolle som innleid ISA-soldat. Oppdraget er å gjøre rent bord og bli kvitt alt med oransje øyne. Ordet "innleid" er dessuten et nøkkelord denne gangen, da du spiller som en leiesoldat som kjemper for pengenes skyld. Guns for hire, kaller man det vel, og pengene er så absolutt sentrale i spillet. Hver gang du tar liv av noen tjener du noen slanter, og treffer du mitt mellom øynene får du en velfortjent bonus. Det samme skjer hvis du kvitter deg med flere om gangen, og de døde soldatene har dessuten lommer som kan tømmes.

Dette betyr at man spiller på en helt annen måte enn tidligere. Du kan fortsatt ligge skjult og knerte soldater fra langt hold, men da går du glipp av store inntekter. Det du trenger er tempo og en rask finger på avtrekkeren. Killzone: Mercenary passer perfekt for en bærbar plattform, ettersom det er morsomt å spille i korte perioder. Du kan kvitte deg med noen soldater mens du sitter på bussen, og det finnes ingen kompliserte oppdrag du er nødt til å huske til neste spilløkt.

Dette er en annonse:
Killzone: MercenaryKillzone: Mercenary

Som leiesoldat er har du imidlertid ansvar for ditt eget utstyr. Det er her du bruker de hardt opptjente midlene dine. Rustninger, nye våpen, ammunisjon og så videre. Bra utstyr er dessuten alfa omega da Helghast-soldatene er hissigere i Killzone: Mercenary enn tidligere. Du er konstant under ild, og du blir ikke vist noen nåde. Ikke at du er noe bedre.

Nå skal det nevnes at versjonen jeg har testet er en betaversjon, og det kan virke som den kunstige intelligensen trenger litt finpuss. Litt for ofte tar de oransje øynene i overkant dumme valg, som fjerner noe av intensiteten i kampene. I det store og det hele fungerer det imidlertid bra.

Killzone: Mercenary

En PS Vita-konsoll har som kjent færre knapper enn en Playstation 3-kontroller. For å omgå dette problemet har Guerrilla plassert enkelte elementer på touchskjermen, eksempelvis symbolet som lar deg kaste granater. De er heldigvis plassert såpass godt at det ikke føles som noen hindring. Jeg er derimot ikke like begeistret for den klassiske gimmicken der man fullfører nærkampsangrep ved å sveipe fingeren over skjermen.

Etter mitt første møte med spillet føles Killzone: Mercenary som en proteininnsprøytning for PS Vitaen. Det er spillet som virkelig beviser at Sonys visjon om en Playstation 3-opplevelse i håndholdt format faktisk er oppnåelig. Samtidig er spillet tilpasset formatet det spilles på. Dessverre var det ingen flerspillermodus i forhåndsversjonen, den gleder vi oss til prøve!

HQ
Killzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: Mercenary
Killzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: Mercenary
Killzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: Mercenary
Killzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: Mercenary
Killzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: MercenaryKillzone: Mercenary

Relaterte tekster

4
Killzone: MercenaryScore

Killzone: Mercenary

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

Har du lurt på om man kan lage et utrolig bra førstepersons skytespill på PS Vita? Guerrilla Cambride er her for å vise deg hvordan...

1
To nye kart til Killzone: Mercenary

To nye kart til Killzone: Mercenary

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Guerrilla er i godt humør for tiden, og kan fortelle at de slapp to nye kart til Killzone: Mercenary ved midnatt i natt. Disse heter "Blood Gracht" og "Tharsis Depot" og...

1
Killzone: Mercenary blir mindre

Killzone: Mercenary blir mindre

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Selv om Killzone: Mercenary viste oss hvor pent og bra et førstepersons skytespill kan bli på PS Vita, fikk Gurrilla Cambridge mye kritikk for størrelsen på spillet så...

5
Killzone: Mercenary

Killzone: Mercenary

FORSPILL. Skrevet av Jonas Mäki

I Guerrillas nyeste er det blitt gjort sport av kampen mot de oransje øynene. Vi har vært på Helghast-jakt i Killzone: Mercenary til PS Vita...



Loading next content