Joe Danger Infinity

Joe Danger Infinity

Joe Danger er tilbake med en rekke nye, livsfarlige stunts. Vi har hoppet, trikset, sjarmert publikum og latt oss imponere av Hello Games' nyeste...

Jeg vet egentlig veldig lite om Joe Danger, men jeg forstår raskt at han ikke er redd for å stirre døden i hvitøyet mens han utfører livsfarlige stunts på mopeden sin. Nettopp dette gjør han når jeg blir med på en reise gjennom 100 brett, en rekke farkoster, figurer og utfordring - alt bygd på en solid idé som er rammet inn av et herlig design og fornøyelige lydeffekter.

Utfordringene kommer i en rasende fart, så det er ikke så mye tid til ettertanke. Plutselig skal jeg ikke bare dukke eller hoppe på rett tidspunkt, jeg må også fjerne feller, fange flygende penger, bytte kjørefelt, dra på bakhjulet, ta salto, sjarmere publikum, slå til muldvarper, unngå andre muldvarper, oppheve tyngdekraften og kjempe mot et slitsomt helikopter.

Faktumet er at jeg ikke engang rekker å tenke på ting som mikrotransaksjoner. Jeg åpner opp nytt innhold, får tilgang til nye brett og føler meg stadig flinkere. Når jeg til slutt bestemmer meg for å bruke 15 kroner på 50 000 coins for å kjøpe en karakter, så er det ikke fordi spillet krever det for at jeg skal komme meg videre - det er heller fordi jeg synes at Hello Games fortjener mer enn de ni kronene spillet kostet.

Joe Danger Infinity
Spiller du bra nok, kan du snart åpne en gulltrukket versjon av Joe Danger.

Det minner litt om Bit. Trip Runner der jeg lar alle tanker fare i en stunds konsentrasjon lar fingrene gli over skjermen. Under dem utspiller det seg et inferno. Et kaos. Hvis jeg gjør alt riktig, og til rett tid, så flyr Joe Danger frem gjennom brettet i det som ser ut som en velkoreografert dans. Hvis jeg mislykkes havner jeg i frokostblanding eller stuper med hodet først inn i døden.

Hvis jeg skulle sette meg fast (noe jeg ikke gjør), kan jeg kjøpe blant annet en midlertidig udødelighet. Hvis jeg er skikkelig dårlig (noe jeg altså ikke er), kan jeg bli nødt til å oppsøke butikken innad i spillet for å kjøpe flere coins og dermed jukse meg videre. Heldigvis blir det siste aldri aktuelt i mine timer med Joe Danger Infinity. I stedet tar jeg meg selv i å fiske frem mobilen for litt kortvarig lykke på bussen, på toalettet, i sengen og når jeg trenger å koble ut etter en dag på jobben.

Joe Danger Infinity
Tempoet er som vanlig veldig hektisk. Her skal du fly i riktig høyde for å plukke opp pengene, unngå piggene og samtidig holde øye med bonusstjernene for å få maksimalt med poeng.

Hello Games har nemlig forstått verdien av tilgjengelighet, og det går raskt å spille bare ett eller to løp før jeg legger telefonen fra meg igjen. Det er nettopp slike spill jeg vil ha på min iPhone, så derfor får Joe Danger Infinity lov til å bli værende på første menyside selv etter at jeg har skrevet denne anmeldelsen. Det skal få bli med meg videre ut i 2014, og videre. Det gjør heller ikke noe at spillet som sagt koster kun ni kroner.

Det finnes selvfølgelig negative sider ved spillet, og her bør det nevnes at menyen er litt knotete og uoversiktlig. Noen ganger rekker jeg ikke å tenke over hvilket kjøretøy jeg vil bruke i neste utfordring før spillet starter av seg selv, og jeg får sjelden noen særlig oversikt over hva jeg har oppnådd. Visse brett føles dessuten for like hverandre, men ikke la dette hindre deg.

Gjør deg selv i stedet en tjeneste ved å stikke inn på App Store, last ned Joe Danger Infinity og la Hello Games vise deg hvordan mobilspill, mikrotransaksjoner og raske spilldoser kan fungere hvis man gjør ting riktig.

8 / 10
+
Mange utfordringer, koselig design, morsomme lydeffekter og masse innhold.