Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
artikler
Star Wars: The Force Unleashed II

Intervju: Stjerneprat med Lucasarts

Daniel tok turen ned til regnvåte London for å prøvespille Star Wars: The Force Unleashed II, og jammen tok han seg ikke tid til et lite intervju i samme slengen. Er skuespiller Sam Witwer fortsatt med? Blir det noe Move eller Kinect-funksjonalitet å spore? Er Juno søsteren til Starkiller? Svarene får du her.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
Star Wars: The Force Unleashed II
Ubalanse: Spot the douche. (Jasså, flere som prøver seg på lakserosa? red. anm.)

Så, nå som Starkiller er en klone, betyr det at vi er nødt til å lære alle de samme bevegelsene på nytt?

- Nja. Han lærer noen av angrepene med en gang, det er en slags opplæringsdel når man flykter fra Camino, og her husker han forskjellige krefter gjennom tilbakeblikk. Plutselig husker han hvordan det er å bruke Force Lightning. Men ja, Starkiller er nødt til å lære noen av de samme bevegelsene på nytt.

Men det blir vel mange nye bevegelser også?

- Jepp! Hele nærkampsystemet er bygget opp fra bunnen av, med nye angrep og kombinasjoner tilrettelagt to lyssabler. Jedi Mind Trick og Force Fury er to av dem, der sistnevnte sender Starkiller ut i en slags sinnamodus som tillater ham å kaste AT-STs og fullstendig pulverisere fotsoldater med Force Lightning. Det er også flere fiender på skjermen samtidig.

Hva med nye spillmekanikker, får vi bruke kjøretøy mon tro?

- Vi har noen nye spillmodi, som for eksempel når man kontrollerer Starkiller i fritt fall (som vist i demoen, red.anm.), og det blir jo på en måte som å styre et fartøy. Vi har definitivt vurdert ideen om kjøretøy, blant masse annet, men fokuset i The Force Unleashed II ligger på interaksjon med fiendene, Euphoria, eksperimentering med Kraften. Ting som siktesystemet, kameravinklene og kunstig intelligens var ting vi ville fikse på, i tillegg til å blåse opp skalaen på sjefsfiendekampene.

Historien er også noe dere fokuserte på i forgjengeren, og vi ble spesielt imponerte av blant annet ansiktsmimikken i filmklippene. Noe nytt her?

- Det er noe "motion capture" i spillet. En av de nye teknikkene vi brukte i denne omgang var å filme skuespillerne. Vi omringet dem med HD-kameraer, samlet alle sammen, og tok det opp i fellesskap. Vi hadde ett kamera fiksert på hver person i studio, hvorpå all filmen ble videresendt til animatørene våre.

Ja, for spesielt Starkiller selv gjør en troverdig rolle.

- Jepp. Sam Witwer er en av disse skuespillerne. Da han besøkte animatørene, stilte de spørsmål som "kan du løpe ned gangen her?" og så videre. Alle bevegelsene i trailerne er "motion capture". Selvfølgelig ikke de tredoble baklengssaltoene, men gangen hans, ansiktsuttrykkene, alt er Sam. Som i den scenen vi viste med Yoda, alle de små rynkningene i ansiktet er lånt fra Sam Witwer. Vi har virkelig benyttet oss av skuespillernes uttrykk i The Force Unleashed II.

Starkiller er en klone i denne omgang. I forrige spill var fokuset veldig mye på konflikten mellom det gode og onde i personligheten hans, men denne gangen står han på bar bakke, vasket for tidligere minner. Blir vi nå kjent med en mer sympatisk Starkiller, vil spillet i hovedsak handle om hevn?

- Nei, det handler egentlig ikke om hevn, men om identitet. Det er utgangspunktet for hele historien. Ideen var for oss veldig spennende - og det er den fortsatt. Det er et ordentlig mysterium, en Jediridder har aldri blitt klonet før. Forutsetninger for dette, historiemessig, er at vi da blir kjent med en hovedfigur som potensielt er en helteskikkelse, men som ikke er helt sikker på hvem han er. Starkiller bryter løs fra Vaders grep for å lete etter svar. Det handler også veldig mye om Juno Eclipse, forelskelsen fra det første spillet. Hun er nøkkelen til identiteten hans, og Starkiller blir dermed nødt til å spore henne opp. Det er definitivt en kjærlighetshistorie parallelt med hovedtråden.

La oss håpe at Starkiller ikke går i Luke-fella, og oppdager at Juno er søsteren hans.

- Haha, ja. Det ville vært pinlig. Jeg kan bekrefte her og nå at Juno Eclipse ikke er søsteren til Galen Marek! (Starkillers egentlige navn, red.anm.)

Hva med noe av den nye teknologien vi har sett det siste året, har dere vurdert å implementere 3D, Kinect eller Move-funksjonalitet?

- Vi har ingenting å annonsere angående dette, nei. Lucasarts annonserte et Star Wars-spill under pressekonferansen for Kinect, men når det gjelder The Force Unleashed har vi ingenting å si. Det er i hvert fall teknologi som føles veldig naturlig for merkevaren.

Noe å annonsere vedrørende en oppfølger, blir The Force Unleashed en trilogi?

- Vel... det kan jeg ikke si noe om. Jeg kan si så mye som at slutten i The Force Unleashed II vil overraske og glede mange. Produsenten vår Haden Blackman sa på et punkt "Jeg kan virkelig ikke tro at lisensgiverne i Lucasarts lar oss gjøre dette her", noe som sier litt om den friheten vi har fått.

Jeg regner med at den største utfordringen blir å utstyre Starkiller med tre lyssabler.

- Haha, ja, det er en av de store utfordringene fremover. Men symbolikken med to lyssabler passet åpenbart bra med Force Unleashed II.

Det var alt jeg hadde å plage deg med i dag, takk for at du tok deg tid!

- Bare hyggelig, takk for at du kom!

Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II
Star Wars: The Force Unleashed II

Relaterte tekster



Loading next content