Infamous

Infamous

Alle har vel en eller annen gang drømt om å bli bitt av en radioaktiv edderkopp eller bli utsatt for gammestråling. Richard har levd livet som superhelt i Empire City, og forsøkt seg både som skurk og helt.

Empire City er helt klart en by som har behov for en superhelt. Ikke nok med at en massiv eksplosjon river gjennom flere kvartaler av byen, den blir samtidig rammet av en epidemi som forvandler hyggelige innbyggere til skyteglade superskurker.

Cole ser ut til å kunne fylle Empire Citys behov for supermuskler. Han overlevde eksplosjonen til tross for at han befant seg midt i den - og han har utviklet en svært unik evne til å kontrollere elektrisitet. Men Sucker Punch har ikke diktert at man må være superhelten - du kan selv velge om du vil være Empire Citys frelser eller undergang. Ja, greit, den siste setningen bærer et klisjépreg, men hva gjør vel det når historien både er engasjerende og svært godt presentert.

Underveis i spillet blir du hele tiden presentert for valg som vil sende karmaen din i god eller ond retning. Er du for det meste god vil du i tillegg til å zappe blå lyn utvikle egne krefter som kun snille helter får. Velger du det motsatte vil du kunne zappe rødt og utvikle helt andre og slemmere krefter. Historien endrer seg også basert på om du er hyggelig eller ekkel, noe som gjør at man virkelig får følelsen av at handlingene man velger å gjøre har konsekvenser.

Byen er stor og detaljert og man kan kose seg i mange timer med å kaste seg fra bygning til bygning. Bykjernen er åpen for utforsking fra første minutt, men store deler av byen er uten strøm. Når du beveger deg inn på et område uten strøm vil Cole umiddelbart føle seg uvel og synet blir sløret.

Som dere kanskje har skjønt er strøm svært viktig for Cole. I de delene av byen som har strøm finnes denne nesten over alt. I kjølevifter, telefonkiosker og generatorer. Energien Cole besitter tømmes når han bruker anstrengende elektriske krefter - som en stor energiball som kaster fienden tumlende av gårde. Energien som kontinuerlig pågår står for helbredelsesprosessen, så med lite energi rundt seg er man et lett offer til reapers og andre uhyggeligheter, tiltross for at Cole er en superhelt. Cole er rett og slett en strømjunkie, og uten strøm blir han like svak som Supermann blir når han møter kryptonitt.

Byen har en rekke fiender som du garantert ikke vil bli lei av å banke. Når du er på nippet til å rense en bydel for en type fiender, vil du bli tildelt en ny bydel med nye utfordringer og nye motstandere. Sucker Punch har funnet en god måte å utvikle vanskelighetsgraden på, så man føler at man hele tiden blir utfordret.

Gjennom spillet vil man også utvikle forskjellige krefter og man vil tilegne seg erfaringspoeng som man kan veksle mot enda kraftigere angrep og elektriske triks. For å få erfaringspoeng kan man gjøre forskjellige oppdrag som også vil gi bydeler lavere kriminalitet og færre fiender. Oppdragene (spesielt sideoppdragene) har en tendens til å være noe like, som kan gi deler av spillet preg av rutinearbeid. Men tilgjengjeld dukker det gjerne opp en overraskelse eller noe annet uventet som likevel gjør at oppdraget friskes opp litt.

Grafisk sett er spillet utrolig detaljert og pent. Omgivelsene er pene og relativt interaktive og man kan stort sett bevege seg hvor man vil. Men friheten gjorde at jeg til tider opplevde en del pop ups - som er et plagsomt problem hvis du går inn for å se etter det - men knapt merkbart når du er opptatt med noe annet som du stort sett er i Empire City. Animasjonshastigheten til karakterene er litt høy, noe som er med på å gi spillet et litt komisk preg. Det er kanskje meningen, og etter noen minutter legger man ikke merke til det mer.

For en liten tid tilbake spilte jeg et bra spill - la oss kalle det President Devil 5. Men spillet unngikk sitt fulle potensial fordi det introduserte en rekke fullstendig unaturlige begrensninger, både med tanke på gameplay og kontrolloppsett. Noen mente at det var med å fremme panikkfølelse og spenning, men jeg ble bare frustrert.

Infamous gir deg akkurat den kontrollen over spillet som du forventer å få. Å klatre opp bygninger går som en lek. Å hoppe fra telefonstolpe til telefonstolpe er barnemat. Er det noe du forventer at en superhelt som Cole kan få til, er sannsynligheten stor for at han faktisk kan gjennomføre det. Spillet utfordrer deg underveis til å gjennomføre forskjellige stunt som å sende fienden i lufta og deretter banke eller zappe han sanseløs - uten at det krever at du trykker på en haug med knapper samtidig.

Dette er uten tvil et av de beste spillene så langt i år. Timene kommer til å rase av gårde uten at man helt vet hvor de ble av. Man kommer til å stå ved bussen og lure på om å hjelpe den gamle damen vil gi deg mer helte-karma. Jeg har ennå ikke vurdert å klatre opp langs Radisson SAS bygget og hoppe ned på bygninger i nærheten - men det er ikke så langt unna. Frihet, action og moralske valg står i kø i årets mest fengende actionspill på Playstation 3. En skikkelig sommerblockbuster i spillform.

InfamousInfamousInfamousInfamous
9 / 10
+