In Cold Blood

In Cold BLood

In Cold Blood (ICB) fra Revolution Software, et action-adventure av den slags man enten hater eller elsker.

På PlayStation vrimler det med spioner og hemmelige agenter. Vi har Solid Snake fra Metal Gear Solid, Gabriel Logan fra Syphon Filter og James Bond fra Tomorrow Never Dies. Denne brokete skare får nå selskap av enda en meget hemmelig agent. Han heter John Cord, britisk superagent med firkantet kjeve, svulmende muskler, en skarp hjerne og en ordentlig pistol gjemt under jakken. Han er helten i In Cold Blood (IC fra Revolution Software, et action-adventure av den slags man enten hater eller elsker.

Hva "puzzler" du med?
In Cold Blood setter deg direkte inn i handlingen med en flott animert intro sekvens hvor John har et meget ubehagelig flashback. Han er i ferd med å bli forhært av superskurken, som gjerne vil vite alt om hva John vet. John begynner så å fortelle, og her er det du som spiller kommer inn i bildet. Man spiller spillet i ettertid etterhvert som John gjenforteller hva som har skjedd. John har fått i oppgave å reise til en liten russisk republikk for å finne sin kamerat, den amerikanske agenten Scott Kiefer. Han var i ferd med å undersæke en uranmine, men forsvant under mystiske omstendigheter. Med litt hjelp fra den lokale motstandsbevegelsen kommer John inn i minekomplekset, kun bevæpnet med en pistol og sin lille, avanserte mini-computer kalt Remora. Inne i minen skjer det det etterhvert mye og det går snart opp for John at en maktsyk galning truer verdensfreden (for Gud vet hvilken gang...). Det hele er presis som man ville forvente av ethvert spill i samme genre. Noe annet man forventer av et agentspill er at det skal være et visst tempo i gameplayet. Det skal hele tiden skje noe. Sånn er det ikke i ICB, i hvert fall ikke i den færste delen av spillet. Det finnes faktisk en kjedelig omgang med å spasere rundt omkring, hvor du skal snakke med folk og samle forskjellige ting som så kan brukes etter behov. Senere i spillet blir det rik mulighet for å engasjere seg i heftige skuddueller eller liste seg avsted på stræmpelesten. Gameplayet skifter konstant mellom disse 3 elementene, men hovedvekten er lagt på adventure delen. Det er faktisk ikke så dumt. Adventure delen er i det hele tatt ganske utmerket. De forskjellige puzzles man skal læse rangerer fra det enkle til det nærmest umulige, så du kommer ikke til å mangle utfordringer. Hele dette "adventuremåltidet" kan likevel virke noe hemmende hvis du er vant til spill som Syphon Filter og Metal Gear Solid som nærmest har vært maler for genren i lang tid.

Tung grafikk
In Cold Blood er et ganske annerledes agentspill også hva angår styring og utseende. Her har ICB faktisk mer til felles med Resident Evil serien fra Capcom. Hele spillet ses fra fikserte kameravinkler som viser 3D bakgrunner som figurene så beveger seg på. Dette fungerer meget bra når man skal læse forskjellige gåter og oppgaver, men når tingene baller på seg mister man lett fælelsen med spillet. Det ender ofte fatalt. Problemet er at ICB er et meget grafikktungt spill. Bakgrunnene er utrolig flotte, faktisk noe av det beste jeg har sett på lang tid og figurene er dekket med flotte textures. Det er lagt mye vekt på de enkelte detaljer, men all denne æyefryden kommer med en hæy pris. For at teknikken skal kunne fælge med har Revolution Software vært nædt til å ofre noe av hastigheten i spillet. Dette betyr at figurenes bevegelser blir meget rykkete. Når det så samtidig dukker flere figurer opp på samme tid begynner det hele å ligne en gammeldags stop-motion film. De rykkvise bevegelsene kan man bære over med når man er opptatt med å læse puzzles, men ikke når John går i ildkamp. Intensiteten og det kaos vi kjenner fra actionsekvenser i f.eks Metal Gear Solid finner du ikke i ICB. Samme mangler gjær seg gjeldende når John sniker seg avsted. Dette aspektet av gameplayet fæles malplasert og virker mest som om det er kommet med fordi dette er noe alle de andre agentspillene har også.

Lite action, masse adventure
In Cold Blood har vært ventet av mange med lengsel, men for mange vil forventningene ikke bli innfridd. Det jeg ser her, er et spill som mange sikkert har forventet seg litt for mye av. Hvis du tror at dette er vellykket agentspill som kan gi genren et skubb fremover hva angår tempofylt gameplay og et feilfritt utseende, så blir du skuffet. Derimot vil In Cold Blood gå rett inn i mange adventure-fans` hjerter. Vi har lenge savnet et godt action-adventure spill til PlayStation med mindre "tju-bang" og mer "tenke-tenke". Denne beskrivelsen passer In Cold Blood på en prikk, men Revolution Software kunne godt ofret litt mer tid på å gjære spillet mer feilfritt.

9 / 10
+
Flott grafikk, spennende historie, god adventure del, den helt riktige "agentstemningen"