Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
ARTIKKEL - SPONSET INNHOLD

I Got Success: 12 år med IGG

Fra Asia til Europa, og så videre til resten av verden, IGG er for alvor ute etter å utvide tilstedeværelsen, esportfokuset og spillkatalogen sin.

Utgiver og utvikler IGG Inc. fylte nettopp 12 år, og åpnet en flunkende ny avdeling i Europa. De beveger seg inn på nye markeder og sikter seg inn mot nye publikum ved å utvide, samtidig som det implementerer en mer lokalisert tilnærming til de nye markedene. Vi slo nylig av en prat med daglig leder for Europa-avdelingen, Enric Cabestany og den britiske sjefen, Jonathan Jones, i London for å lære mer om deres ankomst i Europa, samt planene deres for fremtiden.

I likhet med andre vellykkede og mobilfokuserte utgivere er IGG (som står for "I Got Games")-merkevaren kanskje ikke like kjent som spillene de har utviklet og gitt ut. Selskapet har allerede utviklet og utgitt over 20 titler, og ikke bare til mobil, men også til PC og på nett. Og det ser ut til at det, i tillegg til å bygge videre på den sterke posisjonen sin i mobilspillmarkedet, er andre plattformer og "uventede ting" rett rundt hjørnet.

Et økosystem bestående av 20 studioer

"We have some very, very exciting projects up and coming", innrømmer Jones i videointervjuet nedenfor. "Some things you may expect from us, some things you may not, it's an exciting time at IGG right now. I can't tell you much I'm afraid."

IGG sin utviklingsavdeling er sterk som bare det, og ifølge den britiske sjefen har de "around 20 studios constantly working on new things, a lot are under wraps now, but we have a few things coming hopefully maybe by the end of the year (...) they're constantly working on new things, they have some great ideas and we're excited for the future".

"We have some [studios] in China, Taiwan, Belarus, Canada, Austin (Texas), South-East Asia," sier Cabestany, og ved en kjapp titt på den offisielle siden deres ser vi at de også har studioer i Thailand, Filippinene, Sør-Korea, Japan, og de Forente Arabiske Emirater...og det er kanskje flere studioer på vei.

Lords Mobile

Castle Clash, Lords Mobile og esport

Til tross for at IGG siktet seg mer inn mot MMORPG og sosiale apps i begynnelsen, er det deres F2P multiplayer-strategispill på mobil som har lagt grunnlaget for verdenssuksessen deres det siste tiåret, med over 20 millioner månedlige brukere. Majoriteten av disse brukerne herjer for øyeblikket rundt i Castle Clash fra 2013, og Lords Mobile, et RTS fra 2016.

"Lords Mobile is a real-time strategy game. It's got elements of SLG (Simulated Life Game) as well, we've got hundreds of millions of players around the world; we're top in the revenue charts on Google and iOS," sier Jones. "It's a game that brings people around the world together, there's a big element of community. People love to play with each other, they love meeting new friends, they love building their guilds up and attacking other players. There's many different activities for them to do, there's PvP, PvE... it's a game that will keep everyone busy; people coordinate their lives around it, they live Lords Mobile, they breathe Lords Mobile".

Tvisten her er at Lords Mobile også kan brukes i konkurranser mellom to lag, og fikk nylig sin helt egen turnering i Hong Kong. Tanken bak var at asiatiske lag skulle kjempe om å bli "the Lords of Lords Mobile," og turneringen fikk "huge numbers for the livestream", ifølge den britiske sjefen. Vi spurte så klart om dette var noe vi kunne forvente å se i Vesten? "It's something we're definitely looking into. We have plans, we're looking into ways to make it happen, with feasibility and that kind of thing, so again we'll keep you guys posted [...] The competition we did in Hong Kong just shows you that we have a product where it can work".

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Lokalisering og global suksess

Av de 480 millioner registrerte brukerne, og de tidligere nevnte 20 millioner månedlige brukerne, kommer mesteparten av inntekten fra Asia (49%), resten kommer fra Nord-Amerika (26%) og Europa (21%), noe som kan endre seg i fremtiden takket være selskapets nye lokaliseringsstrategi.

"Europe's been a big market for us ever since we first started," påpeker Jones. "We have teams working with the local languages - we have English, French, Spanish, Italian, German, Portuguese, all working to sort of localise their market, to make it accessible for their players. We're doing activities and marketing stuff based on local interest, just to make it more appealing to local people, more attractive. [...] We're looking to build [on] it, to expand it, to make it accessible for everyone".

Cabestany hadde også noen interessante ting å si om det han mener er nøkkelen til at de har hatt så stor finansiell suksess, til tross for begrensningene en F2P-modell innebærer:

"The first thing is to engage the users. It's not just bringing users in; as soon as you bring users through all the apps and so on you need to retain them. As soon as you get them: play [with] them, engage them, socialise them, and they start spending some money in the game. Then is when we see if a game is interesting and financially good. The second thing is, of course, we want most of the users [to] socialise between them and we want them to viralise the game. As soon as they can make it with their colleagues and mates, it's the best for us".

Målene deres er ingenting om ikke ambisiøse: "becoming a global leader in the gaming industry". Med det målet i tankene kommer IGG til å fortsette å vokse, fortsette å angripe nye markeder, fortsette å prøve nye ting. Og det virker ikke som det å lisensiere andre medier er helt uhørt heller, ifølge Cabestany: "brand partnerships are something we're looking for. Cross promotions are something we're exploring".

En ny europeisk avdeling, større fokus på esport på bakgrunn av suksessen til Lords Mobile, en stad økende stab av utviklere og nye spill (og kanskje nye plattformer) som snart skal kunngjøres - det blir definitivt interessant å holde øye med IGG fremover.

Lords Mobile

Relaterte tekster

Lords Cup legger til fotball i Lords Mobile

Lords Cup legger til fotball i Lords Mobile

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Spillmekanikkene høres ganske enkle ut. Hver kamp (med en maksgrense på fire per dag) starter ved at en Lords Ball dukker opp i kongedømmet. Når det skjer må hver spiller...

Her er 5 essensielle tips for Lords Mobile

Her er 5 essensielle tips for Lords Mobile

NYHET. Skrevet av Redaksjonen

Mer enn 120 millioner spillere har prøvd Lords Mobile de siste to årene, men siden spillet har så mange mekanikker og faktorer kan det være utfordrende å uansett ha god...

I Got Success: 12 år med IGG

I Got Success: 12 år med IGG

ARTIKKEL. Skrevet av David Caballero

Fra Asia til Europa, og så videre til resten av verden, IGG er for alvor ute etter å utvide tilstedeværelsen, esportfokuset og spillkatalogen sin.



Loading next content