Norsk
Gamereactor
forspill
Hotline Miami 2: Wrong Number

Hotline Miami 2: Wrong Number

Gamereactor fikk en prøvetur i den etterlengtede oppfølgeren til Hotline Miami, og til tross for at det var en kort runde viser spillet gode takter allerede...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Den nyeste pressedemoen av Hotline Miami 2: Wrong Number kaster ikke bort tiden. Den er kun to brett lang, men forteller likevel mye om hva som er nytt i etterfølgeren til et av 2012s morsomste, og voldeligste spill.

Slik vi er vant til fra før av er det nådeløst vanskelig. Ett feiltrinn er alt som skal til før hjernemassen din ligger pikselert utover gulvet. Samtidig har det blitt enda mer grafisk og groteskt. Stilen er fortsatt den enkle (og overdrevent stygge, om man vil) 16-bit-hyllesten som i forgjengeren, men den svenske utviklerduoen i Dennaton Games har blitt enda flinkere med pikselarbeidet sitt. Dette betyr ekstra hjernemasse, tarmer, blodsprut, kraniebiter med mer.

Historien ser også ut til å bli like mystisk og kryptisk som i det første spillet, og demoen gjør ikke noe forsøk på å forklare noen som helst sammenheng. I stedet møter vi bare fem karer i dyremasker som sitter og kjeder seg på en fest, bestemmer seg for å lage kvalm, sjekker om våpnene ligger i bilen før de stikker avsted for å ta kål på noen gangstere.

Hotline Miami 2: Wrong Number

Ved inngangen til det første brettet møter vi den første store nyheten. Der Hotline Miami var én manns berserkergang, handler oppfølgeren om en hel gruppe. Derfor velger man ikke bare maske slik som tidligere - hver maske er i stedet tilknyttet en av figurene (eller to av dem i et enkeltilfelle), og alle har hver sine ferdigheter.

Corey, zebramasken, beskrives som fast & agile, noe som i praksis betyr at han løper ekstra raskt og kan rulle unna slag og skudd. Tigermasken Tony slår folk ihjel med ett enkelt slag, men kan til gjengjeld ikke plukke opp våpen. Tingene blir imidlertid veldig annerledes når vi kommer til svanemasken som representerer radarparet Alex og Ash. Man styrer førstnevnte som drar rundt på en motorsag mens makkeren trofast følger etter. Han er utstyrt med en maskinpistol som man avfyrer med høyre museknapp, og han samler opp våpen og ammunisjon på egenhånd.

På denne måten blir Alex og Ash en slags kombinert nærkamp- og skytevåpenekspert, og det åpner for nye muligheter i tillegg til å gi spilleren mer å passe på i planleggingsfasen.

Hotline Miami 2: Wrong Number

Til slutt har vi Mark, som er iført bjørnemaske og starter med to maskinpistoler. Til vanlig skyter han fremover med dem begge, men med et trykk på høyre museknapp retter han dem ut til siden. Litt på samme måte som han langhårede tullingen fra Boondock Saints, kan man si. Holder du i tillegg inne shift-tasten dreier han seg 90 grader slik at den ene pistolen skyter fremover mens den andre skyter bakover.

Det er en mekanikk som er vrien å få til optimalt midt i kampens hete, men du har altså muligheten til å skyte i alle retninger veldig raskt. Med de rette evnene, og litt finesse, kan du få til rimelig spektakulære manøvre.

Ellers er det meste ved det kjente i Hotline Miami 2: Wrong Number. Det er hektisk, lynraskt og nådeløst. Du blir skutt og drept hele tiden, men du er oppe igjen fortere enn svint. Det handler fortsatt om å danne et overblikk, legge en plan og deretter gjennomføre den. Og følelsen du får når du (endelig) har ryddet et rom for fiender er fortsatt like tilfredsstillende.

Hotline Miami 2: Wrong Number

Når det er sagt overrasket Hotline Miami 2 meg i andre del av demoen. Vi byttet nemlig til en annen hovedperson nok en gang. Til en fyr som går rundt uten maske! Han vasker hendene etter han har vært på toalettet og sier pent farvel til betjeningen (han snakker, WTF?), mens han sukker og stønner over tanken på hvor tøff og slitsom jobben hans er. Deretter kjører han avgårde til en butikk i nærheten, for å myrde alle de bevæpnede pøblene som befinner seg der.

Vi fikk aldri vite navnet til vår nye venn, men han er tilsynelatende en skikkelig tøffing. Han kan faktisk overleve et skudd fra en fiende uten å gå i bakken. Når begge etasjer av bygningen er ryddet for inntrengere, setter hardhausen kursen mot bilen igjen, men utenfor venter er armé av politifolk med ladde pistoler. Idet jeg skulle til å åpne døra sluttet demoen.

Moroa var med andre ord over for denne gang, men jeg hadde likevel sett nok til å gjøre meg opp en mening. Demoen av Hotline Miami 2: Wrong Number var ganske tilbakeholden med å røpe noe om historien, samtidig som det også denne gangen er åpenbart at noe ikke er som det skal være. Demoen svarte ikke på noen av spørsmålene om dette, men den var fornøyelig å spille seg gjennom likevel. Jeg føler meg herved sikker på at Dennaton Games vet hva de driver med også denne gangen, og jeg ser virkelig frem til det ferdige spillet.

Hotline Miami 2: Wrong Number

Relaterte tekster

Hotline Miami 2: Wrong NumberScore

Hotline Miami 2: Wrong Number

ANMELDELSE. Skrevet av Mike Holmes

Et i overkant høyt fokus på alternativ historieformidling er ikke nok til å spolere opplevelsen. Vi har testet det blodige Hotline Miami 2: Wrong Number...

Hotline Miami 2 har fått slippdato

Hotline Miami 2 har fått slippdato

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Devolver Digital har endelig spikret og avslørt slippdatoen for Hotline Miami 2: Wrong Number, og det er allerede 10. mars vi skal få vende nesa og hagla mot Florida for...

Hotline Miami 2 forbudt i Australia

Hotline Miami 2 forbudt i Australia

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Den svenske suksessen Hotline Miami var som kjent et voldelig spill med blodig gameplay med pikselgrafikk. Det var ikke bare aldermerkingen som var høy, karakterene gikk...



Loading next content


Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.