Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Startsiden
anmeldelser
Hohokum

Hohokum

Tomas har gjort et forsøk på å sette en karakter på det Playstation-eksklusive Hohokum. Velkommen til nåtiden. Her finnes ingen mening.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Verden går fremover. For fem-seks år siden hadde jeg kanskje innledet denne anmeldelsen med noen generelle beskrivelser av hva det er jeg egentlig gjør i Hohokum. «Jeg sveiper over fargesprakende temaparker og manøvrerer gjennom mørke vinterskoger, mens glad elektronisk musikk og snåle lydeffekter popper ut av TV-høyttalerne» hadde jeg kanskje skrevet. Bare for å gi inntrykk av at spillet er annerledes.

Deretter ville jeg kanskje ha påpekt hvordan spillet fremstår som et friskt pust og er et unikt avbrekk fra skytespill og racingspill der du alltid konkurrerer mot noen eller strever mot et mål. Vel, dette er 2014 og nå vil jeg heller innlede anmeldelsen min med å påpeke at det finnes haugevis av spill som Hohokum.

Hohokum

Hohokum er et spill der mål og mening er tonet ned slik at spilleren kan senke øynene sine ned fra horisonten og prøve å nyte nåtiden. Du har sikkert streifet bort fra historiedelen i sandkassespill som Grand Theft Auto for å ta deg en pause og utforske spillverdenen. Bare for å ha det gøy. Spill som Noby Noby Boy, Mesmerize, Cloud, Tori-Emaki, Proteus, Flow, PixelJunk 4am og nå Hohokum har ingen sentral historiedel i det hele tatt, men vier seg i stedet nesten utelukkende til en eller annen form for målløs utforsking, med veldig varierende suksess.

For ikke mange år siden var det såpass sjeldent med slike spill at det var en opplevelse i seg selv bare å prøve dem. Noby Noby Boy, for eksempel, var ikke spesielt godt laget i noen teknisk forstand. Det så stygt ut, hadde et uinteressant lydspor og det var vanskelig å få has på den merkelige tingen man skulle manøvrere rundt på skjermen. Men det var et avbrekk. Det var så annerledes og tok seg selv så lite seriøst at man nesten ikke kunne annet enn å like det. Det var i hvert fall slik jeg så det.

Hohokum

Fem år etter Noby Noby Boy er situasjonen en helt annen og kravene mine til Hohokum er langt høyere enn de hadde vært på den tiden. Utvikler Honeyslug må gjøre mer enn å lage en avant-garde sandkasse. De må lage en spennende verden jeg har lyst til å ta del i.

I Hohokum styrer man en flygende slange gjennom merkelige landskap og absurde scenarier, og det er egentlig det hele. Tro til sitt rykte som et målløst spill kan du ikke dø, har ingen å konkurrere mot og ingen oppdragsbeskrivelser som detaljerer hvor du skal gå eller hva du skal gjøre.

Man blir plassert rett ut i den 2D-dimensjonale spillverdenen, får noen hint om hvordan man styrer slangen sin og står nesten umiddelbart fri til å gå dit man ønsker og til å gjøre hva man vil. Etter hvert som man får grep på det grunnleggende, begynner man å fornemme essensen av Hohokum, nemlig å samhandle. Man dytter slangen sin borti en ting og noe skjer. Man prøver å gjøre det flere ganger og på ulike måter for å se om noe annet skjer. Deretter går man videre til neste ting.

Spillets univers er delt inn i mindre nivåer. Hvert av disse har et eget motiv, enten det er et badeland, en åker eller noe mer abstrakt. Siden man ikke får noen instrukser, begynner man alltid med å prøve seg frem. Hva skjer hvis jeg styrer den mangefargede ormen bort til folkene som plasker i vannet? De hopper ombord! Jeg smiler, overrasket. Mon tro hva annet disse badeentusiastene kan finne på.

Hohokum

Etter hvert som man utforsker finner man ut at de rare tingene man støter på også kan samhandle med hverandre. Som oftest er det ikke mer enn at et vesen man har på ryggen hopper av for å delta i et scenario man svever forbi, men med jevne mellomrom legger man, ofte uten vilje, den første brikken i et større puslespill.

Plutselig hopper en passasjer av på en pidestall man tilfeldigvis flyr forbi. Man stusser litt, og ser nærmere på omgivelsene. Aha! Det er fire andre pidestaller ved siden av, og hvis jeg setter av én person på hver av dem, så kan det hende at noe skjer. Når man snubler over slike puslespill og etter hvert løser dem, åpner man typisk opp nye steder eller finner andre svevende slanger som har forvillet seg bort i Hohokums univers. Dette er det nærmeste man kommer til noen form for fremgang.

Utforskingen i Hohokum er morsom nok, den. Omverdenen er detaljert, variert og velkomponert. De snåle skapningene man møter på er ofte komiske, og når de får lystig syntetisk musikk som tonefølge, så måtte jeg med jevne mellomrom både trekke på smilebåndet og trampe takten. Det er imidlertid ikke alltid noen umiddelbar logikk i oppgavene man møter på, så hvis man er veldig innstilt på å løse puslespill og på å «fullføre» brett, kan man bli smått frustrert i lengden. Spillet vil definitivt kreve en omstilling hvis du kommer rett fra FIFA.

Hohokum

Nå skal det sies at Hohokum ikke er noe Journey. Det oppleves som vilkårlig sammensatt og virker meningsløst utover å være en morsom opplevelse. Man kan se på hver del av Hohokum som et lite kunstverk, men de er neppe biter av et større budskap. Slik jeg ser det er det en opplevelse som handler mer om moro, harmoni og fine farger enn om grandios tematikk. Følgelig er det overhodet ikke pretensiøst, men kanskje en smule overfladisk.

På tross at vi er kommet en lang vei siden Noby Noby Boy falt jeg ikke pladask for Hohokum. Det er proppet med lystighet og glede, men mangler kanskje litt dybde. De grunnleggende spillmekanismene er ikke veldig spennende i lengden og selv om brettene byr på mye variasjon seg i mellom, er oppskriften som regel den samme: Fly over ting og se hva som skjer. Ikke helt nok til å rettferdiggjøre spillets stive prislapp, etter min mening. Er du imidlertid lei av stress og konkurranse, sliten av å planlegge fremtiden eller kjenner at det frister med et Snake-spill med mer frihet og mindre mening, kan dette være et godt sted å starte.

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Velkommen til livet i nåtiden. Her er det ingen mål eller belønninger. Bare deg, ditt eget velvære og en rekke distraksjoner. Lykke til.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
+
Livlig atmosfære, tidvis nydelig, fin musikk, kan overraske
-
Kunne vært mer logisk strukturert, litt overfladisk, ikke veldig morsomt i lengden, litt irriterende kamera
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

HohokumScore

Hohokum

ANMELDELSE. Skrevet av Tomas Veiden

Tomas har gjort et forsøk på å sette en karakter på det Playstation-eksklusive Hohokum. Velkommen til nåtiden. Her finnes ingen mening.



Loading next content