Harvest Moon: Light of Hope

Harvest Moon: Light of Hope

Anders har prøvd å drive gård, men han ble til slutt lei av utsikten og de kjedelige gjøremålene sine. Derfor kom han tilbake med en helt middels opplevelse.

Harvest Moon: Light of Hope

Harvest Moon er en spillserie du helt sikkert har hørt om og kanskje ikke noe mer enn det. I så fall er ikke det så rart. Med lokaliseringer i hytt og gevær, navnekrøll og bytte av eiere har denne serien gått gjennom kraftig turbulens opp gjennom årene. Serien har nå rundet 20 år. Harvest Moon dukket nemlig opp på SNES i 1996, og ble det første spillet i serien med samme navn. I enkelte tilfeller har serien gått under navnet Story of Seasons, men den amerikanske utgiveren Natsume har ikke alltid brydd seg like mye om oversettelsene fra landet spillene opprinnelig stammer fra.

For mitt vedkommende kan jeg ikke huske å ha spilt et Harvest Moon siden Game Boy Color. Samtidig er jeg nesten overbevist om at det var mer sjarmerende enn det nyeste tilskuddet i serien; Harvest Moon: Light of Hope.

Som så mange andre spill starter Light of Hope med at du lager deg en figur. Dog gjør du ikke stort mer enn å velge kjønn og fødselsdato, hva enn det skal være godt for. Etter å ha skapt min figur slo det meg hvor skremmende lik han var en figur jeg skapte på Mii Channel for godt over 10 år siden. Og så fort man kommer i gang på verdenskartet ser det ut som du har fomlet deg bort i et eller annet mobilspill. Jeg pleier sjelden å være helt nazi når det kommer til grafikk, men for et spill som opprinnelig ble utviklet til PC (!) er det vel muligens lov å kunne forvente bittelitt mer. Lydsporet er om ikke annet fengende nok, selv om utvalget av låter definitivt kunne vært større.

Harvest Moon: Light of Hope
Nei, dette spillet er ikke fra 2007. Det er fra 2017.

Ferden starter så med at din figur befinner seg på en båt. Uheldig som han/hun er blir båten tatt av en orkan, og driver inn i en liten havneby. Den ligger naturlig nok i ruiner etter stormen, men figuren din som både er bonde, snekker, fisker og eventyrer blir satt til å løse opp i den floken. På øya er det også et fyrtårn som viser seg å skjule visse hemmeligheter.

Historien i dette spillet er både kort, uinspirerende og dreier seg egentlig bare om å hjelpe andre folk på øya. Dette gjør man ved å fullføre oppdrag, som for eksempel å gjenoppbygge krypinnet deres. Dette krever materialer, og stort sett er det mulig å anskaffe disse selv. Figuren din utstyres etter hvert med både øks, hammer, kniv og fiskestang slik at du kan gyve løs på naturen for å få tak i det du trenger. I tillegg til materialer, koster det penger å reparere bygninger o.l. Penger får man utbetalt ved å gjøre oppdrag for landsbyboerne, men man kan også samle opp materialer og selge det videre. Etter hvert blir nok sistnevnte den letteste metoden for å tjene kroner, men også den desidert kjedeligste.

Typisk "grinding" finner man i mange spill, noe ofte har jeg lite problemer med å godta. Det er så lenge belønningen er stor nok for jobben du legger ned. I Harvest Moon: Light of Hope er det sjeldent det. I flere tilfeller er du nødt til å reparere bygg for å komme deg videre i hovedhistorien, men mange ganger skjer det ikke noe mer enn nettopp det. Så lenge historien fenger så lite som den gjør er det klart at det fort kan føre til en motivasjonsknekk.

Harvest Moon: Light of Hope
Én fyr med ved.

Ved siden av en sløv historie har heldigvis har Light of Hope sider ved seg som gjør det til nettopp et Harvest Moon-spill. Det absolutt morsomste er å drive sin egen gård. Figuren din, i mitt tilfelle kalt Andy, blir selvfølgelig innehaver av sin egen eiendom. Denne kan utvides med avlinger, inngjerdinger for dyr og diverse andre bygg som gjerne er å finne på en gård. Gården kan pyntes med et nokså bredt utvalg dekorasjoner. Ettersom dagene går kan du delta på festivaler, og senere kan du også gifte deg, få barn og leve lykkelig i alle din dager (eller noe sånt).

Å drive en gård krever naturligvis en del vedlikehold. Avlingene dine må sås, gjødsles, vannes og så høstes. Denne prosessen er forenklet litt i dette spillet. Du må fortsatt anskaffe frø og planter selv, samt fylle vannkannen din hver gang den er tom. Men i stedet for å måtte inn og hente nye ting i ryggsekken kan du nå så, gjødsle og vanne rett etter hverandre. Det tar litt tid før avlingen er ferdig, noe som stort sett kan løses ved å gå til sengs og vente på neste dag. Du kan også få hjelp av en venn, for spillet tilbyr samarbeidsmuligheter.

Sett bort ifra samarbeidsmodusen, byr ikke Switch-utgaven på så mye nytt i forhold til den opprinnelige PC-utgaven. Natsume har derimot planer om å slippe 4 DLC-er til spillet, og siden Switch-utgaven er "Special Edition" vil alle som spiller på Nintendos konsoll få disse DLC-ene pushet ut gratis.

Harvest Moon: Light of Hope
Vælkømmin tel gards.
Harvest Moon: Light of HopeHarvest Moon: Light of Hope

Til syvende og sist er det den litt mer frie delen av spillet Harvest Moon: A Light of Hope gjør best. Samtidig er det også begrenset hvor lenge det er gøy å holde på med gården sin. Når man også vet at det finnes andre, populære spill (f.eks. Hay Day og Stardew Valley) som bygger på mye av det samme konseptet, er det vanskelig å se at Harvest Moon: A Light of Hope skal appellere til så mange flere enn blodfans av serien.

Harvest Moon: Light of Hope
6 / 10
+