Harry Potter og de vises stein

Harry Potter og De Vises Stein

Harry Potter og De Vises Stein ble sluppet til PSOne i 2001, og nå har de kommet ut i en ny og oppdatert utgave på PS2.

Harry Potter har blitt en populær figur siden den første boken i kom ut i 1997, og har fått mange unge til å begynne å lese igjen. Som de fleste av oss vet ble boken til film, og i 2001 kom spillet til den gamle konsollen PSOne. Spillet het "Harry Potter og De Vises Stein", og nå har det samme spillet kommet ut i en ny oppdatert utgave på PS2. Det er jo vel og bra for alle som digger Harry Potter, men er det virkelig verdt å bruke penger på det når man allerede har gjort unna det gamle spillet? Og var det gamle spillet så bra, at man bare er nødt til å skaffe seg PS2 versjonen?

Spillet er det samme som det gamle, selv om det har blitt pusset opp. Det er Harry’s første år på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Han får nye venner og nye kunnskaper. Han lærer å blande eliksirer, bruke forskjellige triks med tryllestaven sin og han lærer å spille Rumpeldunk. Vi følger han i klassetimene hvor han får grundig opplæring i hvordan han skal få brukt sine egenskaper som trollmann.

Skoleområdet er stort, og det er mange etasjer og rom som må utforskes. Samledelen er like viktig her som tidligere. Det skal samles på trollmennkort og allsmaksbønner. Trollmennkortene settes i et album, og det er 101 stykker av de totalt. Det er meningen at albumet skal fylles med alle kortene, og etter hvert som samlingen øker, øker også helsemåleren til Harry. Allsmaksbønnene brukes til å kjøpe samlekort og andre nyttige ting av Fred og Frank, som driver en litt lyssky butikk om natten.

Når en ny klassetime står for tur og nye oppgaver skal løses, kommer en filmsnutt med forklaringer på hva som skal gjøres. Filmsnuttene kommer så ofte at det blir langtekkelig og kjedelig, noe som igjen gjør at hele spillet virker som en stor "opplærings-level". Spesielt fordi vi alle kjenner Harry Potter fra før av, og vi vet hva han driver med. Spillet er fryktelig enkelt, og det er ingen mulighet til å finne ut av ting på egenhånd. Alle utfordringer blir grundig forberedt, og det går ikke engang å prøve å åpne en dør uten at man på forhånd vet om den låst eller ikke.

I denne nye versjonen er grafikken mer detaljert og fargerik, men den imponerer ikke nevneverdig. Hadde det ikke vært for Harry’s utbrudd hver gang han får tak i en allsmaksbønne, eller for de irriterende "Vippendo" ropene hans når han svinger med tryllestaven, kunne lyden vært helt akseptabel. De er rett og slett for gjennomtrengende og de blir gjentatt for ofte.

Selvfølgelig vil nok noen synes det er festlig at Harry brekker seg hver gang han finner bønner med busesmak eller møkkbomber, og de som liker å samle vil få litt mer ut av spillet når de prøver å komplettere albumet med trollmennkort. Likevel er ikke dette nok til at det gir noen form for driv. Harry Potter er virkelig irriterende i dette spillet, og de han blir kjent med på skolen er sjarmløse og mangler personlighet. Synd egentlig, for selve konseptet er veldig bra og det kunne ha blitt et spennende spill.

For meg er det helt uforståelig at de har laget en ny versjon av dette gamle PSOne spillet, annet enn for å riste de siste kronene ut av denne trollungen. Spillet er enkelt og kjedelig, og jeg er faktisk litt usikker på om ihuga Potter fans vil synes det er så gromt med en PS2 utgave av De Vises Stein. Min anbefaling er å bruke pengene på et mer underholdende og utfordrende spill, og de er det heldigvis mange av.

04 Gamereactor Norge
4 / 10
+