Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2

Som om de følte at det ikke gikk fullstendig i grøfta ved forrige anledning har Deathly Hallows Part 1-utviklerne satt seg fore å prøve igjen.

Jeg skal være pinlig og brutalt ærlig med dere: Jeg har ikke spilt ferdig Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2. Hvem vet om jeg engang var i nærheten. Etter to timer med Harrys virtuelle sidestykke har jeg ikke bare lært meg å ta det vonde med det gode, men også å aldri stole på utviklerne i EA Bright Light, verkebyllene som presset frem fire porsjoner manetmat av den ufordragelige forgjengeren (et spill som ga meg flere grunner til å gå på Valium enn å ikke).

Faktum er at også Part 2 kan skilte med stein dødt spilldesign, dårlig bruk av lisens og illeluktende kostnadskutt. Man kan formelig høre toppsjefene gni de svette labbene sine i et unisont klyseorkester, mens både filmens regissør og J.K. Rowling vrir seg i smerte og sakte men sikkert drukner i sine egne tårer.

Det er vanskelig å ikke få en fornemmelse av at noe her i verden, et eller annet sted, har gått alvorlig galt. Og at man ved å sitte foran TV-skjermen er en del av problemet. Det du stort sett gjør i Deathly Hallows Part 2, er å løpe rundt i gammeldagse, trøtte omgivelser som er lagt så lite lidenskap og tanke ned i at man like godt kunne satt Galtvort til Polen under andre verdenskrig og skapt en magisk eventyrverden uten sammenligning. Grafikken befinner seg i en teknisk bakevje sammen med seine Playstation 2-spill, mest av alt under filmsekvensene.

Hvor mye kjærlighet til yrket sitt trenger man egentlig for å synkronisere stemmeskuespillet med leppeanimasjonene på hovedrollene? Hvor mye kortere lunsjpause kan man ta før spillets hovedfigurer ikke ser ut som noe fra Madam Tussauds? Har EA Bright Light dratt tilbake i tid for å finne ut hva som gikk galt forrige gang, slik at de med sikkerhet kunne gjøre det samme på nytt?

Disse spørsmålene, og flere, får du ikke svar på i Deathly Hallows Part 2, men kan til gjengjeld resonnere deg enkelt frem til over en kopp tyktflytende tjære og et A4-ark dynket i syre. "Take! Cover. Harry." sier Hermine mens hun demonstrerer hva man legger av energi i en dubbejobb som tross alt kun betaler 1500 i timen, på samme tid som virtuelle Ronny gjør en stor sak ut av å bore seg målrettet og bestemt innover i en stein, en form for ufrivillig spillmagi vi velger å kalle "bugs".

Jeg skal imidlertid ikke hamre videre på det som gjør meg mest trist innvendig, selv om det naturligvis ville vært en form for terapi. Det er mer. Historien i spillet er nemlig like godt misrepresentert som en gatemusikant ville vært som oppvarming for The Killers - en komisk dårlig presentasjon av et utvalg man kunne valgt på nytt. Skjønt, jeg har ikke sett filmen, men har lest boka, og vet at historien ikke starter med å drepe femti sikkerhetsvakter i Gringotts, for deretter å løpe i ring rundt en drage som sitter bom stille.

Disse kampene - og alle spillets kamper, for øvrig - består kun av å løpe fra dekning til dekning, hamre løs på skyteknappen og håpe at alle motstanderne står på rekke og rad for å oppsøke ditt retningsløse, middelmådige regnskur av "stupefys" og simsalabim. Fiendene er i tillegg like stive som storparten av Emma Watsons fanbase, der de av total mangel på intelligens renner rundt i brettet mens de skyter og ser en annen vei.

Konklusjon
Enkelte av dere vil klage på meg og si at denne anmeldelsen ikke inneholdt noe konkret informasjon om spillet. Noe av verdi. Det blir for dumt. Du har fått konkret informasjon om at dette spillet bør låses vekk i en safe, sveises dobbelt og senkes ned i Marianergraven til den dag vi får noe verre. Det har verdi for deg fordi du verdsetter din egen velvære og hva tiden din går med til.

Et par timer til med dette spillet, og du ser meg blåse et kvalmt sett med nyanlagte, liksomsexy hårlokker ut av øyet, pierce kjønnsleppene til noen jeg ikke kjenner og dra på kino kledd ut som Hedvig, en uke etter den egentlige premieren.

Det er til å bli gal av - og det er i bunn og grunn bare forstyrrende.

Ginger: Man kan ta kontroll over flere personer i Harry Potter-universet, hver med sin unike trylleformel. Sin ene, unike trylleformel.
02 Gamereactor Norge