Norsk
Gamereactor
forspill
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians - Inntrykk fra Gamescom

Større og bedre på alle måter. Microsoft og 343 Industries bruker store ord om Halo 5: Guardians, og på Gamescom fikk vi se det bak lukkede dører...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Vi vet allerede at historiedelen i Halo 5: Guardians skal dreie seg om to parallelle fortellinger, med henholdsvis Master Chief og spartaneren Locke i hovedrollene. Vi vet også at de begge vil ha backup og at spillet legger mye fokus på samarbeid for inntil fire spillere. På E3-messen fikk vi imidlertid først og fremst et innblikk i Locke og hans kompanjonger. Derfor ble vi lettet da Microsoft og 343 Industires' Halo 5-visning bak lukkede dører på Gamescom var rettet mot Halo i sin klassiske form.

Når man spiller som Master Chief vil man ha støtte fra en trio av medsoldater, og i visningen gikk firkløveret løs på spillets andre oppdrag. De stormet et Oni-forskningsanlegg gjemt dypt inne i et asteroidebelte, for å hente ut informasjon av en sensitiv natur. Du er en del av "Blue Team" og det faller på dere å bli kvitt Covenant-krigerne som har slått seg ned i anlegget.

HQ

Og det starter starter med et brak. Master Chief og hans fryktløse kompanjonger tar seg inn i anlegget ved å kaste seg gjennom et vindu. De bruker de små rakettmotorene festet til draktene deres for å holde seg på plass, mens resten av skapningene blir sugd ut i verdensrommet. Deretter aktiveres den automatiske lukkemekanismen for å gjenopprette trykket og en riktig så filmatisk intro til oppdraget er over. De fire krigerne tar seg videre innover i anlegget. Til å begynne satser de på stealth, men som alltid blir de til slutt oppdaget. Da blir ting straks mer hektisk, men heldigvis er områdene store nok til å kunne tilby flere forskjellige fremgangsmåter selv for fire spillere.

Dette er en annonse:

Under visningen spilte 343 Industiries riktig nok i ren singleplayer. Det betyr at de øvrige medsoldatene blir styrt av spillet. Det betyr også at du kan kommandere dem rundt. Dette gjøres med enkle knappetrykk. Eksempelvis kan du be dem alle pepre ild mot én bestemt gruppe fiender, slik at du selv får pusterom til å bevege deg rundt. Du gir kommandoene, mens resten av Blue Team lystrer.

Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
HQ

De er med andre ord kjekke å ha, medsoldatene dine. Eksempelvis har det blitt lettere å ta seg av Elites, da man ikke lenger trenger å fomle med å bytte til rett våpen. I stedet kan resten av Blue Team svekke han, mens du står klar med nådestøtet. Ellers er har det tydeligvis vært mer fokus på vertikalitet blant designerne denne gangen, da mange områder eksempelvis har avsatser høyt oppe man kan snipe fra mens nærkampene foregår under deg.

Dette er en annonse:

Den største endringen er dog knyttet til Spartan-egenskapene. De er fortsatt like varierte, men du kan ikke lenger spamme med dem for å vinne. Frontal Spartan Charge-egenskapen krever eksempelvis at du sprinter et par sekunder før den setter inn, mens Ground-Pound først er klar etter at du har svevd i luften et par sekunder. Til slutt har vi Spartan Dash (raske bykst fremover) som ikke krever samme oppladning, men til gjengjeld ikke er like effektiv som Charge. Fellesnevneren er at man gjør seg sårbar mens egenskapene lader seg opp. Til gjengjeld er de svært effektive når du først treffer med timingen. Et god team vil kunne utnytte seg av flere egenskaper samtidig, for å virkelig dominere på slagmarken. Et godt team vil også se viktigheten av å forflytte seg smidig og utnytte omgivelsene til sitt beste.

Halo 5: Guardians

Demoen som ble vist var bare en liten smakebit på hva som er i vente, men dette virker lovende. Oppdraget ble avsluttet av et nytt videoklipp, der Master Chief møter Cortana i en slags drøm. Den antatt døde AI-en som pleide å være hans følgesvenn, snakker til han fra den andre siden av graven, og advarer han om hendelser som ligger foran ham. Det virker sannsynlig at disse synene er årsaken til at Master Chief og teamet hans har dannet sin egen, frie enhet. Selv om Master Chiefs forsvinningsnummer tilsynelatende skjedde samtidig som store, kataklysmiske hendelser begynte å skje i galaksen, virker det litt fjernt at UNSC ville sett på sin tidligere mest dekorerte soldat som den mest trolig bakmannen til de store truslene som har dannet seg. De har nok sendt et "fire-team" etter ham av andre årsaker.

Svaret får vi ikke før spillet er i butikkhyllene, så i mellomtiden må vi nøye oss med inntrykkene fra messen. Før de ga seg kunne 343 Industries avsløre at Halo 5: Guardians får både fiender og Spartan-egenskaper som man aldri har sett før, og at flerspilleren vil ha 20 kart ved lanseringen. I tillegg skal 15 nye slippes i løpet av de første åtte månedene, helt gratis. Studioet har brukt mer penger på dette spillet enn noen gang før, og lover at historiedelen blir fire gang er større enn i Halo 4. Vi krysser fingrene for at den også blir fire ganger bedre, når spillet ankommer Xbox One i oktober...

Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
HQ
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Relaterte tekster

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ANMELDELSE. Skrevet av Ruben Jones

Episk. Storslagent. Fenomenalt. Dette er ord jeg har brukt til å beskrive tidligere kapitler i Halo-sagaen. De ordene leser du ikke igjen i denne anmeldelsen. Tre på deg Mjølnir-støvlene, så skal jeg fortelle deg hvorfor.

0
Envy vender tilbake til Halo

Envy vender tilbake til Halo

ESPORTSTEKST. Skrevet av Silje Marie Ruud Slette

Esportorganisasjonen Envy har annonsert at de vender tilbake til kompetitiv Halo. I den overraskende avsløringen presenterte de også fire spillere som blir deres aktive...



Loading next content