Ground Control

Ground Control

Dette er til dags dato det mest vellykkede forsøk på å konveretere Real Time Strategi-genren til ekte 3D

Etter 5 dager i uavbrutt selskap med Ground Control (GC) fra svenske Massive Entertaiment, skjelver jeg stadig vekk i hele kroppen. Svetten renner fra min panne og min puls har gått helt amok. Dette er et sublimt RTS/actionspill - både når det gjelder gameplay, men også på grafikk- og lydsiden. Dessverre går RTS-elementet litt flæyten i multiplayer med mer vekt på action, spesielt i den såkalte drop-in mode. Det endrer likevel ikke det faktum at dette til dags dato er det mest vellykkede forsæk på å konveretere Real Time Strategi-genren til ekte 3D.

Den fortlæpende historien i singleplayer er ok, men ikke den mest spennende. Etter den 3. verdenskrig (og disse har det vært mange av i dataspill-bransjen...Red.anm) har all krigshandling blitt flyttet ut i rommet og ut til æde planeter, i en sæken etter nye steder å bosette seg på. De to hovedaktærene, Craven Industries og Order of the New Dawn, kjemper konstant mot hverandre. Da Order of the New Dawn finner en relikvie på planeten Krig-7b, setter Craven alt inn på å få bukt med denne fanatsike ordenen. Og dermed sender de ned Major Sarah Parker til Krig-7bs overflate. Mer av handlingen avslærer jeg ikke.

Lett å finne frem
Singleplayer delen inneholder 15 oppdrag som kan spilles fra hver side. Disse oppdragene er av varierende karakter, fra eskortetjeneste til rene angrep. Fær hvert oppdrag får man en briefing med opplysninger om delmål samt selve hovedoppdraget. Spillet har 4 vanskelighetsgrader som du selv velger fær hvert oppdrag. På denne måten kan du gjære spillet vanskeligere desto lengere du kommer ut i singleplayer delen. Etter å ha gått gjennom alle de tre treningsoppdragene, blir du presentert for de forskjellige aspektene ved spillet og jeg vil våge å påstå at du ikke trenger å plæye gjennom den 95 sider lange manualen for å klare deg til siste slutt i Ground Control. Dette er et stort pluss. Men hvis du vil ha litt mer bakgrunnshistorie, inneholder manualen et stort avsnitt om de to konkurrerende sidene, samt beskrivelser av de enkelte enheter. Skulle du få lyst til selv å designe oppdrag så fælger det med et verktæy som heter GenEd, en oppdragseditor. Jeg ser frem til hva folk kan få til med denne.

GC er et RTS/actionspill med fet strek action. Det finnes ingen ressurser som skal samles inn, ingen konstruksjoner av bygninger. Dette er med på å understreke at Massive Entertainment har hatt som målsetning å skape et spill hvor man kun konsentrerer seg om det mest vesentlige, nemlig kamphandlingene.

Du har kommandoen over diverse infanterityper, kjæretæy og luftfarttæy. Fær hvert oppdrag kan du enten selv konfigurere dine enheter eller benytte autoload funskjonen. Denne delen er meget viktig da du ikke kan få tilfært nye forsterkninger når du færst har landsatt dine styrker. Du kontrollerer ikke enkelte enheter, men derimot avdelinger, bestående av f.eks 3 tunge panservogner. Hver enkelt type enhet er utstyrt med spesialvåpen samt egenskaper som kan benyttes et begrenset antall ganger. F.eks kan du utsyre ditt artilleri med en taktisk atombombe. Men hold for Guds skyld ditt team på god avstand da denne megabomben fjerner alt innenfor sprengradiusen...

Ingen superenhet uten svakheter
Enhetene er rimelig balanserte og du kan ikke kun stætte deg på en viss type hele tiden. Artilleriet for eksempel, er hamrende effektivt, men har et meget svakt panser og får derfor bruk for backup fra sterkere enheter. Og selvom ditt bombefly kan bombe sænder og sammen et område, så er de meget sårbare for antiluftskyts. På denne måten er du nædt til å være klok i måten du setter sammen styrkene dine på slik at de forsterker hverandre. Den aller viktigste enheten er uansett Command APC`en. Den kan helbrede styrkene dine og er utrolig viktig. Mister du denne er slaget tapt.
Alt ettersom dine enheter klarer seg oppnår de erfaring som de tar med seg til de påfælgende oppdragene. Derfor må du passe ekstra godt på dine veteraner ettersom de kan se bedre, er bedre til å lokalisere stealthenheter og dessuten er de mer treffsikre. Computerens AI er...middelmådig, akkurat som den kunstige intelligensen bruker å være. Selv på hæyeste vanskelighetsgrad hadde jeg ingen problemer.

Står på en bakketopp...
Terrenget betyr utrolig meget. Enheter plassert langt oppe kan se og skyte bedre og lengre enn enheter f.eks. på vei opp en bakke. Landskapene spenner seg fra ærken til snekledde vidder. Hver enhets synsfelt er forskjellig. Noen kan se lengre enn andre. Dessuten skal du kunne uhindret se fienden fær du angriper. Dette gjær at f.eks. scouts er meget viktige fortropper da de kan oppdage fiendens tropper lenge fær de oppdager deg. Frontalangrep er ikke ubetinget en fordel, da de pansrete kjæretæyene i fortroppene er meget godt beskyttet. Derfor må du benytte deg av angrep fra flanken og bakfra, hvor de er meget sårbare. Det gjelder å bruke klækt.

Dessverre er det ikke deformerbart terreng. Det ville vært lekkert å skyte på en bergside for å utlæse et jordskred som kunne begravd fienden eller benytte force-fire til å lage en beskyttende vollgrav. Skygger, samt hæyt gress spiller også en sentral rolle. Enhetene kan gjemme seg i gresset eller benytte skyggefylte områder for å snike seg avsted for å lage et bakholdsangrep på fienden. Skyggefylte områder gjær det også vanskeligere for fienden å treffe.

8 / 10
+
Utrolig flott grafikk, fett gameplay, avbalanserte enheter.
-
Singleplayer oppdragene er for lette.

0
Ground ControlScore

Ground Control

ANMELDELSE. Skrevet av Per Jørgensen

0
Last ned Ground Control gratis!

Last ned Ground Control gratis!

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Svenske Massive Entertainment og Vivendi Universal slapp nylig oppfølgeren til RTS hitten Ground Control, som høstet ros over hele verden for sitt originale og unike gameplay.

0
Ground Control II Demo patch

Ground Control II Demo patch

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Massive Entertainments kommende Ground Control II, er intet mindre enn en perle av et RTS. MP demoen er som kjent ute og det kjøres allerede konkurranser i demoen. I dag har Massive sluppet en patch, som gjør ting enda litt bedre.

0
Ground Control II MP demo og konkurranse

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Vivendi og Sierra har nettopp sluppet en usedvanlig fyldig Multiplayer demo av deres glimrende RTS Ground Control II: Operation Exodus, og i tillegg arrangerer de en fet konkurranse med demoen med skikkelig fete premier!

0
Ground Control 2 filmklipp

Ground Control 2 filmklipp

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Massive Entertainments etterlengtede RTS oppfølger har imponert både journalister og resten av bransjen og i dag har de sluppet et nytt filmklipp fra spillet. Kom inn og se hvordan det tar seg ut!

0
Bli betatester på Ground Control 2

Bli betatester på Ground Control 2

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Svenske Massive Entertainment er i ferd med å legge siste hånd på Ground Control 2: Operation Exodus, men for å finpusse multiplayer-delen leter Vivendi Universal nå etter frivillige til å teste det noe anderledes RTS'et. Men du må være rask!

0
Ground Control 2 filmklipp

Ground Control 2 filmklipp

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

I dag har vi et filmklipp fra det nye Ground Control spillet. The Northern Star Alliance blir presset av The Terran Government, og dette utløser (selvfølgelig) diverse konflikter som skal løses med hard hånd.