Grand Mountain Adventure

Grand Mountain Adventure

Pass deg i bakken! Adam har spilt det ambisiøse Grand Mountain Adventure utviklet av to svenske brødre.

Grand Mountain Adventure må være blant de koseligste spillene jeg har spilt, det er tanken som slår meg i det jeg fyker ned de snødekte bakkene. Musikken har en avslappende rytme og hver gang jeg passerer et par flagg mens jeg 'sikksakker' meg nedover så flettes melodien inn med en liten note eller to. Det er ikke ofte jeg spiller mobilspill nå for tiden da det ofte føles som at de bare er Clash of Clans-kloner med mikrotransaksjoner, men det lille svenske studioet Toppluva beviser at jeg tar feil her.

Som det kanskje er tydelig i introduksjonen så er Grand Mountain Adventure et skispill for mobiltelefoner, men det er fortsatt et ganske ambisiøst ett. For det er ikke bare et konkurransespill hvor vi kjemper om å få navnet på topplistene i ulike grener, det er også et spill som inngår i open world-sjangren. Vi har fem ulike skianlegg vi kan besøke og utforske med mange utfordringer og små skjulte hemmeligheter å lete etter. Med dette kommer også en overraskende mengde dynamikk, for du er ikke den eneste sjelen som glir frem i snøen, det er også andre skiståere, villdyr og til og med utfordrende omgivelser som må tas hensyn til i jakten på den perfekte konkurransetiden eller bare mens vi prøver å gjøre noen triks i en bakke.

Grand Mountain Adventure
Grand Mountain AdventureGrand Mountain Adventure

Presentasjonen er også utmerket. Vi styrer alt fra et topperspektiv hvor vi ser vår lille skigåer og hans omgivelser som små, nesten papirliknende miniatyrer og vakre partikkeleffekter med dype snøspor som skiene etterlater. Legg også til at spillet har en form for tilt-shift-effekt så har vi et ganske bedårende lite spill. Lyden er også utmerket med et klart lydbilde, men også den tidligere nevnte musikken som er pop-aktig og lett elektronisk. Denne høres mest mens jeg tar for meg de ulike utfordringene og konkurransene vi finner på kartene.

Disse konkurransene og utfordringene gir deg skipass, og med disse skipassene låser man opp muligheten for å bruke skiheiser som gir meg nye deler av de ulike kartene. Disse skiheisene forandres etterhvert også til punkter vi raskt kan reise til uten at vi behøver å reise hele veien selv etter hver tur ned bakken. Spillet er fullt av disse små kvalitetsdetaljene som gjør livet litt enklere under spillingen. Det finnes også en liten rewind-knapp i hjørnet som er nyttig om man tabber seg ut i bakken eller om man vil prøve seg på en utfordring på nytt umiddelbart.

Grand Mountain Adventure

Men et av de beste aspektene med Grand Mountain Adventure er kontrollene. De kan ta en liten stund å vende seg til, men etter en stund blir de lette å mestre. Man velger hvilken vei karakteren skal lene seg ved å trykke på sidene av skjermen. Et lett slalommønster sikrer den beste farten, litt som hvordan man styrer Noodle i Snake Pass. Man bruker også berøringskontrollene for å bremse eller hoppe, ved å swipe nedover for å bremse, og trykke ned på begge sider for å hoppe, noe som gjør spillet veldig behagelig å kontrollere. Dette er ikke et komplisert spill i det hele tatt, men det krever litt teknikk og øving for å mestres.

Jeg er som sagt veldig positivt overrasket over Grand Mountain Adventure og anbefaler det sterkt til alle som vil ha et ytterst behagelig tidsfordriv på mobilen. Det er lett å være kynisk i dag med dagens digitale marked for mobilspill, så det er gledelig når man snubler over et spill som dette. Presentasjonen er utmerket og det har fungert bra på alle mine mobiler som jeg har testet det på, som Google Pixel 2 og Samsung S10. Det er for øyeblikket bare tilgjengelig på Android, men kommer til iOS i sommer.

9 / 10
+
Utmerket presentasjon, bra spillmekanikk, masse utfordringer og innhold