Godzilla vs. Kong

Godzilla vs. Kong

Hvordan fremtiden til Monsterverse blir fremover er vanskelig å si, men konklusjonen på denne fasen er i hvert fall underholdende om ikke annet.

For meg har Warner Bros.' "Monsterverse"-prosjekt vært litt av en emosjonell berg-og-dalbane. Den originale Godzilla-filmen til Gareth Edwards fra 2014 er en av mine favoritt-monsterfilmer gjennom tidene, og jeg benytter gjerne anledning til å forsvare den mot kritiske røster. Den er intens, godt sammensnekret, har et spennende tempo og ikke minst har den en fantastisk truende tolkning av tittelrollefiguren.

Går vi derimot videre til oppfølgeren Godzilla: King of the Monsters fra 2019, snakker vi om en av de verste monsterfilmene jeg noensinne har sett. Enhver form for dybde er byttet ut med fullstendig meningsløs karakterutvikling, mens selve spenningen er dårlig koreografert og fordelt ujevnt. Den var ikke bare et bilvrak; den var en kjedekollisjon.

Lista henger med andre ord høyt nå når første fase av dette universet kommer til veis ende med Godzilla vs. Kong, hvor de to ikoniske beistene gyver løs på hverandre mens skuespillere som Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall og Kyle Chandler blir maktesløse vitner til det hele.

En av de største svakhetene i King of the Monsters var det menneskelige elementet, der filmen ga oss et rotete, overeksponert og ganske enkelt teit plott om økoterrorisme, og selv om man aner elementer av dette også denne gangen er Godzilla vs. Kong lettere å tilgi på akkurat dette området. Tro meg, du vil få dårlig dialog her også med tjukt påsmurt eksposisjon på kjøpet, men regissøren Adam Wingard bruker langt mindre tid på å skjønne at vi kun er her for å se Kong og Godzilla banke hverandre opp.

Men la oss bare for ordens skyld oppsummere plottet. Godzilla har gått fra å være en frelser og beskytter av menneskeheten til å bli dets fiende, uten noen god forklaring på hvorfor. Mens verden fortsatt sliter med å komme seg til hektene etter kampen mellom Godzilla og Ghidorah, går organisasjonen Monarch etter det ene våpenet de har til disposisjon for å roe eller tekke den herjende alfahannen: Kong. Dermed er det duket for kamp, og det er det.

Joda, geologen Skarsgård og antropologlingvisten Hall prøver å forstå Godzillas herjinger, og Millie Bobby Brown leverer nok en middelmådig opptreden som Madison Russell, men som nevnt skjønner Wingard at vi ikke er her for å se menneskene mingle, så deres opptreden i filmen er redusert til et minimum. De er fortsatt til stede, dessverre, men de er ... mindre til stede.

Godzilla vs. Kong

Hall og Skarsgård leverer imidlertid brukbare opptredener og tjener som filmens sentrale ankere, så filmen er ikke forferdelig hvis man skal vurdere skuespillerprestasjonene. Det virker derimot som at filmen forstår hva den skal være og retter dermed fokuset mot Kong, som fremtrer som en mer velbalansert figur enn noen av hans menneskelige motstykker, noe som både er imponerende og deprimerende på en og samme tid.

Dermed kjemper de, nesten utelukkende, i rundt to timer. Og hvilke enorme kamper det er. I motsetning til King of the Monsters har Wingard langt mer kontroll over sitt håndverk, noe som kommer særlig frem i posisjoneringen og tempoet han presenterer i filmen. Dette sørger for at sammenstøtene mellom de to har ekstremt stram koreografi og er utsøkt fanget på kamera.

Det hele ser bra ut også med pene og detaljerte CG-animasjoner over hele fjøla, og her er det rom for både spektakulære helhetsbilder og boksekamper som går helt opp i trynet på slåsskjempene. Vi finner til og med kløktig bruk av farger og kontraster som sørger for at vi forstår skalaen på det hele, og det virker aldri som at filmen går tom for ideer for å gjøre kampene forfriskende.

På noen måter er det synd å se at Wingard overgir seg fullstendig til B-filmkonvensjoner. De fleste fans og anmeldere virker til å være tilfreds med å se Godzilla vs. Kong som en film som bare identifiserer seg selv som en pulp-film, men for meg beviste Godzilla anno 2014 at du kan lage en truende monsterfilm med et lettere overdrevent plott som tar seg selv alvorlig uten at det blir komplett nonsens. Alt dette mangler her, ettersom filmen lener seg mer i retning av en wrestlingkamp med litt uønsket støy rundt.

Når alt dette er nevnt må det likevel presiseres at Godzilla vs. Kong bringer serien tilbake i form, og i det minste beviser den at Warner Bros. kan lage spennende monster mash-up-filmer. Hvordan fremtiden til Monsterverse blir fremover er vanskelig å si, men konklusjonen på denne fasen er i hvert fall underholdende om ikke annet.

7 / 10