Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
forspill
G.I. Joe: The Rise of Cobra

G.I. Joe: Rise of the Cobra

Den gamle actionfiguren G.I. Joe er på vei til det store lerretet, og Electronic Arts er i full gang med et lisensspill basert på den gamle soldaten. Vi sendte Marius Kvitberg Evjenth til Sverige for å se hva vi kan forvente oss.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Annonser

Navnet G.I. Joe vekker nok mange ulike assosiasjoner der ute. Noen har kanskje sett den fete traileren fra filmen som kommer til høsten, andre har lest tegneseriene eller til og med lekt med figurene fra gamle dager. G.I. Joe er nemlig et 45 år gammelt varemerke som tilsvarer vår Action Man, bare mye, mye større. Litt på samme måte som Barbie har blitt brukt til å illustrere motebildet i de ulike epokene etter femtitallet, har det vært G.I. Joe figurer som følger den gjengse amerikanske soldaten og presenterer ham for allmuen. Når Hasbro nå satser for fullt på lekesoldaten igjen, har de rotet i arkivene og funnet fram til en stil fra 80-tallet hvor konseptet er utvidet til et eliteteam av litt speisa og futuristiske soldater, og langt fra alle er amerikanske, slik at markedet også gjelder oss i resten av verden.

Historien i spillet er fortsatt klassifisert, men siden stilen stammer fra relanseringen av G.I. Joe-dukken i 1982 (og tittelen tatt i betrakning), gir det mening at et internasjonalt team av soldater må hamle opp med det kjempeonde terrornettverket ved navn Cobra. Jeg tror vi er trygge for et mesterplott her, nostalgiverdien alene vil nok sikre salgstall. Spillet tar riktignok plottmessig utgangspunkt i filmen, og personene (eller figurene) er like som i filmen, men Hasbro har også gitt EA fri tilgang til alle 45 årene med kildemateriale. Ifølge utviklerne selv har det resultert i en saftigere utgave av filmen, og det skal visstnok eliminere faren for enda et grusomt lisensprodukt. Vel...

Under presentasjonen i Stockholm nylig fikk jeg noen ord med EAs utsendinger fra spillprosjektet, og innsyn i gameplayet. Det var ikke en bare hyggelig opplevelse, og da jeg ville rette opp inntrykket med å prøve selv, fikk jeg smekk på lanken. Bare se, ikke røre, var beskjeden. Snakk om å skyte seg i foten, for etter å ha sett filmtraileren først var jeg klar for grafikkeldorado, sakte film og eksplosjoner. Og hva fikk jeg se? En blass run&gun-affære for to spillere, med klønete animasjoner og autentiske geværer som skyter stråler fra en litt annen tidsalder enn de prøver å gi inntrykk av. Nå står det faktisk respekt av å konsekvent gå mot strømmen av lisensspill, og heller kikke på de gamle NES-variantene av G.I. Joe for inspirasjon. Likevel klarte jeg bare ikke å bli fascinert av løping gjennom baner som minnet om gammel Crash Bandicoot i utformingen mens man skyter roboter og en og annen soldat som blinker vekk med en gang han biter gresset. Det virket bare ikke særlig gøy.

Litt oppklarende var det å få høre tankegangen bak prosjektet, og ikke ulikt en del andre kommende spill fra EA er fokuset på å bedre forholdet mellom gode og elendige spillere, slik at vi alle kan leve sammen i en lykkelig verden mens vi spiller G.I. Joe i coop. Det er unnskyldningen for at figurene i spillene ikke kan noen særlig andre triks enn å løpe, skyte og rulle, slik at far klarer brasene og kan spille sammen med sin sønn og slik knytte sterke familiebånd. Sønnen er også fornøyd, for han kan få masse poeng og skryte på Live, uten en medspiller som løper i veien, siden systemet er så lett å sette seg inn i. Nok en gang blir altså hardcore-massene avspist med multipliers og highscores, og det kan være en like fantastisk ting som en spekulativ og sleip ting. Her er det nok mest av det siste. Jeg stusser også litt over at det må se så fordømt kjipt ut. I traileren ser vi for eksempel en rå ninjatype som sparker alvorlig rumpe, og han er absolutt med i spillet, men mer som en Ryu Hayabusa med betraktelige funksjonshemninger.

Noen magre pluss skal EA tross alt ha for den modige arkadesatsingen, en tilsynelatende skammelig smidig coop-støtte og det faktum at spillfigurene på mange måter ser litt ut som stive plastfigurer, som er meningen, ifølge EA-folkene selv. Men likevel, nei, dette har jeg fint lite tro på. Det går an å håpe at spillet føles helt fantastisk når man får lov til å spille selv, men det så egentlig ikke sånn ut. Det kan også hende at noen sene kvelder kan bli ganske intense i coop, men da finnes det andre alternativer.

G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra
G.I. Joe: The Rise of Cobra

Relaterte tekster

G.I. Joe: Rise of the Cobra

G.I. Joe: Rise of the Cobra

FORSPILL. Skrevet av Marius Kvitberg Evjenth

Den gamle actionfiguren G.I. Joe er på vei til det store lerretet, og EA er i full gang med lisensspillet. Vi sendte Marius Kvitberg Evjenth til Sverige for å se hva vi kan forvente oss.



Loading next content