Norsk
Gamereactor
artikler
FIFA 17

Game Changer: Fem forbedringer FIFA 17 trenger

Den er mer pålitelig enn en tysk togtabell, FIFA-serien. Til høsten kommer årets innslag og vi har notert oss fem forbedringer EA bør diske opp med...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Den har eksistert helt siden 1993, da under navnet FIFA International Soccer, men det var først med lanseringen av FIFA 09 i 2008 at serien parkerte Pro Evolution Soccer. Deretter har FIFA vært den ubestridte kongen på haugen, og fremdeles ligger PES såpass langt bak salgsmessig at erkerivalen nesten ikke kan kalles en konkurrent lenger. Når det er sagt ble hverken FIA 15 eller FIFA 16 tatt spesielt godt imot av kritikerne. Faktisk ligger disse spillene med lavest gjennomsnittlig score siden FIFA 08, og dermed har EA en slags snuoperasjon å gjøre med FIFA 17 i år.

Samtidig har PES-spillene nemlig kommet seg, og selv om lissenstunge FIFA ikke står i fare for å bli tatt igjen helt ennå, burde ikke EA ta suksessen for gitt. Her i Gamereactor ønsker vi naturligvis jevne og gode dueller mellom rivalene hvert eneste år - det er slik det blir gode spill av - og for FIFA sin del har vi notert oss fem punkter vi mener er essensielle for å bedre den digitale fotballopplevelsen.

FIFA 17FIFA 17FIFA 17
HQ
Dette er en annonse:

1. En tilpasset vanskelighetsgrad

I jaget etter å gi rutinerte spillere en real utfordring økte EA vanskelighetsgraden på de høyeste nivåene i FIFA 16. Det er en god tanke, men dessverre ble justeringene gjort på en lite tilfredsstillende måte. Vanskelighetsgraden i FIFA 16 påvirker nemlig alle lag i like stor grad, uavhengig av hvilke stats lagene har. I tillegg blir mye av utfordringen diktert av utenforstående årsaker, slik som spillermoral, viktigheten av kampen og ren og skjær flaks. Dette betyr at man kan ha en forholdsvis enkel match mot et lag som er like godt som ditt på papiret, og deretter slite mot et lag som egentlig er vesentlig dårligere enn dit. Alt uten å justere vanskelighetsgraden i mellomtiden. Joda, ballen er rundt og alt det der, men sensasjonelle kamper og resultater bør være unntaket og ikke regelen. På bakgrunn av dette håper vi FIFA 17 får en mer "realistisk" vanskelighetsgrad, i mangel av et bedre ord. Det er greit at eksterne forhold kan påvirke, men de burde ikke annullere forskjellene mellom gode og dårlige spillere. David Silva har bedre teknikk enn Alexander Tettey, selv på en dårlig dag.

2. Bedre balanse mellom realisme og moro

De siste årene har EA jobbet for å gjøre FIFA-spillene så realistiske som mulig, og er vi helt ærlige har det gått på bekostning av moroa. Spesielt gjelder dette med tanke på gameplay og kunstig intelligens. At det oppstår tilfeldigheter på banen er i takt med virkeligheten, men forskjellen er at ekte fotballspillere selv har skylden hvis de gjør noe dumt. Hvis de ikke demper ballen skikkelig kan ikke ekte fotballspillere skylle på noen andre enn seg selv, mens FIFA-spillere helt legitimt kan påpeke at feilen lå i selve spillet. Spillmotoren bestemte at du ikke skulle klare å ta imot pasningen skikkelig, selv om du ikke gjorde noe galt selv. Vi sier ikke at tilfeldigheter og flaks burde fjernes fullstendig fra spillet, men de siste årene har disse tingene vært for sentrale. Derfor burde de reduseres kraftig.

Dette er en annonse:

På tilsvarende vis begynte motspillerne i fjor også med skitne knep. Knep som brukes i ekte fotball, men som ikke er noe moro i et spill. Vi snakker om ting som ekstremt defensivt pasningspill (som sjelden rammes av de samme uflaks/dårlig touch-øyeblikkene som du selv må tåle) og uthaling av tiden. Problemet er at det ikke hjelper å øke presset hvis den datastyrte motstanderen spiller defensivt. De blir aldri stresset av det, og fortsetter med perfekte passinger som gjør det veldig vanskelig å snappe opp ballen. Dette gjelder spesielt på høyere vanskelighetsgrader.

Når moroa begynner å ebbe ut i realismens navn har ting gått for langt. Derfor håper vi EA reduserer matchdikteringen og gir oss tilbake mer av kontrollen. De trenger ikke å simulere nervene til spillerne mot slutten av viktige kamper, og tvinge frem feil vi ikke fortjener å se. Vi har nok med å takle våre egne, ekte nerver.

HQ

3. Mer polert gameplay

For å kunne markedsføre spillene bedre introduserer EA alltid nye funksjoner i hvert spill, som ofte tildeles forskjellige buzz-words. Vi har ikke noen problemer med nye funksjoner, tvert imot, men det må være funksjoner som tilfører spillet noe positivt, og ikke bare nyheter for nyhetenes skyld. Alt for ofte har vi sett endringer som er mer negative enn positivt for spillet, fordi markedsføringsavdelingen har mast om noe nytt de kan skryte av i trailerne.

Det FIFA 17 trenger i stedet for masse unødvendige nyheter, er raffineringer. Spillet trenger mer polert gameplay, med mindre rare feil innen fysikk og spillerkollisjoner.

4. Bedre karrieremodus

Vi satt pris på de nye treningsøktene som ble innført i karrieredelen til FIFA 16, men det er fortsatt mye mer som kan bli forbedret i denne populære modusen. Karrieredelen har i det hele tatt stagnert for en stund siden, og trenger en skikkelig oppussing. Her snakker vi ikke om sporadiske nye funksjoner, men en total overhaling. Vi forventer ikke at FIFA 17 skal bli som Fotball Manager, men det er definitivt rom for å gjøre opplevelsen mer dynamisk og morsom også utenfor overgangsperiodene.

Ikke minst burde scouts- og youth-systemene bli fornyet, da de har blitt nesten ubrukelige med årene. Dessuten burde den kunstige intelligensen til trenerne forbedres, slik at ikke alle storlagene begynner å forfalle etter tre-fire sesonger. Det er moro at FIFA former sin egen alternativ fremtid for fotballen, men det bør ha en viss rot i virkeligheten.

FIFA 17FIFA 17FIFA 17

1. Fornyelse av Ultimate Team

Ultimate Team er en gås som legger gylne egg for EA, og hvert år bruker spillere ufattelige summer (kollektivt) på å kjøpe seg pakker med spillerkort. Også her har EA lagt til mindre nyvinninger hvert år, uten å endre den sentrale strukturen.

Det har vært moro med Ultimate Team for all del, men nå er det på tide å stokke om kortene litt, så ting ikke føles så rutinepreget. Til å begynne med kan EA for eksempel redusere antall Team of the Week-, Season- og Year-kort, slik at modusen blir litt mer oversiktlig og mindre oppblåst. Videre trengs en ny struktur for gjennomføring av turneringer, som er mer inspirerende for konkurransemennesker. Vi vil få følelsen av å faktisk spille i en ordentlig turnering, kontra dagens struktur som i praksis bare er noen matcher etter hverandre som gir bonuser hvis du klarer å vinne. Det bør være andre forskjeller mellom turneringsspill og ligaspill enn antall matcher som er satt opp.

Vi hadde heller ikke sagt nei til større ordinære belønninger for hver match du gjennomfører. Dere tjener såpass mye på Ultimate Team EA, at dere kan koste på dere litt flere coins til hardarbeidende spillere. De kommer ikke til å slutte å kjøpe FIFA Points av den grunn.

Det var våre punkter. Hva synes du EA må prioritere for å gjøre gressmatta mer forlokkende i år? Og ikke si "legg til biler med rakettmotor", for det har noen gjort allerede.

HQ
FIFA 17FIFA 17FIFA 17

Relaterte tekster

7
FIFA 17Score

FIFA 17

ANMELDELSE. Skrevet av Ricardo C. Esteves

Med årets utgave leverer endelig EA Sports spillet de lovte oss for to år siden. Vi har tatt avspark i årets digitale fotballsesong...

0
Kaizer Chiefs entrer esportens verden

Kaizer Chiefs entrer esportens verden

ESPORTSTEKST. Skrevet av Sam Bishop

Fotballklubben Kaizer Chiefs har annonsert at de skal delta under tilstelningen Rush Esports 21.-23. juli ved Sandton Convention Centre i Johannesburg. Kaizer Chiefs'...

0
Prøv FIFA 17 gratis på Xbox One

Prøv FIFA 17 gratis på Xbox One

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Nå er det ikke mange dagene igjen til Electronic Arts skal avduke FIFA 18, og i den sammenheng ønsker de å gi fjorårets utgave litt ekstra oppmerksomhet. Nå kan nemlig...



Loading next content