Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Silent Hill - over og ut, eller hva?


Noen av dere som husker de første 4 Silent Hill spillene i serien til PS1 & PS2? Husker dere også den hypen vi (Silent Hill fans) fikk da vi fikk vite at Kojima skulle lage Silent Hills, med å demonstrere først P.T. demoen? Nå som Kojima er helt stumme og ikke sier et eneste ord om Silent Hill, spør jeg dere... Hva ville dere ønsket hadde vært med i det nye Silent Hill spillet og hvordan ville dere at spillet skulle vært? Vær kreative og tenk på hvordan de tidligere i serien har vært!
Solidus95
  • 0
Samme setting som 2, med tett tåke, flere utforskbare bygninger og tilfeldig genererte fiender (spawner ikke på samme plassen, ulike typer og liknende). Robbie og Pyramid Head leker med hode våre på ulike møter. Robbie med mer psykologisk terror, mens PH blir mer jagesekvenser. Gjerne ha et craftingsystem. Slik får vi både tilgang til våpen, samtidig som vi blir fristet til å utforske skumle områder for ressurser.
Likte tanken din. Jeg ville heller ha ønsket et atmosfære som lignet på 3'ern med misdannede "verden" og flere forskjellige fiender enn det pleier å være i spillene, og selvfølgelig ha med Pyramid Head tilbake inn i serien. Hadde vært kult med Robbie som et egen boss, som også er et slags easter egg i spillet å finne. Og så klart ha med referanser (og områder) fra de i tidligere i serien. Må si jeg ble overrasket da jeg leste om historientil Walter Sullivan i Silent Hill 2 (var HD Collection utgaven), det var jo kult 👏🏾
Solidus95
  • 0
I første omgang vil jeg ha en HD Collection evt. Remake som er tro mot de første 3-4 spillene og som ikke sliter med haugevis med bugs og glitches. Jeg er glad jeg har spillene til PS2 for den nåværende HD Collectionen er bare noe tull.

Ellers vil jeg også tilbake til stemningen og stilen fra Silent Hill 2, hvis det en eller annen gang kommer et nytt spill. 4ern har et veldig kult konsept, men i utgangspunktet så er bare 1-3 de "ordentlige" silent hill spillene og av de 3 så er det 2ern som skiller seg ut. Det psykologiske aspektet er virkelig spennende. Samtidig vill jeg ikke ha noe moderne skrekkspill BS. Silent Hill er spennende på grunn av ambient horror, ikke jump scares. Samtidig må ikke fokuset være på combat (slik det ble i de nyeste spillene). Kan man drepe alt uten store problemer så forsvinner spenningen. Og hvis det skal være combat i spillet så må det ha tyngde og det må være lite ressurser (kuler og krutt).

Problemet er nå at jeg egentlig bare forteller hva Silent Hill 2 er og vi trenger ikke et nytt silent hill 2. Silent Hill 2 er tross alt (i mine øyne) et perfekt spill. PT så ut til å kunne bli veldig spennende, men jeg vet ikke.

Siterer Eirik Hyldbakk Furu:
Robbie og Pyramid Head leker med hode våre på ulike møter.


Dette fungerer ikke. Pyramid Head er en refleksjon av James Sunderlands psyke. Det samme kan sies om alle de andre fiendene i Silent Hill 2, som representerer ulike deler av James Sunderlands indre demoner. Han er redd for og benekter disse tankene men i Silent Hill så manifisterer disse ideene seg. Selvfølgelig er det en rekke teorier om dette, men faktum er at mye tyder på at andre "normale" karakterer du møter i Silent Hill 2 ikke oppfatter de grusomme monstrene på samme måte som hovedpersonen.

Hvis vi får et nytt SH spill med samme stil som 2ern så må monstrene i det spillet reflektere den nye hovedpersonens indre demoner, lyster, frykt osv. Det er klart at disse temaene ofte fort vil handle om noe trumatisk som har skjedd med hovedpersonen, seksualitet man sliter med, vold, mentale lidelser osv. Hvis den nye hovedpersonen er en homofil dame, som benekter sin egen seksualitet på grunn av det konservative miljøet hun vokste opp i, så burde det reflekteres i de monstrene hun møter i Silent Hill. Samtidig kunne det vært spennende å se hvordan en karakter med posttraumatisk stress syndrom hadde klart seg i Silent Hill (ødelagt av flere år med krig), eller rett og slett en karakter som er "gal".
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Hadde jo vært kult med å fått et nytt Silent Hill spill der fokuset handler om deg selv og indre psykiske verden du lever i. Husker vel sirkus området (Caroussel eller hva det stedet heter) i Silent Hill 3, der du slosser mot deg selv i "ond" versjon. Det var en heftig kamp med syk bakgrunnsmusikk. Husker den sekvensen fremdeles, for det var så kongebra laget, og slike sekvenser føler jeg mangler i de nyere SH spillene som er i markedet.
Solidus95
  • 0
Siterer Solidus95:
Husker vel sirkus området (Caroussel eller hva det stedet heter) i Silent Hill 3, der du slosser mot deg selv i "ond" versjon. Det var en heftig kamp med syk bakgrunnsmusikk. Husker den sekvensen fremdeles, for det var så kongebra laget, og slike sekvenser føler jeg mangler i de nyere SH spillene som er i markedet.


Helt enig. Hele Silent Hill 3 er kongebra. Problemet med de nyeste SH spillene er at det nye studioet som produserte de spillene ikke forstod hva Silent Hill egentlig handlet om. Dette er ikke første gangen amerikanere missforstår hva som gjør et japansk produkt bra. Økt fokus på action, dårlige puzzles, dårlig ambient horror, og ikke minst kjedelige karakterer fører nødvendligvis til et kjedelig spill. Men så lenge man får drepe noen monstre så er det kanskje greit. Silent Hill Origins til PSP er kanskje det nærmeste de noen gang kom til å lage et godt Silent Hill spill, men det er jo bare en dårlig kopi av de første spillene, der de også viser at de ikke har peiling på loren i serien. Downpour var godt produsert, men ufattelig kjedelig.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Får håpe på at Konami en dag vil vende SH-serien tilbake til slik som spillene har vært. Skummelheten er jo latterlig lavt med de nye SH-spillene og er mere fokus på "jump-scares", som ikke er poenget med SH-serien. Poenget er atmosfæren, musikken og den skumle følelsen du får FØR du trykker på "New Game". Husker godt da jeg skulle prøve SH3 for aller første gang det kom ut i markedet, turte ikke å spille det etter at jeg så intro videoen av den (ikke trykk på noen knapper i 1 min, eller no sånt i hovedmenyen så dukker videoen opp). Rundet den etter en stund senere, fordi... Jeg måtte få med meg historien xD
Solidus95
  • 0
Siterer Solidus95:
Får håpe på at Konami en dag vil vende SH-serien tilbake til slik som spillene har vært.


Det ser dessverre ut som Konami ikke lenger vil produsere/gi ut AAA spill. De mener at de ikke tjener nok penger på det. Det beste vi kan håpe på er at de selger rettighetene til et studio som faktisk respekterer hva de gamle SH spillene handlet om.

Siterer Solidus95:
Poenget er atmosfæren


Helt enig. Bare på grunn av designet, lyd, osv, så kan selv de roligste områdene være veldig ubehagelige å spille gjennom første gang.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg har relativt lite erfaring med denne serien. Men nå som Kojima har inngått et samarbeid med Sony, så er det vel ikke umulig at han tar den opp igjen?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Jeg har relativt lite erfaring med denne serien. Men nå som Kojima har inngått et samarbeid med Sony, så er det vel ikke umulig at han tar den opp igjen?


PT/Silent Hills tenker du på? Det går nok ikke. Konami har fremdeles rettighetene til Silent Hill, så Kojima kan ikke gjøre noe med den serien nå.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
PT/Silent Hills tenker du på? Det går nok ikke. Konami har fremdeles rettighetene til Silent Hill, så Kojima kan ikke gjøre noe med den serien nå.


Det stemmer vel forsåvidt ja. Da følger det nok MGS i "graven".
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det stemmer vel forsåvidt ja. Da følger det nok MGS i "graven".


Slik jeg ser det så har begge de seriene vært ferdig for mange mange år siden. MGS4 (200 er det siste ordentlige MGS spillet for meg, og selv det hadde jeg noen problemer med. Det siste Silent Hill spillet er vel 4ern og det kom ut i 2004. Silent Hill trengte en reboot for å forbli relevant og PT/Silent Hills kunne vært den rebooten men slik det er nå så kommer nok ikke det til å skje. Dessverre.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Både Silent Hill og Metal Gear Solid serien er under Konami sine hender og har rettighetene til. Men jeg ser jo at Konami sliter med Silent Hill serien, så de burde heller selge den ut til en annen gruppe som FAKTISK viser respekt til seriens opprinnelige røtter!
Solidus95
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Slik jeg ser det så har begge de seriene vært ferdig for mange mange år siden. MGS4 ( 2009 ) er det siste ordentlige MGS spillet for meg, og selv det hadde jeg noen problemer med.


Forsåvidt nokså enig i det. Phantom Pain var ikke akkurat et veldig nødvendig tilskudd i en serie som allerede var "avsluttet". Selv om det var mye med spillet som allikevel falt i smak.

Siterer Solidus95:
Men jeg ser jo at Konami sliter med Silent Hill serien, så de burde heller selge den ut til en annen gruppe som FAKTISK viser respekt til seriens opprinnelige røtter!


Forhåpentligvis vil de "slite" med MGS også. Tør ikke å se for meg hvordan det skal bli uten Kojima. Nye Call of Duty .... *grøss*
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Forsåvidt nokså enig i det. Phantom Pain var ikke akkurat et veldig nødvendig tilskudd i en serie som allerede var "avsluttet". Selv om det var mye med spillet som allikevel falt i smak.


Godt at det falt i smak hos noen ihvertfall! For meg var det dessverre ikke en opptur

Siterer Glorfindel:
Forhåpentligvis vil de "slite" med MGS også. Tør ikke å se for meg hvordan det skal bli uten Kojima. Nye Call of Duty .... *grøss*


Heldigvis trenger vi ikke kjøpe MGS6 om det dukker opp.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Prøv å huske å vinkle mer innpå at her handler det om SH-serien 😊
Solidus95
  • 0
Det er vanskelig ikke å være litt bakstreversk hva angår Silent Hill. Silent Hill 1-3 (men spesielt SH2 som Crazy Kraken er inne på) er fortsatt noen av de beste eksemplene på spill som fortellende medie. Til for at disse kvalitetene ofte blir overskygget til fordel for de mer overfladiske kvalitetene spillene har som "skrekkspill", når SH skal oppsummeres i spillmedia.

Derfor vil det fra min side alltid være et håp om at serien i fremtiden kan gå tilbake til røttene, vekk fra de siste famlende forsøkene på...ja gudene vet hva (selv om shattered memories var kult nok). Å si noe mer konkret om akkurat hvordan et nytt spill bør være er derimot vanskelig å si noe om. Det må fange kvalitetene fra de tre opprinnelige spillene, men uten å bli en ren hyllest eller "fan fiction" til de gamle spillene...en vanskelig balansegang.

Med tanke på at det de siste årene har vokst opp en nisje for mer sære men samtidig relativt tilgjengelige opplevelsesbaserte spill (stanley parable. dear esther, among the sleep, the walking dead). I tillegg til at vi har fått nye lanseringer av REmake og RE: zero, som viser en viss interesse for det mer lavmælte "survival horror" gameplayet fra gammelt av. Så er det kanskje et håp om at også Silent Hill kan få en renessanse som noe annet enn nok et "moderne" skrekkspill fullt av action og/eller jump scares... men med tingenes tilstand hos Konami er det vel lite sannsynlig at serien i det hele tatt får en ny installasjon.
This is great banter, it really is.
  • 0
Blir det en dag en ny utgivelse av Silent Hill spill, så ville jeg nok ønsket meg en real remake av 1'ern (på samme måte som FF7 blir, utenom ikke episodebasert, takk!). Det ville inkludert både nye folk inn i serien og gamle fans.
Solidus95
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!