Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


I dag har jeg spist brødskiver og en pizza. Resultatet var den beste treningsøkta jeg har hatt på over en måned.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • gnyg
  • gnyg
Siterer remote:
Men man finner alltid artikler med forskning som sier det motsatte. Forskning.no kom senere ut med en artikkel om at det var farlig likevel. Det viktige er å se på metastudier og review-artikler. Det kom nylig ut en review-artikkel om at matvarerådene ikke er basert på forskningsresultater. Det sier sitt.


Det er nok ufarlig, og det er nok farlig. Spørsmålet bør på generelt grunnlag være "hva er utvalget?" og "hvem er populasjonen?". Proteinpulver vil eksempelvis ha effekt på utrente mennesker, mens topptrente mennesker vil ha mindre effekt av det. Har selvfølgelig ikke lest meg opp og sett på forskningsartikler og så videre, men det er naturlig å tenke på i alle fall.

70 kg i knebøy i dag!
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Nå har jeg fått to lårhøner på under en uke. Den siste gir meg tilfeldige spasmer i beinet.
Men, fotball er stort sett gøy da.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nå har jeg fått to lårhøner på under en uke. Den siste gir meg tilfeldige spasmer i beinet.
Men, fotball er stort sett gøy da.


Verdt det. Vil jeg tro xD
  • 0
Siterer Quinzel:
Verdt det. Vil jeg tro xD


Lårhøner sitter heldigvis ikke så fryktelig lenge. Verre å tråkke over eller ryke noe.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Lårhøner sitter heldigvis ikke så fryktelig lenge.


Da er det bare å kjøre på^^
  • 0
Kjøpte meg noen mikrovekter til treningen jeg. Virker så langt som en fin investering. Å øke 2,5 kilo i øvelser var innen nå som å stange mot en betongvegg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Deltok på et 10km løp på lørdag, i anledning hjembygdens 20 år som by. Endte opp på 42.57. Helt greit for min egen del, med tanke på hvor lite spesifikk kondisjonstrening jeg trener. Det verste var egentlig at 70% av løypa var på asfalt. Er jo fremdeles ødelagt i beina...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Det verste var egentlig at 70% av løypa var på asfalt. Er jo fremdeles ødelagt i beina...


RIP knees.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
RIP knees.


Verst for lår og legger egentlig. Bøy i dag var ... ikke behagelig.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Deltok på et 10km løp på lørdag, i anledning hjembygdens 20 år som by. Endte opp på 42.57. Helt greit for min egen del, med tanke på hvor lite spesifikk kondisjonstrening jeg trener. Det verste var egentlig at 70% av løypa var på asfalt. Er jo fremdeles ødelagt i beina...


Det er en veldig solid tid hvis du ikke trener noe særlig med løping. Du flyter kanskje på gammel storhet?

Synes den stakkarse asfalten får for mye tyn. Det er jo et raskt underlag, og så bare klager man på den.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Siterer remote:
Det er en veldig solid tid hvis du ikke trener noe særlig med løping. Du flyter kanskje på gammel storhet?


Det er nok en mulighet, men jeg hadde garantert ikke klart 10 km til i det tempoet.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det er nok en mulighet, men jeg hadde garantert ikke klart 10 km til i det tempoet.


Hehe, det hadde tatt seg ut. Man må jo ta ut alt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har begynt å spise en halv boks tunfisk, med noe selleri, salat og valnøtter til frokost hver eneste dag, og det har ført til langt mer stabil helse og færre utslag på allergier. Det liker vi.

Har dog gått opp nesten 30 kilo, siden jeg fant noen å dele livet med, så det er tydelig at jeg lever et mer komfortabelt liv nå. Depresjonen var det som holdt meg under 100kg XD
Men vi spiser sunt og vekta plager meg ikke lenger, så jeg vil si det er helt greit.

Trening har nok blitt et ikke-tema lenge nå, men det ser ut til å forandre seg mot sommeren neste år. Skal operere foten så jeg kan gå normalt igjen, og etterhvert jogge/løpe litt. Kanskje trening kan bli rutine etterhvert for meg også.
  • 0
Siterer TK Art:
Trening har nok blitt et ikke-tema lenge nå, men det ser ut til å forandre seg mot sommeren neste år. Skal operere foten så jeg kan gå normalt igjen, og etterhvert jogge/løpe litt. Kanskje trening kan bli rutine etterhvert for meg også.


Slik jeg tolker det er det trening for å vektreduksjon som er målet, og i den forstand er også styrketrening et godt alternativ dersom du ikke får beveget deg så mye ellers. Man brenner ganske mye kalorier hvis man kjører mange repetisjoner med moderat vekt, og økt muskelmasse vil igjen føre til en høyere passiv forbrenning, så det er så absolutt mulig å komme i gang hvis du ønsker det.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer TK Art:
Trening har nok blitt et ikke-tema lenge nå, men det ser ut til å forandre seg mot sommeren neste år. Skal operere foten så jeg kan gå normalt igjen, og etterhvert jogge/løpe litt. Kanskje trening kan bli rutine etterhvert for meg også.


I tillegg til det mannen over meg sier om styrketrening, vil jeg mene at trening ikke er det viktigste med tanke på vektnedgang. Sixpacken lages på kjøkkenet. Man skal ikke behøve å bevege seg en eneste meter for å holde seg slank, dersom man spiser optimalt. Hovedårsaken til overvekt eller "de ekstra kiloene" er at man spiser mer karbohydrater enn man tåler. Karbohydrater øker blodsukkeret og også insulinet i blodet som har i oppgave å senke det. Insulinet er et fettlagringshormon. Spiser du sukker, forbrenner du sukker. Fett er det eneste makronæringsstoffet som ikke øker insulinet og dermed ikke kondisjonerer kroppen til å forbrenne sukker, men fett. Dette er en mye mer langvarig og stabil energikilde, som virkelig holder blodsukkeret stabilt. Altså spis så mye naturlig fett du klarer og hold deg unna raffinerte karbohydrater, så vil kiloene forsvinne av seg selv. Spis så mye meierismør, ost, egg og sæterrømme som du får til i tillegg til alt annet med mye fett i seg. Trening kan hjelpe, selvsagt, men er ikke hovedårsaken til overvekt. Selv eliteutøvere kan ha risiko for å få diabetes type 2.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Merker selv at jeg har så mange opp og nedturer angående treningsmotivasjon. Give me a goooooal...
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Vel, nå er det over et år siden sist. Opererte foten i mars i fjor, og den er helt fin nå, men det ble ikke noe særlig trening eller godt kosthold i fjor gitt. Litt økonomibasert depresjon limte meg til sofaen hele høsten og vinteren. Har ikke pakket på flere kilo, men heller ikke tatt noen av siden sommeren, så jeg har ligget på 120 blank en stund.
Nå er dog både jeg og madammen bestemt på å nå komfortvekten og bli der. Et sannsynlig mål, hverken mer eller mindre. Det vil si at jeg bare trenger å droppe 20 kilo, og 3 av de har allerede svunnet på ei uke, så det går kjapt nå i begynnelsen. Fokuserer dog heller på stabilitet, og mer naturlig vekttap, så jeg overdriver på ingen måte hverken innen trening eller kosthold.
Spiser det jeg trenger, og beveger meg som jeg ønsker selv. Burde gå greit å opprettholde den livsstilen. Desto mindre jeg trenger å tenke på livsstilen min, desto lettere er det å fortsette å leve sånn. Jeg er 196 høy, så hvis jeg kan holde meg på 100 kilo over lengre tid, gjennom godt og vondt, så er det helt ålreit. Så kan jeg heller ta av litt mer i fremtiden, hvis jeg føler for det.
  • 0
Siterer TK Quill:
Fokuserer dog heller på stabilitet, og mer naturlig vekttap, så jeg overdriver på ingen måte hverken innen trening eller kosthold.


As it should be.

Selv er jeg litt i villrede når det gjelder trening for tiden. Etter å ha kommet ut i arbeidslivet merker jeg at man har mer lyst til å slenge seg ned på sofaen når man kommer hjem og helst bli der. Jeg klarer allikevel å karre meg opp etter et par timer, men jeg har også en stor mangel på konkrete målsettinger. Jeg føler ikke et behov for å gå noe særlig mer opp i vekt, så styrketrening blir i all hovedsak kun for å vedlikeholde det jeg har. Det tærer naturligvis på motivasjonen.
En vedvarende blå tå har også gjort fotballen mindre gøy og det har heller ikke vært særlig givende å jogge på enten blåholke eller i konsant motvind.

Kanskje jeg bare bør ta en lengre pause. Typ...mer enn én dag...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Detta er ein tråd som bør være meir aktiv.

Noen mål dere har satt for året 2020?
Rainbow Mushroom
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!