Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Hehe, skjønner. Jeg spiser omtrent alt jeg kommer over, så har aldri hatt "problemet".
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Hehe, skjønner. Jeg spiser omtrent alt jeg kommer over, så har aldri hatt "problemet".


Er noen som kan det og

Neida, jeg pleier ikke å være helt nazi jeg heller. Spiser mest mulig rent på hverdager, men kan helle nedpå en pizza eller noe snop i helgene. Å kutte ut ting helt er neppe verdt det i lengden uansett. Å kutte ned er det nok derimot flere som kunne hatt godt av.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Må ha et helsikkes godt grunnlag


Jeg har løpt 50-70 km konstant i lang tid, og har syklet en del i tillegg. Det aller meste går rolig for seg, så det er ikke så tøft. Har som mål å ha en uke med over 90 km i vinter/vår. Hvis jeg løper 10 km alle dager, med unntak av to dager på 13 km og en dag på 24 km er det mulig. Når jeg regner sånn så hørtes det veldig tøft ut ...

Siterer Glorfindel:
#juleformen2016.


Haha, denne var ny!

Siterer Glorfindel:
Det har jeg gjort siden jeg sluttet på videregående. Målet var i utgangspunktet ikke å droppe så mye ned i vekt, men å prøve å bli mer markert i løpet av sommeren. Derav karbokuttet.
Det fungerte forsåvidt greit det, men så glemte jeg som nevnt å justere tilbake når jeg økte det generelle aktivitetsnivået igjen. Det fungerte ikke så greit.


Tror jeg har brent meg på dette jeg også, men jeg prøver å stole på sultfølelsen og spiser mer eller mindre alt ettersom hvor sulten jeg er. Det kan jo variere ganske mye.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Må nevnes at nå som jeg trener 2-3 ganger mindre i uka, så bør jeg begynne å tenke på hva jeg har i meg. Ellers kan det gå galt. Skal heldigvis snart i militæret og da kan jeg gå tilbake til "normalt".
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
All denne løpingen altså. Kunne like så godt vært omdøpt til løpetråden.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
All denne løpingen altså. Kunne like så godt vært omdøpt til løpetråden.


Haha, går mest på rulleski. Men det er vel bortimot uinteressant tenker jeg.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Haha, går mest på rulleski. Men det er vel bortimot uinteressant tenker jeg.


Jeg har ikke tørt å bruke rulleskiene etter at jeg dro på meg tidenes seigeste betennelse i hofteleddsbøyeren...
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Haha, går mest på rulleski.


Sant, sant, du drev/driver vel med ski, stemmer.

Siterer Taktikkeren:
Men det er vel bortimot uinteressant tenker jeg.


Akkurat for meg er det ganske uinteressant, ettersom jeg hverken har prøvd det, eller er interessert i det. Muligens noen andre her som kan noe om det. Glrfndl/He-Man vet jeg at ikke er spesielt glad i sine, heh.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Heh, fikk en skikkelig gøyal opplevelse i går. Har en kompis som jeg har trent en del med siden vi starta opp smått med trening som tolv-trettenåringer, og som alltid har vært generelt i bedre form enn meg, både på kondisjon og styrke. I går tok jeg han med på en core-økt med kettlebells etter min regi. Føltes godt når man endelig stod der med dobbelt så tunge kuler, men allikevel var det han som gikk i gulvet av utmattelse.

Sånne ting gjøre det enda litt mer gøy å holde på såpass intenst som jeg gjør.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Alltid moro å få en slags bekreftelse på at trening funker. Man blir god på det man trener/øver på.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Sånne ting gjøre det enda litt mer gøy å holde på såpass intenst som jeg gjør.


Sånne øyeblikk er alltid en stor milepæl.

Siterer Taktikkeren:
Haha, går mest på rulleski. Men det er vel bortimot uinteressant tenker jeg.


Har vurdert rulleski lenge, men det er mange ting som hindrer jeg. Det er utrolig bra alternativ trening til løping, men det virker skummelt, og jeg kommer garantert til å tryne. Dessuten må jeg finne en perfekt lang og slak oppoverbakke man kan gå diagonalgang i, slik at man ikke bare staker hele veien. Skjer ikke med det første, dessverre.

Så en oppdatering på formen min. Mer løping her dessverre, men ingen andre skriver jo om noe annet, hehe. Har som sagt vært syk i 7 uker, men trent siden oktober og til nå. Var forferdelig å starte på nytt, men formen kommer fort tilbake igjen. Det er deilig å kjenne at pulsen går ned og farta går opp hver uke. Har vurdert treningen min på de 7 ukene og tror jeg trener bedre nå. I olympiatoppens 8-delte intensitetsskala har jeg for det meste trent i lavere sone 2 i en måned. Ikke noe over det før bare noen uker siden. Har de siste ukene en intervalløkt i nedre sone 3/øvre sone 2 for å bygge form, samt en raskere langtur (for meg) med idrettslaget. Har kjørt langtur på to timer på søndager, noe jeg vil prioritere framover. Skal makse ut på 2 timer og 30 minutter. Skal bygge meg opp til å løpe 1 time x 2 i sone 3 i uka. Resten rolig. Bygget direkte på Lydiards prinsipper. Har ikke planer om å løpe på mer intensitet før i mars. Har allerede sett god effekt, men har fortsatt en del igjen til gammel form. Det var det om meg og mitt i denne omgang.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
har selv startet litt løpetrening i det siste, da jeg i all hovedsak de siste årene har fokusert på styrketrening og crossfit. prøver å variere litt med ulike løpeøkter, alt fra langkjøringer til en del intervalltrening. har de siste ukene kjørt en del 4x4 og 10x400m / 10x600m. merker fremgang for hver økt.

Siterer remote:
olympiatoppens 8-delte intensitetsskala

har sett litt på disse sonene. tenker å skaffe meg ei ok pulsklokke asap. noe du anbefaler som ikke koster allverden? (går ut ifra at du har, da det virker som du har litt peiling)
  • 0
Siterer waggener:
har de siste ukene kjørt en del 4x4 og 10x400m / 10x600m. merker fremgang for hver økt.


Flott! Den dagen du ikke merker framgang, er det på tide å roe ned og bare løpe rolig. Da har du "toppet" formen og har ikke mer å gå på med det grunnlaget du har. Mange tror at svaret er å trene hardere, men det gjør vondt verre. Hvis man får tilbakegang er det ALLTID fordi man trener for hardt, altså for mye på for høy intensitet.

Siterer waggener:
har sett litt på disse sonene. tenker å skaffe meg ei ok pulsklokke asap. noe du anbefaler som ikke koster allverden? (går ut ifra at du har, da det virker som du har litt peiling)


Polar har gode klokker til en billig penge med det mest elementære i orden. Ønsker du en litt mer fancy en, så kan en klokke fra Garmin være et kjøp. Klokkene nå til dags har også innebygget pulsmåler hvis det er å foretrekke. Av Garmin-klokker er 25 den enkleste, 35 har optisk pulsmåler. 230/235 er supre klokker for litt mer penger. Hos Polar er M400 er sikker klokke. Du får vurdere pris og hva du trenger.

Når det gjelder de sonene er det sone 3 som er mest utviklende for langdistanseløping. Mange løpere i dag løper opptil flere timer i sone 3 iløpet av uka og helt rolig ellers. Henrik Ingebrigtsen, som er en 1500-meterløper, løper selv mye i det tempoet i grunnperioden.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Etter å ikke ha løpt (men trent mye mer bein og spenst ) i det siste, så dro jeg meg ut i høljeregnet og bekmørket og satte dæven meg ny rekord på 1-mila i går. 44 minutter og 8 sekunder, hele 2 minutter mindre enn den forrige rekorden på litt over 46 minutter. Det å komme ned på 40 minutter er plutselig et realistisk mål.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Etter å ikke ha løpt (men trent mye mer bein og spenst ) i det siste, så dro jeg meg ut i høljeregnet og bekmørket og satte dæven meg ny rekord på 1-mila i går. 44 minutter og 8 sekunder, hele 2 minutter mindre enn den forrige rekorden på litt over 46 minutter. Det å komme ned på 40 minutter er plutselig et realistisk mål.


Dæven, ikke verst. Det er faktisk akkurat det jeg løp det eneste 10-km-løpet sist sesong på. På sekundet. Det var en kontrollmålt og bakkete løype, til mitt forsvar.

Maksimal styrke og spenst er øvelser som har vist seg å være gunstig for løpere, men hvis du ikke har trent noe utholdenhet i det hele tatt, er det en bragd. Du har nok en god grunnform, håper jeg.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Etter å ikke ha løpt (men trent mye mer bein og spenst ) i det siste, så dro jeg meg ut i høljeregnet og bekmørket og satte dæven meg ny rekord på 1-mila i går. 44 minutter og 8 sekunder, hele 2 minutter mindre enn den forrige rekorden på litt over 46 minutter. Det å komme ned på 40 minutter er plutselig et realistisk mål.


Not bad. Jeg løper mest for moro skyld, så jeg er ganske dårlig på å måle hastighet og lengde på øktene mine. Vet derfor veldig lite om hvor jeg ligger hen. Det eneste jeg kan gå ut ifra er et 5-km løp jeg var med på for noen måneder siden, der jeg endte opp på 19.46. Jeg tviler dog på at jeg ville klart å holde samme hastighet i 5-km til.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Hos Polar er M400 er sikker klokke. Du får vurdere pris og hva du trenger.


det var faktisk akkurat denne jeg så på, da jeg skrev forrige post. ser den ligger på rundt 1500 kroner på xxl.no, så det er ikke absolutt innafor.

målet mitt er å løpe 3000-meter på 10.30. det er iallefall karakter a på skolen jeg går på. har i tillegg til det noen rimelig krevende styrkeøvelser som skal utføres (etter løpingen, på eksamensdagen), så det er bare til å gønne på fremover.
  • 0
Siterer waggener:
eg løper mest for moro skyld, så jeg er ganske dårlig på å måle hastighet og lengde på øktene mine. Vet derfor veldig lite om hvor jeg ligger hen.


Nike har en app som fungerer veldig greit til det der. Den heter bare Nike Running, og krever ikke annet enn at du løper med telefonen på deg og GPS slått på.

Siterer remote:
Maksimal styrke og spenst er øvelser som har vist seg å være gunstig for løpere, men hvis du ikke har trent noe utholdenhet i det hele tatt, er det en bragd. Du har nok en god grunnform, håper jeg.


Har jo løpt mye opp gjennom åra, bare ikke så ofte siden sommeren. Da tok jeg gjerne en 5-6 mil i uka fordelt på tre turer.

Siterer waggener:
målet mitt er å løpe 3000-meter på 10.30.


10:30 er brutalt. Hva ligger du på nå?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
10:30 er brutalt. Hva ligger du på nå?


brutalt, ja! absolutt et hårete mål.

jeg har faktisk ingen anelse. kan ikke huske når jeg tok 3000 sist. men tenker å ta en om ikke så lenge, for å se hvor jeg faktisk ligger. skal komme tilbake til hvordan jeg ligger an da.

har du noen gode scores på 3000?
  • 0
Siterer waggener:
har du noen gode scores på 3000?


Løp på 11:40 da jeg var på opptak til utdanning i Forsvaret i sommer, noe som er godt innenfor deres krav (12:00 er kravet for høyeste karakter). Må si meg litt spent på hva slags utdanning du driver med som krever 10:30 for en A.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Løp på 11:40 da jeg var på opptak til utdanning i Forsvaret i sommer

det er en veldig god tid.

Siterer AcH Clawed:
Må si meg litt spent på hva slags utdanning du driver med som krever 10:30 for en A.

politihøgskolen. 3000-meters løp utgjør cirka femti prosent av karakteren, så jeg sikter meg inn på å gjøre det best mulig der. det er uansett på løpingen jeg har mest å hente meg inn på. styrkeøvelsene er jeg ikke så fryktelig langt unna a, per i dag.

utfordringen blir å gjøre det godt på alle øvelsene, rett etter hverandre...
  • 0
Hadde 10.52 på en 3000-meter for et par år siden, da var jeg selv fornøyd. Har nesten ikke trent siste halvåret så skal nok slite med å komme meg under 12.30. Blir bedre når jeg starter i Forsvaret i januar forhåpentligvis.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Blir bedre når jeg starter i Forsvaret i januar forhåpentligvis.


Det kan jeg skrive under på at du blir. Rekrutten er som regel veldig hard, selv for de som er i god form fra før. Var selv i helt elendig form når jeg gikk inn i Januar 2014, med en tid på 16:20 på 3000m, 3 pull-ups, 20 push-ups og 28 sit-ups. Bare ved å gjennomføre rekrutten og å løpe 3-4km en gang i uka gikk jeg ned nesten 3 min på 3000m, samt at jeg tok 10 push og sit-ups mer.

Vet ikke om du har fått det med deg, men etter nyttår så endres de fysiske kravene for førstegangstjenesten, så push-ups og sit-ups utgår til fordel for stillestående lengdehopp og støt med 10kg medisinball. Anbefaler deg å trene spesifikt på det dersom du vil gjør det bra på innrykksprøvene.

Siterer waggener:
politihøgskolen.


Huh. Har det fra en kompis som går på Stavern at de ikke er fullt så brutale på de fysiske kravene der jeg, eller ihvertfall at nivået ikke var så veldig høyt blant gjennomsnittet.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Not bad. Jeg løper mest for moro skyld, så jeg er ganske dårlig på å måle hastighet og lengde på øktene mine. Vet derfor veldig lite om hvor jeg ligger hen. Det eneste jeg kan gå ut ifra er et 5-km løp jeg var med på for noen måneder siden, der jeg endte opp på 19.46. Jeg tviler dog på at jeg ville klart å holde samme hastighet i 5-km til.


Er vel derfor man bare løper 5 km? Ifølge McMillian tilsvarer den tiden 41:03 på 10 km, noe som er solid, spør du meg. Jeg skal slå 5 km-tiden der neste sesong, men 10 km-ekvivalenten høres mye tøffere ut ...

Siterer waggener:
målet mitt er å løpe 3000-meter på 10.30. det er iallefall karakter a på skolen jeg går på. har i tillegg til det noen rimelig krevende styrkeøvelser som skal utføres (etter løpingen, på eksamensdagen), så det er bare til å gønne på fremover.


Høres ut som ekstreme krav for å få A. Hørt at det er veldig tøff konkurranse for å komme inn der. Er det mange som får A på alt, egentlig? Litt mer numbers fra en som meg. Ifølge McMillian tilsvarer 10.30 på 3000m 18:27 på 5km og 38:18 på 10 km. Der er jeg ikke før om noen år, for å si det sånn.

Siterer waggener:
det var faktisk akkurat denne jeg så på, da jeg skrev forrige post. ser den ligger på rundt 1500 kroner på xxl.no, så det er ikke absolutt innafor.


Du kan se om noen selger Polar RCX3 gps / RCX5 for en billig penge. Går an å sjekke Finn også.

Siterer AcH Clawed:
Har jo løpt mye opp gjennom åra, bare ikke så ofte siden sommeren. Da tok jeg gjerne en 5-6 mil i uka fordelt på tre turer.


For min egen motivasjon er jeg glad for å høre dette. Misliker folk som aldri trener og løper styggfort. Men her har du masse grunnlag. 5-6 mil på bare tre turer er veldig mye.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Er vel derfor man bare løper 5 km?


Ja, det var kort og intensivt. Jeg pleier vanligvis å holde meg rundt mila +noen meter til, men i et litt mer behagelig tempo.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!