Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer AcH Clawed:
Nei, er bare altfor innihelvetes varmt, og ingen passende steder å kjøre pull-ups.


Du burde sjekke opp MovNat, så kan du trene hvor som helst ...

Som å sitte og å stå. Eller å krype.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Håper dere ikke er lei av LCHF-snakket mitt, men her er en veldig bra video som forklarer veldig mye og som kommer til å overbevise noen og enhver: https://www.youtube.com/watch?v=fL5-9ZxamXc&list=WL&index=47
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Håper dere ikke er lei av LCHF-snakket mitt


Så absolutt ikke. Prøver å kutte kraftig ned på karbohydrater om dagen selv, men brød, ris, poteter og frokostblanding er litt for godt integrert i kostholdet, uten at jeg finner noen spesielt gode alternativer. Også har vi øl da....
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siterer AcH Clawed:
Så absolutt ikke. Prøver å kutte kraftig ned på karbohydrater om dagen selv, men brød, ris, poteter og frokostblanding er litt for godt integrert i kostholdet, uten at jeg finner noen spesielt gode alternativer. Også har vi øl da....


Finnes noen greie bud. Hjelper bare å kutte ned også.
1. Sukker (med junkfood)
2. Melvarer
3. Brød (også melvare, men stiller i en egen klasse)
4. Ris og poteter

Da må man tilsvarende øke fettinntaket av naturlig fett.

Sprit og tørr vin er alternativer for øl som i bunn og grunn er flytende brød.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Blitt dårlig med trening den siste uka. Øya tok på, så økta på søndag var heller ikke store greiene. I dag ble det ikke tid pga. familieselskap. Såe, trening i morgen får gå.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Blitt dårlig med trening den siste uka. Øya tok på


Mye drikke?
  • 0
Siterer SirThomas:
Mye drikke?


Mye gåing, mest av alt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Jeg har vært syk i en hel måned, så har ikke fått trene noe som helst. Ikke noe galt på prøver. Bare et virus som aldri går over ...

Noen som har erfaring med å ta opp treningen etter 1-2 måneders pause?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Noen som har erfaring med å ta opp treningen etter 1-2 måneders pause?


Nei, maks lengde jeg har gått uten trening de siste 7-8 årene er vel kanskje en uke.

Men de sier jo det: jo bedre trent man er, jo raskere kommer formen tilbake.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
For tre års siden fikk jeg kikhoste. Skjønte det ikke med en gang så prøvde å trene samtidig jeg hosta intens. Det gjorde alt verre. Gikk vel tre måneder før jeg begynte å se bedring. Kunne klart meg med en, men arrogansen min gjorde at jeg trente mens jeg var veldig hardt smittet. Kjeie greier for en som mista skisesongen. Følte jeg var tilbake på ok nivå etter 12-13 ukers tid. Bare lytt til kroppen, og vær smart. Så er du både fortere frisk og fortere tilbake i godt gammelt slag. Bare ikke forvent å være tilbake med en gang.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Glorfindel:
Siterer remote:Noen som har erfaring med å ta opp treningen etter 1-2 måneders pause?

Nei, maks lengde jeg har gått uten trening de siste 7-8 årene er vel kanskje en uke.

Men de sier jo det: jo bedre trent man er, jo raskere kommer formen tilbake.


Ja, har sett mange eksempler på at det går fort å trene seg opp igjen på samme nivå, heldigvis. Proffe folk tar alltid 2-3 uker fri etter sesongen uten at det gjør noe som helst, men noe mer enn det vil jeg ikke gå selv. Nå er jeg på femte uka. Får ta det som en avkoblingsperiode ...

Siterer Taktikkeren:
For tre års siden fikk jeg kikhoste. Skjønte det ikke med en gang så prøvde å trene samtidig jeg hosta intens. Det gjorde alt verre. Gikk vel tre måneder før jeg begynte å se bedring. Kunne klart meg med en, men arrogansen min gjorde at jeg trente mens jeg var veldig hardt smittet. Kjeie greier for en som mista skisesongen. Følte jeg var tilbake på ok nivå etter 12-13 ukers tid. Bare lytt til kroppen, og vær smart. Så er du både fortere frisk og fortere tilbake i godt gammelt slag. Bare ikke forvent å være tilbake med en gang.


Så et én-til-én-forhold i ditt tilfelle? Tre måneders opptrening er uansett lenge, men så har du jo vært syk utrolig lenge også. Håper jeg slipper å være syk så særlig mye lenger. Har sikkert fått Petter Northug-viruset, dessverre. Bra det ikke er vinter-OL i år. Takk for tips! Skal ta starten med ro når den måtte komme.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Noen som har erfaring med å ta opp treningen etter 1-2 måneders pause?


Pleier bare å kjøre full fitte og håpe på det beste. Fikk et opphold på litt over en måned i september 2014 på grunn av en veldig intens vaktperiode, men da var en jo fortsatt aktiv i "jobben", så det blir nok ikke helt det samme.

Ta utgangspunkt i hvordan du lå an tidligere, går det ikke så senker du deg litt ned fra det nivået og finner ut nøyaktig hvor du ligger hen nå. Er du som meg så er det kjipeste med å komme i gang igjen at du nå er dårligere enn hva du var, men det er som nevnt tidligere viktig å kjenne på hva kroppen takler og rette seg inn etter det. Lykke til!
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Siden jeg går på LCHF, har jeg merket meg flere ting i den lange perioden som syk/inaktiv. Siden jeg trenger rundt 1000 kalorier mindre nå enn før, har jeg merket at jeg er mye mindre sulten. Fettforbrenningen har kanskje blitt bedre også med tiden. I det siste har jeg bare spist frokost rundt kl. 07.30, så spiser jeg middag kl. 16-18. Det er alt jeg trenger, faktisk. Innimellom kan jeg spise noe småtterier, men det er ikke mye å snakke om. Det er egentlig veldig deilig å ikke være så avhengig av mat, og jeg er spart for all tiden det tar å lage lunsj og ikke minst spise lunsj. Det høres kanskje anorektisk ut, men jeg er rett og slett ikke sulten. Og maten jeg spiser når jeg spiser er proppfull med kalorier. Fett er næringsrik kost som gjør deg mett lenge.


Siterer AcH Clawed:
Ta utgangspunkt i hvordan du lå an tidligere, går det ikke så senker du deg litt ned fra det nivået og finner ut nøyaktig hvor du ligger hen nå. Er du som meg så er det kjipeste med å komme i gang igjen at du nå er dårligere enn hva du var, men det er som nevnt tidligere viktig å kjenne på hva kroppen takler og rette seg inn etter det. Lykke til!


Takk! Jeg får bare ta det med ro og bygge meg opp. Det er uansett grunntreningsperiode og sesongen er over, så det blir mye tid til å løpe rolig til neste sesong.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Har du løpt Stoltzekleiven opp? Eventuelt ja, hva er beste tiden din?
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Har du løpt Stoltzekleiven opp? Eventuelt ja, hva er beste tiden din?


Hvis du spør meg, så er svaret nei. Holder ikke til i Bergen. Fikk med meg resultatene fra i år, og jeg må si at Ludvigsen og Angermund-Vik imponerer meg veldig. Når Ingebrigtsen-guttene er et hav bak dem, setter det løpet i perspektiv.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Det at så mange er foran Ingebrigtsen brødrene, Sier litt om forskjellen på flat og motbakke. Men samtidig hvor skyhøyt nivået på motbakkeløping er for tiden.

Hvor holder du til?
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Det at så mange er foran Ingebrigtsen brødrene, Sier litt om forskjellen på flat og motbakke. Men samtidig hvor skyhøyt nivået på motbakkeløping er for tiden.


Angermund-Vik ble vel dobbel verdensmester i en eller annen motbakkegren så vidt jeg vet i år. Det er utrolig sterkt. Har selv erfart at motbakkeløping er en egen øvelse. Folk som driver med det sier at evnen til å løpe bra oppover, ødelegger evnen til å løpe fort flatt, og omvendt.

Siterer Taktikkeren:
Hvor holder du til?


Trondheim. Vi har våre motbakkeløp vi også, men ingen er vel så kjente som Stoltzekleiven.

Har du løpt den?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nei, holder til på Østlandet. Skal til milli i Stavanger i januar, så har muligheten da. Under 12.00 skal jeg være storfornøyd med. Er altfor tung til rote meg under 10.00. Men hvis jeg hadde spesialtrent på det i fire-fem uker ish, skulle jeg fått til noe rundt 11 min.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Nei, holder til på Østlandet. Skal til milli i Stavanger i januar, så har muligheten da. Under 12.00 skal jeg være storfornøyd med. Er altfor tung til rote meg under 10.00. Men hvis jeg hadde spesialtrent på det i fire-fem uker ish, skulle jeg fått til noe rundt 11 min.


Har erfart i år at motbakkeløp er noe helt annet enn å løpe flatt, men jeg får bare øve mer på det.

Har ikke noe forhold til tidene i det løpet, men under 12 minutter høres ganske kjapt ut, spør du meg.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Ja, var tross alt aktiv skiløper frem til et halvt år siden, så har nok bedre lunger enn gjennomsnittet.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Ja, var tross alt aktiv skiløper frem til et halvt år siden, så har nok bedre lunger enn gjennomsnittet.


Skiløpere er motbakkeløpere av natur, med det mener jeg at de hevder seg bedre (i forhold) oppover enn flatt kontra spesialløpere. Jeg skal trene litt mer motbakke når snøen har smeltet neste år for å bli litt bedre. Erfaringsmessig er det ikke nok å trene flatt og tro at man blir litt bedre oppover også.

Har forresten endelig blitt frisk igjen, etter 7 uker med sykdom og minimalt med trening. Har fortsatt mye igjen før jeg kommer på samme nivå som før jeg ble syk, men det er oppløftende å se at formen har blitt mye bedre på bare en uke. Hvilepulsen og pulsfarten har blitt gått i riktig retning, men er sikkert på nivå med en avdanka gris ennå. Det er imidlertid ikke noe problem å løpe en del allerede, og løp 54 km til samme forrige uke, opp fra 22 km uka før. Tok en langtur i går og det kjentes friskt ut.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Så bra det gikk "fort" over. Du har tydligvis vært smart, og får igjen for det. Snart er du tilbake på samme nivå.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer remote:
Har forresten endelig blitt frisk igjen, etter 7 uker med sykdom og minimalt med trening. Har fortsatt mye igjen før jeg kommer på samme nivå som før jeg ble syk, men det er oppløftende å se at formen har blitt mye bedre på bare en uke.


Må ha et helsikkes godt grunnlag

Selv har jeg endret treningen litt etter å ha vært nære å fly på veggen. Vært på en form for diett siden før sommerferien og det fungerte ganske bra akkurat de månedene, men etter å ha begynt i full jobb, fått noe mangel på søvn og nær sagt ingen treningsfri på godt og vel et halvt år, så sa det visst stopp. På tide å øke matinntaket igjen. #juleformen2016.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Ingen vits å kutte på matinntaket mener nå jeg. Ønsker du å gå ned i vekt? Kutt ut masse sukker og til en viss grad fett(fett er bra!) Holder du deg unna godteri og "fastfood" så kommer du langt hvis du trener 40-60min++ hver dag.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Kutt ut masse sukker og til en viss grad fett(fett er bra!) Holder du deg unna godteri og "fastfood" så kommer du langt hvis du trener 40-60min++ hver dag.


Det har jeg gjort siden jeg sluttet på videregående. Målet var i utgangspunktet ikke å droppe så mye ned i vekt, men å prøve å bli mer markert i løpet av sommeren. Derav karbokuttet.
Det fungerte forsåvidt greit det, men så glemte jeg som nevnt å justere tilbake når jeg økte det generelle aktivitetsnivået igjen. Det fungerte ikke så greit.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!