Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Chat 4.0


Siterer Crazy Kraken:
selv om det er litt herk å hele tiden skulle bruke terminalen for å installere oppdateringer, og programmer.


Det er det som jeg liker minst med det, men jeg kan skjønne hvorfor folk liker det. Men nå har jeg hatt det på laptopen i snart 1,5 år, så jeg begynner å bli vandt til det.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Grallen:
Det er det som jeg liker minst med det, men jeg kan skjønne hvorfor folk liker det. Men nå har jeg hatt det på laptopen i snart 1,5 år, så jeg begynner å bli vandt til det.


Hva er grunnen til at du bruker Linux? Annet enn at du sparer godt over 1000kr på et OS.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hva er grunnen til at du bruker Linux? Annet enn at du sparer godt over 1000kr på et OS.


Måtte ha det når jeg jobba med bacheloroppgaven min i fjor vår, og etterhvert kommer jeg til å ha bruk for det på det studiet jeg er på nå. På den stasjonære maskinen min har jeg windows, og er egentlig gladere i det.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Grallen:
Måtte ha det når jeg jobba med bacheloroppgaven min i fjor vår, og etterhvert kommer jeg til å ha bruk for det på det studiet jeg er på nå. På den stasjonære maskinen min har jeg windows, og er egentlig gladere i det.


Skjønner! Jeg kan tenke meg at Linux er veldig greit når man skjønner litt mer hvordan man skal bruke kommandoer i terminalen osv, men det kan bli frustrerende for en som ikke har peiling ihvertfall. Der er Windows mye greier, spesielt med tanke på gaming.

Fra det ene til det andre, jeg spiller mye Forza Horizon 2 for tiden! Kjøpte det på et salg til 100kr bare for å teste det ut, men jeg har blitt litt hekta. Det er deilig å suse gjennom Italia i en råflott monsterbil (eller i en VW Boble). Jeg er egentlig ikke en bilspill person, men Forza Horizon 2 og Dirt Rally er nå to spill jeg liker utrolig godt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Konstaterer at bibelen er verdens kuleste eventyrbok.
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer Bob-Ingolf:
Konstaterer at bibelen er verdens kuleste eventyrbok.


Hva er favorittkapittelet så langt?
  • 0
Siterer SirThomas:
Hva er favorittkapittelet så langt?

'Du datter Babel som er herjet,
salig er den som gjengjelder
det du gjorde mot oss.

Salig er den som griper dine barn
og knuser dem mot berget!'

Tolker dette som oppfordring til barnemord. Uten tvil det kuleste sitatet i boken
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer Bob-Ingolf:
Tolker dette som oppfordring til barnemord. Uten tvil det kuleste sitatet i boken


Flott valg. Min favoritt, faktisk på den seriøse siden er Johannes 1,1: "I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud". Fordi dette på det rent filosofiske er fascinerende. De har oversatt ordet "logos" til "ordet", som kan bety mange ting også "logikk". Ser på Wikipedia at det også betyr begrep, tale, forhold, resonnement, tanke, fornuft og universell verdensorden (...). Synes dette skimter av en gud ateister kan forholde seg til, en ateistisk gud. Tror man må ha studert filosofi for å bli fascinert av dette ...
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Siterer remote:
Synes dette skimter av en gud ateister kan forholde seg til, en ateistisk gud.


Virkelig?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Virkelig?


Selv en ateist kan tro at naturlovene (logikk/ordet) var begynnelsen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Selv en ateist kan tro at naturlovene (logikk/ordet) var begynnelsen.


Tja, det spørs vel litt hvordan vi bruker ordet "tro", eller hva? Hvis vi snakker om tro i sammenheng med Gud, så kan vi vel likegreit bruke "religiøs overbevisning" eller tilsvarende. Samtidig er det vel også ulike definisjoner og inndelinger av hva en Ateist "er", og hva man mener man vet og hva mener man ikke vet/kan vite. Når man i vitenskap bruker ordet "tro" så refereres det nok til en vitenskapelig hypotese. Altså en teori uten eksisterende vitenskapelige beviser.

Poenget mitt er likevel at hele konseptet med en "Ateistisk gud" høres for meg ut som et paradoks, når "Ateisme" vanligvis defineres som "mangel på tro" eller "avstand til tro" og som det omvendte av Teisme.

Med mindre du da mener at "Gud" er et naturvitenskapelig konsept som innebærer naturlovene, men da vil vi uansett ikke bruke ordet tro og heller ikke ordet/navnet Gud.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg kan meddele at jeg har ferdigskrevet min bacheloroppgave om "medaljens bakside" og har derfor en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse. Det har vært tre flotte år så langt. Blogg følger.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Tja, det spørs vel litt hvordan vi bruker ordet "tro", eller hva? Hvis vi snakker om tro i sammenheng med Gud, så kan vi vel likegreit bruke "religiøs overbevisning" eller tilsvarende. Samtidig er det vel også ulike definisjoner og inndelinger av hva en Ateist "er", og hva man mener man vet og hva mener man ikke vet/kan vite. Når man i vitenskap bruker ordet "tro" så refereres det nok til en vitenskapelig hypotese. Altså en teori uten eksisterende vitenskapelige beviser.


Jeg bruker tro som at det er en usikkerhet ved det. "Jeg tror at klokka er fem". Forskjellen med mitt eksempel over er at vi ikke kan se på klokka. Legger altså ikke så mye i det.

Siterer Crazy Kraken:
Poenget mitt er likevel at hele konseptet med en "Ateistisk gud" høres for meg ut som et paradoks, når "Ateisme" vanligvis defineres som "mangel på tro" eller "avstand til tro" og som det omvendte av Teisme.


Ateisme har vel mer med gudsbegrepet enn trosbegrepet å gjøre. En ateist tror ikke på gud, men de tror jo litt av hvert de også, hehe.

Siterer Crazy Kraken:
Med mindre du da mener at "Gud" er et naturvitenskapelig konsept som innebærer naturlovene, men da vil vi uansett ikke bruke ordet tro og heller ikke ordet/navnet Gud.


Ordet tro trenger ikke å ha noen religiøs betydning, som jeg prøver å si i svaret over. Jeg prøver bare å vise med dette sitatet at selv bibelen kan tolkes ut ifra noe som kan ligne på Big Bang. Også jevnført den aristoteliske guden, den ubevegede beveger, som satte alt i gang. Ikke tolk dette som at "bibelen har rett", men at denne lille passasjen er fascinerende sett med dagens øyne, og også interessant semantisk mtp. betydningene av logos.

Siterer gnyg:
Jeg kan meddele at jeg har ferdigskrevet min bacheloroppgave om "medaljens bakside" og har derfor en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse. Det har vært tre flotte år så langt. Blogg følger.


Gratulerer så aller meget! Det er deilig å bli ferdig med sånne ting. Kan anbefale deg Dag Solstads "Medaljens forside" da, hehe. Har ikke lest den, men.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg bruker tro som at det er en usikkerhet ved det.


Jeg veldig mange religiøse mennesker ikke vil kjenne seg igjen i den definisjonen av ordet "tro" når det er snakk om Gud.

Siterer remote:
Ateisme har vel mer med gudsbegrepet enn trosbegrepet å gjøre. En ateist tror ikke på gud, men de tror jo litt av hvert de også, hehe.


Hva legger du i dette, egentlig?

Siterer remote:
Ordet tro trenger ikke å ha noen religiøs betydning, som jeg prøver å si i svaret over.


Neida, det er klart! På engelsk er det kanskje litt ryddigere med bruken av faith og belief. Men når man snakker om tro i sammenheng med religion så vil jeg mene ordet har en helt spesiell betydning.

Siterer remote:
Jeg prøver bare å vise med dette sitatet at selv bibelen kan tolkes ut ifra noe som kan ligne på Big Bang.


Vi kan tolke så mye vi vil, men tror du virkelig det var intensjonen til de menneskene som skrev bibelen? Tror du mennesker i år 0-300 hadde en vitenskapelig ide og hypotese som kan forklare skapelsen, som de tilfeldigvis dyttet inn i bibelen og maskerte som guds ord? For meg høres dette ut som tilfeldigheter.

Men kanskje jeg misforstår, og ikke skjønner helt hva du vil frem til.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Ingen tvil om at blod e tjukkare enn vann og at rosenborg med liten forbokstav er Norges desidert største drittlag
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Ser det er populært med vitser for tiden så her kommer en riktig artig en som hvertfall jeg småhumrer av: Hørt om han som trodde at når et Nøytrino treffer et Atom i tykk is så konventeres det til et positivt ladet Ion, og ikke et elektrisk ladet Myon?
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hva legger du i dette, egentlig?


Ja, den engelske distinksjonen er god. Tro på norsk kan både bety faith og belief på engelsk. Med at en ateist kan tro på mye forskjellig, så mener jeg i sammenheng med belief. Håper det er oppklarende.

Siterer Crazy Kraken:
Neida, det er klart! På engelsk er det kanskje litt ryddigere med bruken av faith og belief. Men når man snakker om tro i sammenheng med religion så vil jeg mene ordet har en helt spesiell betydning.


Det trenger nødvendigvis ikke det.

Siterer Crazy Kraken:
Vi kan tolke så mye vi vil, men tror du virkelig det var intensjonen til de menneskene som skrev bibelen? Tror du mennesker i år 0-300 hadde en vitenskapelig ide og hypotese som kan forklare skapelsen, som de tilfeldigvis dyttet inn i bibelen og maskerte som guds ord? For meg høres dette ut som tilfeldigheter.


Nå snakker jeg om fortolkning og ikke om intensjon. Det er en egen litteraturvitenskapelig retning som dreier seg om denne forskjellen som kalles nykritikk. Intensjonen til forfatteren er uvesentlig så lenge teksten kan tolkes på den og den måten. Bibelen er jo den mest fortolkede teksten i verden, så her er alt relativt. Jeg sier bare at teksten kan tolkes opp imot Big Bang og at bruken av logos semantisk og historisk er interessant.

Siterer Bob-Ingolf:
Ingen tvil om at blod e tjukkare enn vann og at rosenborg med liten forbokstav er Norges desidert største drittlag


Rosenborg har alltid vært det beste drittlaget i alle fall.

Siterer Bob-Ingolf:
Ser det er populært med vitser for tiden så her kommer en riktig artig en som hvertfall jeg småhumrer av: Hørt om han som trodde at når et Nøytrino treffer et Atom i tykk is så konventeres det til et positivt ladet Ion, og ikke et elektrisk ladet Myon?


Tror jeg trenger en time før vitsen synker inn.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Bob-Ingolf:
Ser det er populært med vitser for tiden så her kommer en riktig artig en som hvertfall jeg småhumrer av: Hørt om han som trodde at når et Nøytrino treffer et Atom i tykk is så konventeres det til et positivt ladet Ion, og ikke et elektrisk ladet Myon?


Gi meg en time med naturfag igjen, så skal jeg ta'n...
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
Destiny 2 Forsaken virker faktisk ikke så dumt, mulig at dette kan make Destiny great again. Random rolls hype !
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Er det noen som har lest boasting bloggen min? Eller er den veldig rar?
Siterer Lt Mactawish:
Destiny 2 Forsaken virker faktisk ikke så dumt, mulig at dette kan make Destiny great again. Random rolls hype !

Hype hype!!
"Når det regner, så er da jeg koser meg mest: Inne og spiller "
  • 0
Jeg har begynt å lese en bok som hete "A Generel History of the Pyrates" fra 1724 som har gitt meg masse inspirasjon. Kanskje jeg til og med skriver en blogg eller to!

Siterer Madzen:
Er det noen som har lest boasting bloggen min? Eller er den veldig rar?


Jeg leste den.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Jeg har begynt å lese en bok som hete "A Generel History of the Pyrates" fra 1724 som har gitt meg masse inspirasjon. Kanskje jeg til og med skriver en blogg eller to!

Siterer Madzen:Er det noen som har lest boasting bloggen min? Eller er den veldig rar?

Jeg leste den.

Nice
thanks

Lagt til 2018-06-06 21:56:
I dag gikk jeg amok på eBay og jeg kjøpte: En orginal oransje NGC kontoller, grønn Dualshock 1 og MGS HD Collection til PS3.
Jeg la bud på to Pokemon Emerald, SSBM og RE2 til NGC.
Imponert?
"Når det regner, så er da jeg koser meg mest: Inne og spiller "
  • 0
Nå nærmer det seg E3 med stormskritt, og siden GR har tradisjon med å ha folk innom IRC under E3, så ønsker jeg å invitere folket til i stedet å ta turen innom vår uoffisielle Discord-server, som er en litt mer moderne og fleksibel chatteplatform enn hva IRC er. Ta gjerne turen innom både før, under og etter E3. Åpen invitasjon finner du både her og i gjesteboken til undertegnende.

https://discord.gg/KYGmw8j
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
så ønsker jeg å invitere folket til i stedet å ta turen innom vår uoffisielle Discord-server


Serveren som du hensynsløst kastet meg ut fra?
  • 0
Siterer SirThomas:
Serveren som du hensynsløst kastet meg ut fra?


Helt korrekt.

Dere andre er derimot velkommen til E3-prat og hva enn annet dere skulle ønske å prate om.

https://discord.gg/KYGmw8j
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!