LIVE
HQ
logo hd live | No Rest for the Wicked
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Blogger

      Her kan du kommentere alle brukernes blogger

      Å gud.. Jeg liker tydeligvis ikke å skrive om hyggelige ting.

      La oss snakke om journalistisk integritet.

      Definisjon.
      "Integritet er et uttrykk for hvor prinsippfast man er, hvor mye man står på sine meninger, og om man handler etter sin overbevisning." -Wikipedia

      Jeg skal ikke kaste anklager rundt uten noen bevis, men for øyeblikket er Gamereactor sponset av EA/Bioware for å lage en informativ serie med videoer om deres nyeste spill (Anthem). Hvor mye penger/goder/tjenester GR får for dette vet ikke jeg, men det er sikkert en del. Dessuten er mengden irrelevant. Det faktum at spilljournalister tar imot sponsorskap fra et spillselskap gir dem et motiv til å ikke være like kritiske ovenfor dette spillselskapet. Vi har jo alle hørt uttrykket "don't bite the hand that feeds you".

      Jeg skal ikke lyve det nylig annonserte samarbeidet mellom GR og Anthem har gjort meg veldig skeptisk ovenfor GRs integritet når det kommer til objektiv og genuin kritikk av EA spesielt i nær tid fremover.

      TLDR: Jeg tror det ikke er bra for journalister å ha sponsorer som de i utgangspunktet skal være kritiske ovenfor ettersom det har muligheten til å svekke deres integritet.
      • 0
      Her er det noen ting som må oppklares før du stiller spørsmålstegn ved integriteten min:

      1) Det er ikke spilljournalister som får pengene fra slike avtaler.

      2) Vi vet ikke ofte disse avtalene før du havner på siden engang. Dette er siden det er markedsføringsavdelingen i Danmark som tar seg av alt dette mens vi bare skriver nyheter, anmeldelser og slikt uten å ofre den hersens reklamen en eneste tanke.

      3) Det virker som om denne avtalen ble signert og snakket om lenge etter at jeg viste min interesse for Anthem.

      4) Vi har da et samarbeid med Microsoft om Crackdown 3 også, men som du kan se ga ikke akkurat mange av oss det nevneverdig skryt.

      5) Tror du jeg er dum nok til å skryte av et spill for penger når dette åpebart vil lure penger ut av hyggelige folk, ødelegge troverdigheten min for alltid og faktisk gjøre det vanskelig å skrive noe fornuftig? "Eeeeh, grafikken ser ut som om spillet kunne blitt gitt ut på N64 med sine spisse kanter og uskarpe teksturer.Det er jo kjempebra."

      Jeg vil gjerne se dette "beviset" på at spilljournalister mottar penger eller lignende fra spillselskapene, for det er en myte jeg trodde hadde dødd ut for lengst.
      Se alt det Eirik sa.

      I tillegg merker vi alt av sponset innhold med "Sponset innhold" og gjør det MEGET tydelig når noe er reklame eller betalt innhold i samarbeid med noen andre. DET er journalistisk integritet. Vi kunne gitt blanke i å opplyse om det og presentert det som vårt eget innhold, men det gjør vi ikke fordi det er en klar og tydelig forskjell på hva vi skriver som spilljournalister, og hva vi har påbud om å skrive fra markedsføringsavdelingen i Danmark.

      Og ærlig talt, hvis vi hadde sett noe som helst av disse pengene tror du seriøst det hadde vært nødvendig for oss å ha andre jobber ved siden av? For det har vi, alle mann. Selv jeg.
      når GR er mer eller mindre dugnads arbeid fra ildsjeler som bryr om at vi skal få det vi betaler for og ikke minst er ærlige med om ting er "fake news" og at andre ting op tad med en klype salt så må mab iblandt gjøre noe man ikke vil gjøre som f.eks inngå en sponsor avtale ang. en informativ video ang et spill. husk denna morroa vi sitter å leser koster endel flesk
      Siterer Eirik Hyldbakk Furu:
      Her er det noen ting som må oppklares før du stiller spørsmålstegn ved integriteten min:

      1) Det er ikke spilljournalister som får pengene fra slike avtaler.

      2) Vi vet ikke ofte disse avtalene før du havner på siden engang. Dette er siden det er markedsføringsavdelingen i Danmark som tar seg av alt dette mens vi bare skriver nyheter, anmeldelser og slikt uten å ofre den hersens reklamen en eneste tanke.

      3) Det virker som om denne avtalen ble signert og snakket om lenge etter at jeg viste min interesse for Anthem.

      4) Vi har da et samarbeid med Microsoft om Crackdown 3 også, men som du kan se ga ikke akkurat mange av oss det nevneverdig skryt.

      5) Tror du jeg er dum nok til å skryte av et spill for penger når dette åpebart vil lure penger ut av hyggelige folk, ødelegge troverdigheten min for alltid og faktisk gjøre det vanskelig å skrive noe fornuftig? "Eeeeh, grafikken ser ut som om spillet kunne blitt gitt ut på N64 med sine spisse kanter og uskarpe teksturer.Det er jo kjempebra."

      Jeg vil gjerne se dette "beviset" på at spilljournalister mottar penger eller lignende fra spillselskapene, for det er en myte jeg trodde hadde dødd ut for lengst.


      Igjen, la meg understreke at jeg IKKE anklager noen for noe personlig, det mest dømmende jeg sa var at hvis "dere" (altså GR) er villige til å ta imot sponsorer som dere skal kritisere, så er muligheten der for korrupsjon. Personlig ville jeg aldri anklage noen av dere enkeltpersoner (med mindre det var seriøst bevis selvsagt) for det ettersom dere tydelig gjør dette fordi dere elsker mediumet, så jeg beklager hvis jeg ga feil inntrykk.

      Og jeg skal ikke lyve, dette blogginnlegget var veldig reaksjonært etter at jeg nettopp fant ut om sponsorskapet og det ga meg en sur smak i munnen, spesielt med kontroversene rundt andre ting jeg liker linket med sponsorer som har vært under forstørrelsesglasset nylig.

      Jeg har en uvane med å ikke endre og dobbeltsjekke blogginnleggene mine her, så jeg beklager hvis noen av dere her føler dere krenket, jeg har mye respekt for de av dere jeg har hatt muligheten til å krangle med om alt. Men prinsipielt er jeg fortsatt ikke en fan av sponsorskapet, men jeg vet det ikke er deres feil.
      • 0
      Siterer Jogro:
      Igjen, la meg understreke at jeg IKKE anklager noen for noe personlig, det mest dømmende jeg sa var at hvis "dere" (altså GR) er villige til å ta imot sponsorer som dere skal kritisere, så er muligheten der for korrupsjon. Personlig ville jeg aldri anklage noen av dere enkeltpersoner (med mindre det var seriøst bevis selvsagt) for det ettersom dere tydelig gjør dette fordi dere elsker mediumet, så jeg beklager hvis jeg ga feil inntrykk.

      Og jeg skal ikke lyve, dette blogginnlegget var veldig reaksjonært etter at jeg nettopp fant ut om sponsorskapet og det ga meg en sur smak i munnen, spesielt med kontroversene rundt andre ting jeg liker linket med sponsorer som har vært under forstørrelsesglasset nylig.

      Jeg har en uvane med å ikke endre og dobbeltsjekke blogginnleggene mine her, så jeg beklager hvis noen av dere her føler dere krenket, jeg har mye respekt for de av dere jeg har hatt muligheten til å krangle med om alt. Men prinsipielt er jeg fortsatt ikke en fan av sponsorskapet, men jeg vet det ikke er deres feil.


      Dette er ikke noe nytt, denne typen praksis har pågått så lenge jeg har vært en del av GR og det begynner å nærme seg syv år, så det at du reagerer på dette først nå...vel, det er din sak.

      Men jeg håper også at du skjønner at alternativet til reklame og sponset innhold for en side på denne størrelsen er at man innfører en abonnementstjeneste for brukere, og skjuler anmeldelser og artikler bak paywalls. Vi vil heller at alt skal være tilgjengelig for alle, og så heller være transparente når det er penger involvert.

      Hadde du hatt mer innsikt i bransjen, og hvordan en side som dette driftes, hadde sponsorskapet virket langt mer trivielt enn det det gjør nå.
      Snakk om å skyte fra hofta. Skal man først komme med anklager, eller i dette tilfellet en halvveis spekulasjon fremmet som "et kanskje", bør man ha beviser.

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!