Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Da var sommeren over og høsten i full gang med masse regn, sterk vind, trær som kler seg nakne og mørke netter. En tid hvor menneskerasen nordmenn kryper inn i hiet sitt med en kopp te, benket i sofaen fremfor TV-skjermen mens stormene får jage kring husnåva.
Hva forbinder man med høstmørket og den dystre årstiden? Jo, skrekk og grøss. Nå er vi jo allerede i Oktober, måneden som avsluttes med allehelgensaften. Da er det vel på sin rettmessige plass å spre heder og ære over skrekkspilla som nesten har fått skylden for at vi har ligget i fosterstilling og vetet sengene i ukontrollert frykt.
Ja, her er altså en liste spill jeg mener fortjener heder og ære for å være skremmende, grøssende og direkte grusomme, basert på spill jeg selv har pint meg gjennom. Har du noen som ikke blir nevnt, er det bare å spytte inn forslag i kommentarfeltet.

-

Først vil jeg bringe frem Amnesia - The Dark Descent siden jeg nettopp har fullført det. Amnesia er et av de mest mørklagte spillene jeg har sett, og jeg må innrømme jeg fjusket litt med å stille lyssettingen på mere lys enn det var ment å skulle være. Det er en skrekkopplevelse som bygger mye mer på selve atmosfæren enn hva det gjør av fiender, selv om de man møter også er skumle.

-

Outlast er en tittel som jeg har fått mye adrenalinspreng fra. Det å svirre rundt i mørke kriker og kroker i et sinnsykehus hvor en demonisk ånd har tatt overhånd, ble ofte en tøff ferd med skrikende psykopater rundt hver sving. Armert er man, med et lite kamera med nattsyn...og det går selvsagt på batterier.

Jeg synes selv at oppfølgeren, Outlast 2, var en mye mer fryd av en skrekkopplevelse. Her gikk man litt vekk fra det normale (hvis et besatt sinnsykehus kan regnes som normalt) og ut i naturen med skog og fjell, elver og vann. En koselig tur i guds frie natur, tenker kanskje noen, men neida, her bryter helvete løs. En religiøs kult har nemlig fått det for seg at kona di, som med deg er innblandet i en helikopterstyrt, bærer djevelen i magen. Outlast 2 er mørk, men mye vakrere fremstilt, og med en historie som drar oss med seg. Mektigere. Absolutt en av mine favoritt-skrekkspill gjennom tidene.

-

Nei, jeg glemmer ikke Little Nightmares. Hva kan vel et spill som blir spilt i så og si 2D-stil by på av skrekk? Ganske mye. Du spiller den 9 år gamle jenta i gul regnfrakk som fortvilet prøver å unnslippe et slags fengsel ved navn The Maw, som dukker opp på havet en gang i året. Her samles gjester for å spise masse mat, gjerne også barn. En mystisk bakgrunn som er noe vanskelig å tolke, men som jeg elsket å spille. Korridorene er preget av mørke skygger, uforglemmelige monstre og en stadig følelse av hjelpesløshet. Det er en kreativ røre som er laget på et fantastisk vis, både i gameplay og design. Nervepirrende og grøssende som bare fy. Et must for de som vil oppleve en litt annen måte å fremprovosere hjerteinnfarkt på oss gamere enn det mer tradisjonelle. Anbefales sterkt!

-

Alien Isolation er også et spill jeg i tillegg til Amnesia, har kost...nei, pint meg gjennom i det siste. Det er helt forferdelig å være i Amandas sko på en tilsynelatende tom romstasjon på jakt etter spor av sin mor. Alt går til helvete og vi må prøve å komme oss vekk fra stasjonen. Vi finner derimot ut at stasjonen ikke er forlatt, og det mest grusomme vi vil møte på er et brutalt utenomjordisk vesen. Her føler man seh aldri trygg. Det hjelper svært lite at romvesenet er såpass dyktig som det er. Et velfungerende skrekk og snikespill som vil gjøre deg uvell. Et must for de som liker skrekk satt til mer science fiction-relaterte miljøer.

-

Layers Of Fear har jeg skreket meg gjennom to ganger, like skrekkslagende hver gang. Her brukes derimot kunstformen illusjon. Du kan gå inn en dør, tro du er i et lite rom, se bak deg og finne ut at døren er borte og erstattet med en lang gang med en tom rullestol i enden. Du vil utforske et utrolig stort hus som vil gi deg skrekken langt inne i magen. Et hus som hele tiden forandrer seg. Dette er et kreativt designet mesterverk i mine øyne, og er absolutt et spill jeg vil trekke frem.

-

Hvis jeg sier Zelda, sier du vel hæ? Zelda på en skrekk-liste? Om jeg sier The Legend Of Zelda: Majora's Mask, da? Da begynner det vel å demre. Zelda MM er ikke et spill du hopper i sofaen av skrekk for. Nei, svært sjelden, men det er et grøssende dystert spill jeg synes bør få sin plass her. Ikke alle skrekkspill trenger å skremme livskiten utav deg ved at det plutselig smeller opp en dør. Dessuten er MM det spillet som skiller seg svært mye ut fra resten av serien. Her havner du i Termina, en paralellverden fra Hyrule. En måne er på vei mot jordflaten og Link har tre dager på å stoppe den. Det er dystert og melankolsk grøss på et brutalt nivå hvor vi får oppleve innbyggere som venter på dommedag. Et skrekkelig spill på mange måter, selv uten å se snurten av noe sinnsykehus.

-

Slender - The Arrival er også et spill jeg vil føye til her. De fleste har vel hørt om det klassiske Slenderman-spillet. Dette er en mye mer oppusset versjon med varierte miljøer og mer dybde, samt historie. Jeg grøsser av synet når den lange, tynne mannen i dress plutselig står bak et tre på en ås like ved, eller er i enden av korridoren i et mørklagt hus. Jeg synes dette spillet er forferdelig å spille. Jeg angrer hver gang for jeg vet jeg vil skvette og få hjertet i halsen.

-

Resident Evil 7 Biohazzard bør selvsagt også få slippe til. Det er et spill som raskt får meg til å minnes Texas Chainsaw Massacre på grunn av selve følelsen. Vi blir tatt til fange av en gal familie i Louisiana på jakt etter kona til hovedpersonen. Hun skal ha vært død i tre år. RE7 gir oss en både jordnær og urealistisk skrekkopplevelse, og jeg må si at det å gjemme meg i huset for Baker-familien ofte var et endeløst mareritt. Godt skrevet og flott presentert skrekk du vil kjenne på kroppen. Kan alle hår på armen som er enige, reise seg? Jepp, da var det enstemmig vedtatt!


Vel, med dette så får jeg si meg fornøyd med å prøve å annbefale en liten klype skrekk og grøssespill som jeg husker her og nå. Jeg vet det finnes flere der ute, men disse er absolutt verdt en titt.

Ha en fin høst...
  • 0
Har spilt de aller fleste her, blir dessverre ikke skremt lenger omtrent. Kjipt, for jeg elsker å bli det...
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Har spilt de aller fleste her, blir dessverre ikke skremt lenger omtrent. Kjipt, for jeg elsker å bli det...


Nei, må innrømme jeg selv heller ikke ofte hopper opp av reddsel, men kjenner på den ekle atmosfæren. Av de jeg her nevnte er det nok Outlast 2 og Layers Of Fear som fikk meg til å skrike mest, sistnevnte mye fordi det bruker pop-up skremmerier.
  • 0
Jeg har faktisk begynt å tolerere skrek spill i det siste, så jeg klarer nå fullføre.
I år har jeg fullørt av skrekk sjangeren:
System Shock 2
Resident Evil 4
Dead Space 1
System Shock 2 er undervurdert mester verk, det er ekkelt og mental forskrekkende spill. Det blir verre jo lengre man spiller det. Du kan spille det på forskjellige måter. Det er jo den spirituelt forgjengeren til Bioshock.
"Når det regner, så er da jeg koser meg mest: Inne og spiller "
  • 0
Har ganske høy terskel men Resident Evil 4 er tvers igjennom ubehagelig for meg. Leste en artikkel om voksne menn som utviklet søvnproblemer på grunn av dette spillet, sliterikke med å forstå hvorfor.
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Resident Evil 4 er et ganske bra spill som bruker skrekk og third-person action i ett. Husker da du må styre Ashely i den bekkmørke slottet og ridderfolkene kommer etter deg. Var jækla creepy da jeg spilte det når jeg var liten, og fremdeles like creepy som voksen alder.
  • 0
Siterer Madzen:
System Shock 2 er undervurdert mester verk, det er ekkelt og mental forskrekkende spill. Det blir verre jo lengre man spiller det. Du kan spille det på forskjellige måter. Det er jo den spirituelt forgjengeren til Bioshock.

System shock 2 er veldig bra. Skjønner absolutt at folk har det som en av sine all time favoritter og at det er et lite mesterverk spesielt da det kom ut. Burde spilt litt mer av det selv. Står på backloggen , så blir nok spilt i løpet av neste år siden jeg regner med å bruke noe av neste år på pc backloggen.

Siterer Ayub Dizaei:
Resident Evil 4 er et ganske bra spill som bruker skrekk og third-person action i ett. Husker da du må styre Ashely i den bekkmørke slottet og ridderfolkene kommer etter deg. Var jækla creepy da jeg spilte det når jeg var liten, og fremdeles like creepy som voksen alder.

For min del er det nok ikke bare et ganske så bra spill, men rett og slett et lite mesterverk av et spill, men meninger det å. Et av de få spilla jeg har støkk og lyst å spill om og om igjen.
Burde å fått spilt gjennom spillet på hard engang siden jeg hører du må være mye mer forsiktig med ammo da.

Uansett Layers of Fear er et spill som jeg har på steam, tenkt å gi det et forsøk engang, men vi får se. Er 50-60% uti majoras mask så det blir nok å fullført, meget godt spill.

Runnet re 7 i år , også veldig bra, var svært nær å fullføre det engang til. Veldig bra.

Siterer Madzen:
Dead Space 1

Såpass spilt litt av dette på ps3, var bra det. Siden ps3 min røyk så burde jeg vel vurdere å kjøpe det på steam eller noe
  • 0
Fikk fullført RE4 100% på PS2. Vurderer å gjøre det samme på HD-utgaven til PS3.

Dead Space 1 er et sinnsykt skummelt spill! Det som er litt komisk er å se EA forvandle et medterverk, gradvis mot mer actionrelatert...
Siterer Ayub Dizaei:
Fikk fullført RE4 100% på PS2. Vurderer å gjøre det samme på HD-utgaven til PS3.

Hvorfor ikke ps4 versjonen da? med mindre du alt har ps3 versjonen
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!