Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg kunne sikkert ha skrevet om noe helt annet som en blogg/ anmeldelse av Persona 5 som jeg har vurdert, men har endt med å stå over av forskjellige grunner deriblant at jeg alt har skrevet om en blogg om Persona. Jeg har vært innom tanken å skrive om dette en god stund så det ble nå. Å, nei det er ikke med hensyn til at dette ikke vant noe som helst under disse kåringene, er jo bare noen folk, og noen awards og direkte sammenligne en sjanger med en annen blir uansett helt feil.

Når det kommer til mine favoritt spill gjennom tiden, skulle jeg prøvd å lage en topp 30 enten den var i random order eller ikke ville definitivt dette havne der ... men, dette krangler også med p5 om mitt goty ( veldig subjektivt uansett) i år, nei jeg havner nok på Persona 5, rett og slett for det traff meg litt bedre, det minner meg om hvor godt de beste skole årene mine var, det å være med venner o.s.v. Samtidig er det to vidt forskjellige rpg-er så det å sammenligne disse to direkte er uansett dumt, dette er jo også et av få spill gamespot har giddet å gi en 10 uten at det har noe å si.

Når det kommer til stykket er det bare 2 steder jeg leser anmeldelser hovedsakelig, hvis jeg føler for å lese noe, og hvis jeg føler og er ekstra nysgjerrig på spillet så kan det hende jeg leser anmeldelsene på tre forskjellige steder, i dette tilfellet faktisk fire, ikke det at det har så mye å si, jeg har blitt som sikkert de fleste gjennom årene flinkere å finne hvilke spill som vil passe meg, selvsagt noen ganger kan det jo gå dårlig og noen ganger når man kan få kjøpt hva som blir ansett som et bra spill til for eksempel under 100 kr kan det være vært det.

Allikevel er det vært å nevne at sammen med som sagt Persona 5 av nye spill i år, har spilt noen eldre spill som også har gitt med litt av den samme følelsen og har vært veldig bra (FF tactics for eks), så ga de to spill med en tomhetsfølelse, det var noe rart med å si farvel til den spill verden, til karakterene, til historiene som ble fortalt.

Så nå har vi vel fått unnagjort det. Hvis man har pc og da selvsagt steam, og man liker rpg-er og spesielt det som blir kalt CRPG så er dette et spill som sterkt anbefales, det er dog et uvanlig rpg i den forstand at dette har et stort fokus på gameplay og combat, noen vil også si at det spillet største styrke, og ikke historien, karakterene og oppdragene. På en måte er jeg faktisk enig, dette er et lite unntak til regelen for min del når det kommer til rpg-er, rpg-er er generelt sjangeren jeg helst vil ha god story / karakter drevent historie og karakter utvikling over gameplay, men Divinity orignal sin 2 , viste at det ikke alltid er tilfellet.

Jeg husker jeg hadde hørt om både pillars of eternity, og divinity orginal sin før jeg kjøpte nr 2 , men når det i tillegg fikk mye topp karakterer og mye god omtaler rundt og spesielt på steam så gjorde det meg ekstra nysgjerrig , jo mer jeg leste om spillet jo mer nysgjerrig ble jeg. To uker etter det kom ut ble jeg uansett overbevist av blant annet GR og del steam reviews ... av å kjøpe dette, og for engangs skyld kjøpte jeg et steam spill digitalt til full pris, jeg viste at dette kunne være litt gambling, men det var en sjanse jeg tok (normalt alt under rpg fungerer). Enten vil jeg like det eller ikke. Hadde jo meget god erfaring med planescape torment, fallout 2 og for så vidt også morrowind som jeg startet på veldig sent. Så jeg bestemte meg for å kjøpe dette og ble ikke skuffet, spilte spillet og runnet det gjennom 2 spill perioder. I tillegg var Chris Avellone med å skrev en av karakterene.

Første spill perioden kom jeg til akt 3 og ble overrumplet av valg, og oppdrag, jeg var nok også brent ut etter å ha spilt godt over 50-60 timer på 2 uker eller noe (sjelden jeg spiller så mye og så ofte disse dager, men det hender når jeg finner et spill jeg virkelig liker) . Men, det sa stopp i akt 3, spilt knapt noe i en ukes periode, men da jeg tok det opp igjen etter en liten pause, var sikkert demotivert, hadde sikkert lest litt negativ ting og var vel bare brent ut, så tok en ny spill økt på en uke- to på rundt 50 så tok jeg og fullførte de siste to aktene.

Spillet hadde en haug av små og store overraskelser, et par gode twister som ikke jeg så komme, kanskje jeg hadde sett de kommet hvis jeg spilte nr 1? Og et combat som krevde at du tenkte litt. Selv etter å ha lest en del anmeldelser og tips og hint, så klarte jeg allikevel og gå på blemmen og la en av de fire party medlemmene være magi type ... det har seg slik at det er anbefalt og enten ha 4 magikere eller fire som går for physical damage. Dette var et av de få spillene jeg spilte på easy, spiller de desidert fleste sjangeren på nest- /vanskeligst, ved et generelt unntak av rpg-er, men for det første hørte jeg av mange at dette var utfordrende nok selv på easy så derfor valgte jeg easy.

Spillets frihet i gameplay var mye av det som gjorde at jeg likte dette spillet, det å blande elementer for eksempel, si du har olje på banen så kan du tenne de på med flamme angrep, eller bruke lyn på vann for å få elektrisitet. Det å dele opp gruppen din og angrep fra forskjellige hold. Hvor mage måter enkle oppdrag kunne bli løst, friheten til å drepe de du vil, friheten til å velge hvilke oppdrag du vil ta, hvor du skal gå, og at valgene har litt mer konsekvenser enn andre spill, gjorde at dette spillet var absolutt fabelaktig, hadde det ikke vært får så mange spill jeg har lyst å fullføre, både nye, å gamle og spill i backloggen, så hadde jeg startet en new game plus.

Første gjennomgangen min valgte jeg Origin karakter som Sebille, og resten av partiet i Red Prince, Fane, hørte han var så å si et must for første gjennomgang og den siste i Ifan. Jeg tenkte lenge på hvem, og endte med at Fane og Red Prince for jeg ta den siste som det kom. Det viste seg jo uansett at jeg fant Fane og Red prince med engang, som de to første og Ifan som nr 3 så da var det gitt. Så på en new game plus, så tenker jeg å ta med de jeg ikke fikk brukt nå, Lohse og Beast, men også Sebille, siden jeg hadde hun som main karakter og så finne ut hvem jeg velger å bruke som main.

Det har så mye frihet at jeg nesten er sikker på at jeg har gått glipp av noen oppdrag og jeg har i hvert fall gått glipp av måter å løse oppdrag på ... jeg vil gjerne se de andre side questene, companion questene, jeg vil gjerne se hva slags andre konsekvenser man kan få av valgene.

Så før vi avslutter med en top 10 øyeblikk som vil ha med spoilers vel å merke, så vil jeg bare si at jeg likte akt 2 og 4 best. De to andre aktene er veldig bra, men akt 2 og 4, og spesielt 2 hadde du stor øy med en hub , med mye forskjellige oppdrag, men alle aktene har sine fordeler og mye ting man kan gjøre. Alle aktene har sin egen sjarm. Dette er et spill med mye sjel som det kalles og mye sjarm. Også vært å nevne at historien er brukbare, men, det er side historiene og, karakter oppdragene, dialogen, og gameplay som gjør dette og ikke minst en stor mengde med frihet. Det er også en par ting i dette spillet jeg ikke har sett så mange andre spill gjort. Samtidig håper jeg vel enkelig at jeg får spilt dette coop med noen. Likte også journal systemet. Eller det å lage waypoints å tilfelle du finner en kiste du ikke kan åpne.

Les resten hvis du ikke er redd for spoilers, om du ikke vil ha spoilers hopp over dette.

Top 10 øyeblikk tilfeldig rekkefølge

1) Counting your chckens- Under akt 2 så møter du noen kyllinger, med pet talk så kan du jo snakke med disse kyllingene. Det viser seg at de har mistet eggene sine, så du bestemmer deg for å finne egget, levere det tilbake. Etter å ha fått da en belønning får du beskjed om å besøke dem senere, det viser seg derimot at dette eget har blitt infisert og har drept hele gjengen, så du får beskjed om å finne faren, faren vil jo at du skal drepe kyllingen så du kan velge.

2) Finne ut at Lucian lever, fra mye av spillet så har du jaktet på å bli den neste Divine, du finner ut derimot senere i spillet at Lucian faktisk lever.

3) Braccus Rex, gjennom stor deler i akt utforsker du forskjellige ting han har vært involvert i , til slutt ender det med se å vise seg at trollmannen «Dallis» styrer er Braccus Rex, bare at hun ikke har kontroll over han allikevel.

4) Finne griser som er i smerter på grunn av flammer som konstant brenner uten at de kan dø igjen Braccus Rex

5) Utforske utsiden av byen i akt 2 og finne en hai du plutselig kan snakke med ... eller finne to mennesker som er forhekset som kuer.

6) I akt to kan man få et side oppdrag av å utforske the black pits og finne ut hva magisterne driver med der, du får beskjed og send en krigs ørn hvis du finner ut av noe. I akt fire møter du da den ørnen hvis du leter gått nok.

7) Turen over Bloodmoon island. Det er etter hva jeg skjønner to måter å komme ditt på, ene er å teleporter over masse forskjellige steiner og komme ditt for så å dø av deathfog med mindre man har Fane, noe jeg gjorde første gangen, før jeg bestemte meg for å ta noen side oppdrag istedenfor. Eller alternativt er at du utforsker rundt øye til du finner en færre og spør mannen der om ta den over, hvis du betaler han noe jeg gjorde første gang, så dør hele gjengen ved unntak av Fane. Så dette, men også det å utforske hele øyen, å finne en par vanskelig valg og kule oppdrag, gjør at dette er blant favoritt øyeblikk

8) Som sikkert mange sier karakteren Malady, hun har blitt en av min absolutt favoritt side karakterer og kvinnelig karakter i spill

9) Condor/ Featherfall, igjen akt 2 så kan man utforske en gravplass, på toppen av gravplassen finner man da en haug av fugler, du kan dog snakke med en av fuglene og overbevise han om at du er hans nye mester.

10) The secret of the dwarf (Dronning Justina)- Starter vel i akt 2 da du får vite at noen driver og konsiperer mot dvergene og at Justina skal gjør ett eller annet. Du finner jo da tilslutt ut at hun blir manipulert , og etter at du finner hun i akt 4 , tror det er helt valgfritt om du gjør det eller ikke havner du en stor samtale med en karakter, som snakker om alle dine bragder , for deretter stunne hele partiet ditt for så ha planer om ta livet av deg og vennene med en livsfarlig gass , det funker jo ikke, dere sloss du tar livet av gjengen hennes, finner så ut hvor de «kidnappet» Justina for så å se ho bare smelle en dør rett åpen å ha tatt live av en par av «vaktene» hennes... noe som åpenbart tilsier at du ikke skal gjør hun sina ,med mindre du vet hvem du har med å gjøre og hva du gjør.

Noen kjappe honorable mentions. Første gang man snakker med et dyr og utforsker den mekanikken, når man møte de fire spøkelsene som er fanget der helt til du frigjør dem ved å slipp sjelen demmes fra noen krukker (rare greier, gir nok mer mening hvis du spiller), når du utforsker bryllupet i akt 4 , redde draken og sikkert en haug av ting jeg har glemt.
  • 0
Siterer Xtord:
men, dette krangler også med p5 om mitt goty ( veldig subjektivt uansett)


Dette er det samme. Så lenge du skriver mitt goty, ender det opp som en subjektiv mening uansett.

Dette spillet burde jeg nok ha prøvd, men 2017 har virkelig vært et år hvor jeg har lagt merke til at tiden ikke strekker til. Det er flere spill jeg nærmer meg et tresifret antall timer i, og fortsatt er det noen titler jeg skulle ha spilt før året er omme.
Jeg får heller plukke det opp ved en senere anledning.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Dette er det samme. Så lenge du skriver mitt goty, ender det opp som en subjektiv mening uansett.

Sant nok ,my bad, ellers håper jeg du likte resten av bloggen

Siterer Glorfindel:
Dette spillet burde jeg nok ha prøvd, men 2017 har virkelig vært et år hvor jeg har lagt merke til at tiden ikke strekker til.

Det er jeg forsåvidt litt enig, selv om jeg også har brukt mye av året å ta å spille gjennom eldre spill også
Siterer Xtord:
Sant nok ,my bad, ellers håper jeg du likte resten av bloggen


Joda, fikk mye god lesning ut av den. Selve spillet gikk meg egentlig litt hus forbi i høst og har heller dukket opp nå i senere tid. Mye på grunn av at det nå sirkulerer litt på diverse GOTY-lister til folk.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
En veldig god blogg der du går i dybden på hva Divinity Original Sin 2 er. Kan kanskje bli litt mye i dybden for noen, men jeg skjønner så vidt bæret av spillets mekanikker uansett (det er ikke din feil).

Jeg er som sagt tidligere ikke, så glad i RPG, fordi jeg syns at spillene er så ufattelig lange, men jeg har som Crazy Kraken gått i RPG fellen flere ganger.

Fortsett slik! En filmanmeldelse i fremtiden kanskje?
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
God og fyldig blogg. Merker du skriver fra hjertet om det du vil.

Divinity 2 virker veldig bra. En av få spill jeg vurderer å kjøpe gaming pc bare for å få spilt. Tenk at vi fikk et så godt rpg (divinity 2) i år og samtidig et så godt jrpg (P5). Hvis det konkurrerer om GOTY-tittelen for deg mot P5 vet du a det er et godt spill. 2017 har vært et godt år
Siterer sideswipe:
En veldig god blogg der du går i dybden på hva Divinity Original Sin 2 er.

Takk for det , ga det et forsøk i hvertfall.

Siterer sideswipe:
Jeg er som sagt tidligere ikke, så glad i RPG, fordi jeg syns at spillene er så ufattelig lange, men jeg har som Crazy Kraken gått i RPG fellen flere ganger.

Hmm, ja stemmer du har snakket om det... prøv noen kortere rpg som undertale som tar 10-20 t da? Kanskje rpgr er noe for deg senere , men ja ikke alle sjangere funger for all, så skjønner jo den.

Siterer sideswipe:
Fortsett slik! En filmanmeldelse i fremtiden kanskje?

Tja, jeg skal vurdere det, men mage følelsen tviler litt. Men, ja kanskje det. Uansett takk.

Siterer SirGalahad:
God og fyldig blogg. Merker du skriver fra hjertet om det du vil.

Takk , takk, ja følte jeg fikk ut så og si alt jeg vil ha ut.

Siterer SirGalahad:
Divinity 2 virker veldig bra. En av få spill jeg vurderer å kjøpe gaming pc bare for å få spilt. Tenk at vi fikk et så godt rpg (divinity 2) i år og samtidig et så godt jrpg (P5). Hvis det konkurrerer om GOTY-tittelen for deg mot P5 vet du a det er et godt spill. 2017 har vært et godt år

Bra at du vurderer det hvis det blir gaming pc på deg. Ja , du sier noe der med både P5 og Divinity 2 ,. Haha ja ikke sant, er veldig spendt på hva jeg syns om Nioh og Hollow knight blant annet, men ja, 2017 har vært bra. Takk for kommentar
Siterer Xtord:
Tja, jeg skal vurdere det, men mage følelsen tviler litt. Men, ja kanskje det. Uansett takk.


Nei, dropp filmandmeldelsen. Hva med en anmeldelse av Persona 5 i stedet? >:^)
*Wink wink*.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
Siterer Glorfindel:
Nei, dropp filmandmeldelsen. Hva med en anmeldelse av Persona 5 i stedet? >:^) *Wink wink*.


Nå må ikke du ødelegge. Ikke slokk den gnisten han har i seg til å skrive.
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
Siterer sideswipe:
Nå må ikke du ødelegge. Ikke slokk den gnisten han har i seg til å skrive.


Well excuuuuuuuuse me, sideswipe.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Nei, dropp filmandmeldelsen. Hva med en anmeldelse av Persona 5 i stedet? >:^)
*Wink wink*.

Vi får se på det da. Har jo vært i tankene, kanskje når ng+ er ferdig ? Spørsmålet der er heller åssen jeg skal å skrive en anmeldelse som ikke er for biased der haha, men burde klare å ordne det, nei vi får se, men takk for tipset.

Siterer sideswipe:
Nå må ikke du ødelegge. Ikke slokk den gnisten han har i seg til å skrive.

Haha
  • 0
Siterer Xtord:
Spørsmålet der er heller åssen jeg skal å skrive en anmeldelse som ikke er for biased der haha


Litt bias er lov.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!