Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Aldri si aldri, men at jeg skal tenke meg om både seksten og sytten ganger før jeg forhåndsbestiller et spill igjen skal være sikkert og visst.

Det er en kjedekollisjon av grunner bak beslutningen:

1 - Det uferdige spillet
Spillutgivere laster i dag fete trailere, utviklerdagbøker, containere med pre-order-DLC, Beta-nøkler og et parti sjeldne samlebokser med plaststatuetter og artbooks på et hypetog, og får betalt for varene til tross for at forsendelsen med selve spillet sporer av i Drittspillville.

2 - Den manglende klagemuligheten
Jeg tror ikke det er mulig (og om det er det, så er det i hvert fall ingen kultur for det) å kunne kreve pengene tilbake for et spill som ikke stod til forventningene. Selv når spill er så uferdige som det vi har vært vitne til de siste par årene har jeg sikkert ingenting jeg skulle ha sagt. Så jeg sitter der da, med et par korte skjeggstubber i postkassa og en overpriset ølbrikke i spillmaskinen min.

3 - Det kyniske selskapet
Spillutgivere skjønner at hypetoget er alt de trenger, og historien gjentar seg - årlige stressutgivelser av halvferdig snerk som ingen er stolte over å sende ut, eventuelt restene av det som ble servert i fjor, resirkulert og med nytt cover. Penger hoves inn fra fans, fortapt i karusellen.

Vel, heretter kan ingen forvente etterspørsel fra meg før de har overbevist meg over at produktet deres fortjener pengene mine. Jeg kommer kun til å stole på de aller mest velrenomerte spillutviklerne og -utgiverne hvis jeg noen sinne skal forhåndsbestille noe igjen, og selv da vil jeg ta et par ekstra runder med meg selv: "Trenger jeg virkelig spillet på dag én?"

Just Cause 3, Star Wars Battlefront, Fallout 4... Spill jeg er spent på, spill jeg har tro på, spille jeg har lyst på, men ikke spill som jeg kommer til å forhåndsbestille. Jeg var like spent på, hadde like mye tro på, og hadde like mye lyst på Watch Dogs og The Force Unleashed 2. De ble forhåndsbestilt, og var hendholdsvis en liten skuffelse og den pureste bæsj.

Burde vi hatt et klageorgan for spill (og film, og kanskje bøker og musikk)? Det er produkter vi kjøper usett, og vi har ingen garantier for at produktet holder mål.

Jeg mistenker at utviklerne ikke liker trenden de heller. Jeg tror ikke noen liker å sende ut uferdig håndverk. Utgiverne er problemet, og jeg tror muligheten til å klage kunne bidratt til å tvinge litt stolthet inn i de store utgiverne igjen.

Spørsmålet er bare hvordan en skal avgjøre om en klage er gyldig. Hvilke feil må vi bare finne oss i?
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg er helt enig.

Det er lenge siden jeg forhåndsbestilte noe, og som regel så fikk alle andre kjøpt spillet i butikken før jeg omsider fikk det i posten uansett. Hvis jeg skal forhåndsbestille noe nå må det stå ''Zelda'' på coveret.
''eh'' - Link
  • 0
Forhåndsbestiller aldri spill selv, ettersom jeg generelt ikke er så nøye på å få spillene ved release.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Føler Collector's Editions blir litt bortglemt i denne teksten, men det nok ikke det poenget du ville ha frem heller. Å forhåndsbestille det vanlige spillet som resten av verden kan få tak i ubestemmelig fremtid etter release, er lite spesielt - sjeldne spesialutgaver derimot... Hvor kult hadde det ikke vært å hatt en begrenset utgave av Catherine, foreksempel? Men alle var skeptisk til det spillet i forkant.

Forhåndsbestiller AC årlig, men det er stort sett det eneste også.

Når jeg er ute etter den største utgaven som kun selges på Ubisoft sine egne sider i begrenset antall, så er det ikke et spørsmål for meg en gang.

Første spillet jeg noen gang forhåndsbestilte var forøvrig Mafia II i 2010, et spill jeg endte opp med å bli fornøyd med.

Regner med jeg også kommer til å forhåndsbestille Uncharted 4 senere i år, når jeg finner en kul Collector's Edition av spillet som jeg rett og slett bare må ha.
  • 0
Unity er et godt eksempel på hvorfor jeg aldri kommer til å forhåndsbestille et spill jeg ikke er 100% sikker på at jeg vil ha lenger. Damn Unity. DAAAAMN.
Her er jeg enig med SirThomas, det er to ulike ting man snakker om. Før i tiden (gamledager? Hehe.) så var det ikke noe som het forhåndsbestilling, men hvis man spurte den ansatte pent så fikk man skrevet seg opp og de holdt av spillet til deg. Dette var nesten alltid snakk om limited eller collectors editions. Hvis du ikke hadde mulighet til å være der på en midnight release så var dette måten å få tak i det på. Det var det jeg gjorde med Halo 2 Collectors edition som var min første collectors edition.

Senere har det blitt en kultur for å forhåndsbestille spill, selv om det er den normale utgaven av spillet. Og jeg skjønner ikke poenget (med mindre du regner med at spillet kommer til å være i et ekstremt begrenset opplag i norge typ Xenoblade). Altså hvorfor forhåndsbestille spill du uansett kan plukke opp på dag 1? Du tjener faktisk ingen ting på det, bortsett fra et skin til to våpen eller noe annet tull. Og det burde man heller ikke støtte. Forbrukeren har nesten ingen ting å vinne på å forhåndsbestille, men nesten alt å tape. Du kjøper et produkt som ikke enda er ferdig. Ville man kjøpt et hus man aldri selv har besøkt? Tror ikke det.

Det har også blitt en ukultur å pumpe ut "limitet editions" for å friste forbrukerne til å forhåndsbestille. Her snakker vi ikke om høy kvalitets artwork bøker, musikken til spillet, et ekstra pent cover og kanskje et kult kart, men heller lavkvalitets tull som man glemmer bort og som overhode ikke er "limited". Jeg var veldig glad i å kjøpe limited editions en stund, men jeg ble så skuffet over innholdet i flere av dem at jeg til slutt solgte halvparten av de jeg hadde og kjøpte normal editions isteden for å gjøre et poeng ut av det. Dere skulle sett fjeset til han Game ansatte når jeg kom inn i butikken med 4 collectors editions.

Nei, hele greia er en ukultur og må vekk.

Lagt til 2015-06-23 09:01:
(folk husker vel Halo 3 sin collectors edition med den stygge plastikk hjelmen? Grøss!)
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Veldig enig med deg, har forhåndsbestilt noen ganger og det har aldri vært et godt resultat.
"Be carefull out there! we dont want to see you go holowed" -Andrew of Astora
  • 0
Kraken drar opp fortiden her og når jeg hører ordet forhåndsbestilling, så minner det meg mest på de gangene man holdt av et spill fordi du var redd for at det skulle bli solgt fort ut av butikken. I dag er jo selvfølgelig ikke det et problem, med mindre spillet blir sendt ut i usaklig få opplag.
Så nå skiller jeg nok ikke mye mellom forhåndbestilling og kjøp. Slikt sett forhåndsbestiller jeg spill jeg vet jeg skal ha, samt enkelte Collector's Editions. Som oftest fra nettbutikker.
Spill jeg er mer usikker på, plukker jeg eventuelt opp senere.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Forhåndsbestillinger ble det slutt på for min del etter Unity. Det eneste bra som kom av Unity, var at jeg nå er mer skeptisk til hva jeg forhåndsbestiller. Som deg, så tenker jeg meg ofte om noen ganger før jeg i det hele tatt vurderer å forhåndsbestille noe.

Jeg sier dette, men jeg tror jeg vil få problemer med å ikke forhåndsbestille f.eks Fallout 4. Men sånn sett så har jeg enda ikke forhåndsbestilt Phantom Pain heller. Galskap, kanskje. Men jeg føler egentlig ikke noe stress om å få spill på dagen de kommer ut eller før.

Collectors Editions har det blitt helt slutt på. Husker ærlig talt ikke hva som var den siste CE jeg kjøpte. Tror det var noe Assassin's Creed eller noe.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
  • 0
Siterer dark samus nemesis:
Forhåndsbestillinger ble det slutt på for min del etter Unity. Det eneste bra som kom av Unity, var at jeg nå er mer skeptisk til hva jeg forhåndsbestiller. Som deg, så tenker jeg meg ofte om noen ganger før jeg i det hele tatt vurderer å forhåndsbestille noe.


Hah. Har du spilt det etter buggene ble fikset? Fullstendig spillbart nå, kun et oppdrag i co-op som fortsatt er litt kranglete såvidt jeg har fått med meg.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Hah. Har du spilt det etter buggene ble fikset? Fullstendig spillbart nå, kun et oppdrag i co-op som fortsatt er litt kranglete såvidt jeg har fått med meg.


Jeg opplevde aldri noe særlig til buggs faktisk, så det er egentlig ikke det som plager meg med Unity. Det er rett og slett dørgende kjedelig. Det største problemet mitt er at det ikke er noe musikk utenfor oppdragene. Jeg fatter virkelig ikke hvorfor. Musikken i de tidligere spillene er kanskje den største grunnen til at jeg startet å like serien så godt. Assassin's Creed 3 hadde det samme problemet, de fikset det i Black Flag, men så mangler plutselig Unity musikk når man vandrer rundt i Paris.

Om jeg kjøper Syndicate er helt avhengig av om det er musikk utenfor oppdragene eller ikke. Jeg vet det er teit å tenke slik, men spillet blir så utrolig tomt og kjedelig når det ikke er noe musikk.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
Siterer The Cookiemonster:
Hah. Har du spilt det etter buggene ble fikset? Fullstendig spillbart nå, kun et oppdrag i co-op som fortsatt er litt kranglete såvidt jeg har fått med meg.

Nettopp. Etter at buggene ble fikset. Disse burde vært fikset før spillene i det hele tatt ble sendt til printing. På grunn av forhåndsbestillinger kan utgivere ta seg betalt for uferdige produkter.

Collector-editions kan jeg forstå er ekstra fristende, med sine statuer og (egentlig ganske lame, ofte) artbooks. Vel, jeg har en statue av Connor fra AC3, men jeg setter ikke særlig pris på den, fordi spillet var dass. Poenget mitt er at statuer rettferdiggjør ikke et dårlig spill, og om man forhåndsbestiller et spill på grunn av statuen, så sier man til utgiverne at de kan lage en fet statue og et drittspill, og komme unna med det.

Og ja, Thomas. Skulle gjerne hatt den Catherine-statuen...
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg var ikke så fæl til å forhåndsbestille spill før da jeg bodde i Oslo. Jeg tok som oftest turen innom en spillbutikk etter jobb og kjøpte spillet på release. En og anna gang innimellom forhåndsbestilte jeg hvis jeg frykta at spillet var såpass populært at det ville blitt utsolgt før jeg fikk tak i et eksemplar. Etter at jeg flytta tilbake til Hareid og jeg ikke hadde altfor godt spillutvalg i de lokale butikkene måtte jeg uansett bestille spillet på nettet og da har det blitt endel forhåndsbestilling. Synes det er greit å forhåndsbestille, en og anna gang har jeg faktisk opplevd å få spillet et par dager før release og det er jo artig. Jeg har ikke hatt de værste opplevelsen med å forhåndsbestille. Da jeg fikk Unity var jeg opttatt med andre ting og begynte ikke å spille det før det hadde gått noen dager, og da var allerede de værste feilene fiksa med patcher. Jeg fikk meg et lite sjokk da jeg kjøpte Black Chest utgaven av ACIV og endte opp med å betale nesten 2000 for spillet pluss frakt. Holder meg stort sett borte spesialutgaver med figurer, men jeg ble fristet til å skaffe meg Aiden-figuren til Watch Dogs. Mulig jeg blir frista til andre figurer etterhvert, men de er jo dyre da.

Men en ting med forhådsbestilling som ikke har blitt nevnt er DLC. Mange spillprodusenter har fått en lei tendens til å tilby ekslusiv DLC når du forhåndsbestiller, og da føler jeg nesten ikke at jeg har noe valg. Enkelte ting er unødige ting som kostymer eller annet, men noen ganger frister de med ekstra oppdrag eller slikt, og War Horse og "Deadly Assassin Outfit" i RDR var jo litt kult å få.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Selv forhåndsbestiller jeg en del spill, eller feil å si det og siden jeg ikke kjøper altfor mange spill. Men, fortsatt så blir det forhåndsbestilt noen spill jeg vil ha med engang de slippes. Da veldig enkelt fordi det er et så lite utvalg på spill i sin helhet oppe i området her jeg bor, og fordi den ene butikken som får inn spill på release så og si alltid får inn for få. Noe som gjør at jeg bestiller på nettet, og frem til de siste 2 åra så har jeg spart penger på å forhåndsbestille. Derimot er jeg ikke noe fan av dette med forhåndsbestilling, men det har blitt en "nødvendig onde" om jeg da ønsker å få spilt spilla jeg virkelig må ha når de kommer.

Samtidig så må jeg si at finnes det noen Collector's Edition som virkelig frister, så forhåndsbestilles de. De er det derimot veldig få av.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!