Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Jeg skal komme med et par påstander om spillindustrien idag. Den første er: Utviklere har ofte ikke tid til å gjøre spill ferdig før de gis ut. Den andre er: Den tiden som utviklere egentlig burde brukt på å gjøre spill helt ferdig blir brukt til å lage nedlastbart innhold som vi kundene kanskje burde fått gratis.

De påstandene jeg kommer med er ikke nye, for mange spillere har lenge klaget på at utviklere lager DLC nesten før spillet deres er gitt ut. Dette får noen til å se rødt fordi slikt vitner om at utviklere, og kanskje helst store utgivere, er mye mer interessert i penger enn at spillerne blir fornøyd med produktet de gir ut.

Jeg har lenge gått uten noe å pirke på hva gjelder spillindustrien, men dette med uferdige spill er noe jeg kjenner jeg blir irritert over. Jeg har inntrykk av at det var annerledes før. Før prøvde utviklere å gjøre spillene så gode/ferdige som overhodet mulig, kanskje fordi de visste at de bare hadde en sjangse. Kanskje visste de også at hva spillere seg imellom sa var noe av den beste reklamen de kunne få. Da måtte spillet deres være av kvalitet fra første stund det ble sluppet.

Hvem er synderen i moderne tid? Er det utviklerne som er late? Er det utgiverne som, i et mer og mer krevende market, gir utviklere mindre og mindre tid? Jeg tror den største synderen er internett og mulighetene det har gitt oss. Nå kan utviklere patche spill, og de kan gi hungrige spillere mer innhold gjennom DLC. I tillegg kan de hype spillene sine ved å slippe ut trailere. Hypen gir flere forhåndsbestillinger. Forhåndsbestillinger er egentlig bare å betale for noe som i fremtiden kan bli bra. Det høres for meg ganske dumt ut, om man har muligheten til å vente. At flere spillere forhåndsbestiller gjør at utgivere fokuserer mer på å bygge opp hypen enn å bygge spillet. Og kanskje derfor får man litt mindre enn man har betalt for, men flere trailere å se på, om man forhåndsbestiller.

Synes du spill ofte er for korte og/eller uferdige når de slippes?
  • 0
Veldig god blogg projecthammer

Dessverre er det ikke spillutviklerne eller spilldistributørene som bestemmer, men aksjeeierne. De er de som sitter og legger opp lanseringslistene og sier at om ikke spillet er ferdig, så skal spillet patches. På en måte så får vi ikke det produktet vi har betalt for. Det er utvikleren som får alt presset fra oss gamere, spilldistributører og aksjeeierne når spillet ikke fungerer selv om det er aksjeeierne som bestemmer alt.

Synd at det er slik...
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Jeg synes det er litt både og egentlig. Du har jo også spill som blir utsatt fordi utviklerne føler de trenger mer tid å gjøre dem ferdig. Rayman Legends, Watch Dogs, Dragon Age: Inquisition og The Witcher 3 er vel de aller nyeste eksemplene.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Det er en uheldig trend med uferdige spill som senere kommer i fullverdige utgaver til en høyere pris. Det er dog flere spill som har dette som modell, som f.eks. Minecraft, men da er det veldig tydelig. Verst er det med produsenter som lurer forbrukerne til å tro at spillet er fullverdig når det ikke er det. Vi kan gjerne ha mer av spill som Minecraft, men ikke mer av sistnevnte.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Dessverre er det ikke spillutviklerne eller spilldistributørene som bestemmer, men aksjeeierne.

Jo, men aksjeeierne har ikke kontroll over selve spillutviklingen, utgiverne vet mer om hvordan spill ligger an til enhver tid og må sånnsett kontrollere utviklingen. De har derfor mye ansvar mener jeg, selvom de blir pisket av aksjeeierne.

Lagt til 2014-08-16 18:32:
Siterer Glorfindel:
Jeg synes det er litt både og egentlig. Du har jo også spill som blir utsatt fordi utviklerne føler de trenger mer tid å gjøre dem ferdig. Rayman Legends, Watch Dogs, Dragon Age: Inquisition og The Witcher 3 er vel de aller nyeste eksemplene.

Ja, enig, men der har vi også det med alle utsettelsene vi har sett nylig, og det er enda et problem med spillindustrien mener jeg.
  • 0
Veldig god blogg

Jeg tror ikke vi skal klage på lengden på spill så mye som dette med uferdige spill og slikt.

Har en teori om at uferdige spill eksisterte i slutten av 90 begynnelsen av 2000 tallet også, og det mener jeg at jeg har ganske god dekning for *host*KOTOR2*host*Bloodrayne2*Host*Primal*host*

Men det er sant som du sier, de kutter ned produksjonstiden på selve spillet for å fokusere på nedlastbartinnhold, spill som Azuras Wrath og rebooten av Prince of Persia krevde at du kjøpte en DLC pakke for at du skulle få se slutten av spillet.

Desverre er dette en trend som kommer til å fortsette så lenge folk er dumme nok til å kjøpe de.

Noen mener kanskje at Konami ikke burde tatt seg betalt for Ground Zeroes, jeg er på gjerdet i den situasjonen, Jeg fikk nesten 18 timer med morro med Ground Zeroes og kjøper det nok når det kommer på PC også, men når jeg husker tilbake på demoen til MGS2 (som omfattet hele første delen av spillet, Tanker oppdraget) så brukte jeg omtrent like mye tid på den og kan ikke huske å ha brukt noe penger på den.


Vi går desverre mot en tid hvor slike ting blir mer og mer vanlig. At Battlefield 4 i det hele tatt ble sluppet på markedet er en skam.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Denne bloggen er valgt ut som månedens blogg i Gamereactor #116
Tidligere redaksjonssjef hos Gamereactor Norge
  • 0
Siterer Morten Bækkelund:
Denne bloggen er valgt ut som månedens blogg i Gamereactor #116

Kult!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!