Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Vi har hørt det før. Trafikkulykker. Folk som dør, eller blir skadet i trafikken. Mange unge er utsatt. Folk som så vidt har begynt på livets reise. Det er så trist når sånt skjer.

Noe av det som irriterer meg mest her i verden, er når folk ikke følger trafikkreglene. Enkle ting, som å bruke blinklys, og holde fartsgrensen virker vanskelig for noen. Unødvendige forbikjøringer når man selv holder fartsgrensen, og bilister som kutter svingen i uoversiktlig terreng. Listen er lang. Unødvendig lang. Man skulle tro at noen fikk servert sertifikatet på et sølvfat, hvor de spiste det med gullbelagt bestikk, for å så og glemme hele måltidet etterpå.

Når man setter seg bak rattet, eller bak styret på en motorsykkel, da får man plutselig mer ansvar. Man blir ansvarlig for eventuelle passasjerer, omgivelsene dine, og både vanlige trafikanter, og myke trafikanter (som fotgjengere). Man må være skjerpet når man skal ut å kjøre, for det er så utrolig lite som skal til for at ulykken inntreffer. Et lite sekund med uoppmerksomhet er alt som skal til. Og dette ene sekundet kan ikke trekkes tilbake.

Jeg er ikke en perfekt trafikant selv, og jeg har hatt noen oppvåkningsepisoder, som virkelig har fått meg til å tenke. En gang jeg og min bror skulle dra for å trene, kjørte vi bil. Vi hørte på musikk. Da vi kom ned til sentrum, så jeg ned på CD-spilleren for å justere lyden. På de få sekundene jeg holdt blikket vekk fra veien, hørte jeg et smell. Plutselig ser jeg et skateboard fly opp på siden av bilen. Jeg får panikk, og bråbremser. De første tankene mine var at nå hadde jeg kjørt ned et stakkars barn. Jeg åpner døren for å se bak, og til min store lettelse kjører gutten videre på skateboardet sitt. Min bror hadde sett hele episoden, og sa at det var kun skateboardet som hadde havnet ute i veien, og at gutten ikke var i nærheten av å bli truffet.

Jeg hadde en anspent følelse resten av den dagen. Jeg var veldig glad for at det ikke hadde skjedd noe galt, men tenk om gutten hadde stått på brettet? Jeg får fortsatt en litt ekkel følelse når jeg tenker på denne hendelsen. Den har satt et spor i meg, og fått meg mer skjerpet. Jeg fikk et virkelig bevis på hvor galt det kan gå, på veldig kort tid.

Derfor er det så viktig at jeg, du, og alle andre viser hensyn, og forholder oss til de regler som er satt. Det er ikke uten grunn at vi skal bruke sikkerhetsbelte. Det er ikke uten grunn at vi skal bruke blinklys for å signalisere hvor vi skal. Det er ikke uten grunn at vi har fartsgrenser.

Om du er en erfaren sjårfør, eller snart skal ut på den store veien for første gang, så følg trafikkreglene. Innfør gode rutiner, og ikke skaff deg uvaner. Fest sikkerhetsbeltet før du starter bilen. Bruk blinklys selv om det ikke er biler i nærheten. Foreta trygge forbikjøringer. Og for de kommende sjåfører, husk at den virkelige læringsperioden starter etter at du har fått lappen. Det er først da, når du er alene i bilen, at den virkelige erfaringen kommer.

Vær hensynsfull, opplagt, observant. Ikke kjør i beruset eller veldig trøtt tilstand. Er du passasjer, ikke vær redd for å si ifra hvis sjåføren kjører for fort. Respekter trafikkreglene, og følg dem. Ikke ta noe for gitt. Da sparer vi både liv, og penger.
Hei.
  • 0
Har ikke sertifikat selv, så glad jeg slipper å tenke på slik. Sitter kun på med folk jeg stoler på.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Først av alt: Regler er til for å brytes.

Det som irriterer meg mest er når folk ikke tydelig signaliserer hvor man skal. At folk kjører litt over fartsgrensen gjør ikke meg noe, så lenge man tydelig endrer farten når fartsskilt kommer. Kjører ikke i 40km/t i en latterlig 40sone, 50km/t holder. Skal ikke hindre trafikken heller. Tross alt, de aller fleste kjører fortere enn det som er anbefalt.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Jeg er enig i HVERT ENESTE ord i denne bloggen.
Hvis bare alle tenkte som deg og meg ang trafikkvett.

Kjør forsiktig, vis hensyn og bruk fornuft

God blogg !
The gavel corrupts
  • 0
det som irriterer meg veldig mye er at mange folk tror de kjører på forkjørsvei hele tiden. har hatt noen ganger hvor jeg nesten har blitt smelt til fra venstresiden på bilen.

Også noe annet er folk som tror de har vikeplikt for alle. f.eks kommer en bil til høyre som stopper selvom han ikke har vikeplikt, og jeg vinker til han at han skal kjøre, til slutt så ender det opp med at jeg bare må kjøre.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!