Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

GRATULERER til Tyskeren som stakk av med hovedpremien i Eurojackpot i dag. Som et normalt menneske er jeg selvfølgelig glad på hanses vegne, selv om det er kjipt at premien forsvinner til noen andre enn meg selv...

Klokken er mye, og jeg burde egentlig ikke skrive dette, men en ting som forbauser meg er tapermentaliteten, sjalusien og de lave ambisjonene blant det Norske folk.
Rett etter trekningen legger Norsk Tipping ut en Facebook-post hvor de påpeker at en vinner nå har stukket av med den svimlende potten på 344 000 000 kr. Jeg er, sammen med andre, tidlig ute med å gratulere vinneren, akkurat som normale folk burde.
Men ikke alle er som meg. Det legger jeg fort merke til.
Ingen går direkte ut å kritiserer vinneren, det er jo bra, men de er kjappe med å kritisere premien. Jeg siterer:
"Det burde ikkje vært mulig !!!! Tenk kor mange som kunne bli gledet om de millionene ble delt på mangfoldige!!!!", "syyyyykt at 1 person kan vinne så mye penger.... burde vært en maksgrense så flere kunne hatt muligheten å...", and the list goes on.

Her ser vi rett og slett eksempler på at folk er sjalu. Den første kan jo tolkes på flere måter, og noen vil nok påstå at den går i retning av nødhjelp. Istedenfor å gi ut gevinsten, burde den brukes på hjelp? La det være opp til vinneren, men jeg på min side foreslår at man lever livet for det det er verdt.
Post #2 er ikke fult så lett å missforstå. Her går han rett og slett ut å kritiserer gevinstens størrelse, da han mener flere kunne gagne godt av den. Er han en av disse som kanskje ville gagnet godt av det?
Joda, personlig (innerst inne) skulle jeg nok sett at jeg (og 344 andre) heller vant 1 mill hver, enn at han ene Tyskeren vant 344 mill. Men jeg setter meg også inn i posisjonen til Tyskeren, og tenker hva ville jeg valgt? 1 mill til meg og 343 andre, eller 344 mill til meg? Jeg må velge den siste, og jeg skammer meg ikke for å si det. Derfor velger jeg å støtte oppunder at én person skal stikke av med hele gevinsten. Man kan gjøre livet til mange mennesker litt bedre, eller forandre hele verden for étt menneske.

Dessuten, hva lever vi i, en kommuniststat? Skulle nesten tro det med alle lover og regler, men her blir jeg rett og slett forbauset. ØVRE GRENSE? Har du røyka sokkene dine? ppl pls.

Til sist vil jeg gjerne trekke inn ett siste sitat:
"Sinnsykt! Jeg kunne godt vunnet noen millioner, men 344 millioner hadde jeg ikke hatt interesse av. Det er altfor mye penger og tror det hadde gjort vond verre for deg."
Okei, det å si at du ikke har interesse av det er idiotisk. Ingen tror på deg. Det du gjør er å få premien til å virke dårligere, slik at du (som taper) skal føle deg bedre. Det er akkurat slik som når noen kommer inn på en bensinstasjon med en Ferrari. Det er alltid en eller annen som vil kommentere noe som at "den forurenser!", "uøkonomisk bil!", "veldig upraktisk da!". Han selv, og alle andre, vet at han egentlig vil ha bilen, men prøver å få den til å virke dårligere slik at han selv kan føle seg bedre.

Neste, ikke fortell meg hva som er bra for meg. Jeg vet godt hvordan jeg ville tatt vare på en slik sum, og det er ett ord som popper inn i hodet mitt. Investering. Hvorfor stoppe der? Du har en bråsjangs til å bli milliardær, så hvorfor kaste den bort?
Dessuten er det aldri noen som har hatt vondt av litt ekstra penger. Igjen har vi det med å rakke ned på premien, for å få deg til å føle deg bedre som taper.

Så til slutt, TAPERMENTALITET, SJALUSI, og delvis LAVE AMBISJONER er det som nå, i mitt hode, kjennetegner store deler av det Norske folk. Så, hvis noen leser dette og kjenner seg igjen, skjerp dere. Vær glad på andres vegne, og ikke rakk ned på de som er bedre stilt enn dere. Nyt livet slik det er, eller forsøk å gjør en endring.

Jeg beklager ikke på noen måte hvis dette innlegget var provoserende, men jeg beklager for eventuelle skrivefeil og usammenhengende setninger. Jeg sovner nærmest foran tastaturet her, men måtte bare skrive om det.

Så jeg velger å avslutte på samme måte som jeg kommenterte Norsk Tippings innlegg:
Gratulerer til Tyskeren som stjal premien min! :D
Gi en mann en fisk og du vil mate han for en dag. Lær en mann å fiske og du vil mate han hele livet
  • 0
Jeg reagerer mest på at noen gidder å poste gratulasjoner - på norsk - til en tysker som vant et europeisk lotteri, på Norsk Tippings Facebookside. Tror ikke han kommer til å lese dem.

At nordmenn er petty sluttet å overraske meg for lenge legne siden.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Jeg reagerer mest på at noen gidder å poste gratulasjoner - på norsk - til en tysker som vant et europeisk lotteri, på Norsk Tippings Facebookside. Tror ikke han kommer til å lese dem.


Dette. Det er åpenbart for at folk skal se hvor "store" de er. De driter i tyskeren som vant. Egentlig er disse folkene mye verre enn de som klager.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Jeg ville foretrekket at det var flere vinnere, men ikke like store summer, ser ikke helt hva man skal med 344 millioner etter. Med det sagt, så er det ikke noe jeg gidder å henge meg så mye opp i, men som en som liker at ting er noenlunde greit fordelt, så synes jeg premien virker litt i overkant.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
344 millioner er jo utrolig mye penger da, og for meg virker det som om de fleste som vinner i Lotto ikke akkurat har svære ambisjoner om å starte noen vettuge investeringer. Synes det alltid er ei gammel trønderkone på 97 eller en eller annen landsbyboer fra Spania som vinner slike ting, og da går vel pengene helst til familie, kjente og ingenting, ikke akkurat formål verdt 344 millioner (selv om jeg unner dem å vinne noen millioner).

Nå finnes det sikkert og de som bruker pengene til noe som står mer i stil med en sum som 344 millioner. Jeg skal heller ikke si at det hadde vært så mye bedre om summen ble delt på 10 eller 100 personer, da det utgjør en forsvinnende liten forskjell i det store bildet.
Å diskutere om hvem, og hvor mange som "fortjener" å vinne er håpløst. Skal en først moralisere må en nesten foreslå å avvikle hele greiene, for heller å gi pengene direkte til veldedige formål. Selv om problemstillingen nok har flere sider enn som så.
This is great banter, it really is.
  • 0
344 millioner er hinsides mye. Ingen i slekta hans trenger å jobbe i en del generasjoner fremover.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer sonic og link:
Jeg ville foretrekket at det var flere vinnere, men ikke like store summer, ser ikke helt hva man skal med 344 millioner etter. Med det sagt, så er det ikke noe jeg gidder å henge meg så mye opp i, men som en som liker at ting er noenlunde greit fordelt, så synes jeg premien virker litt i overkant.


hvorfor ikke? hvis du hadde vunnet 344 millioner så hadde du ikke gitt bort store deler av den fordi du ikke trengte det.
Yeah Mr.White! Yeah Science!
  • 0
Tror det er noen som har sett statistisk på det og funnet ut at de fleste som vinner så enorme gevinster mister pengene ganske raskt på dårlige investeringer og dårlige rådgivere som knytter seg til dem, slik at mange av dem ender opp i en dårligere situasjon enn før de vant. Det er iallefall en historie som har gjentatt seg en del ganger. Tror ikke så store pengepremier er sunt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer masterno:
Citerer sonic og link:Jeg ville foretrekket at det var flere vinnere, men ikke like store summer, ser ikke helt hva man skal med 344 millioner etter. Med det sagt, så er det ikke noe jeg gidder å henge meg så mye opp i, men som en som liker at ting er noenlunde greit fordelt, så synes jeg premien virker litt i overkant.

hvorfor ikke? hvis du hadde vunnet 344 millioner så hadde du ikke gitt bort store deler av den fordi du ikke trengte det.


Hvorfor ikke? Om jeg ikke har bruk for pengene kunne jeg like godt gitt bort det jeg ikke følte et behov for.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Det er vanskelig å vite om man ville gitt bort deler til veldedighet. Og det er vanskelig å bevise når det jo er de færreste som faktisk vinner.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Det er vanskelig å vite om man ville gitt bort deler til veldedighet. Og det er vanskelig å bevise når det jo er de færreste som faktisk vinner.


Sa aldri noe om veldedighet. Kan hende jeg vil gi det til vinner og gjøre dem rike alle sammen. Uansett, at man må beholde alt som vinner er jo bare tåpelig tankegang. Det er opp til en selv om man har lyst til å gi vekk eller ikke.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
Man må være bra tulling for å bruke penger på lotto til så lav odds, men drømmen om økonomisk uavhengighet og håpet om å leve i sus og dus trigger lett griskheten hjå di fleste bare premien blir stor nok til å fjerne den siste rest av fornuft.
  • 0
Jeg er med veldig sjelden på tipping, men selvsagt lever man jo i håpet. Jeg er en slik person som unner andre å vinne også jeg da, men ekstra moro om en selv vinner en gang i blant
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!